Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 4898 ggr
Murgrönan
2012-01-16 10:22
3

ADHD hos flickor

Hej

Jag har en dotter på 7½ år som vi föräldrar börjar mistänka lider av ADHD.Hon är ett sk ensambarn vi har bara henne.

Det började med ett radioprogram där det berättade om en flicka som hade ADHD och det var som att de pratade om våran dotter.

Efter detta började jag läsa på internet om ADHD och vi tycker så mycket stämmer och vill "gå" vidare men vet inte hur.

Dottern har STORA problem i skolan med att tygla sina impulser, svårt att vänta i kö och vänta på olika saker ska ha allt nu direkt gärna igår, blir arg över små saker och då menar jag ARG inte lite ledsen utan utbrott som inte är roligt. Varje dag händer det minst 3 "stora" saker i skolan tex tagit stryp tag, rivit , sparkat ect. Och dettta gör hon om en kompis bara gått förbi eller bara kommti åt henne.

Hon har det jobbigt med ljud såsom dammsugare, stereo, plötsliga ljud.

Orkar leka med kompisar / kusiner i max 2½ timme sedan behöver hon vila. Sitter ALDRIG still i soffan när hon tittar på TV - hon snurrar, fixar trixar ect,

Kan inte göra sådant som hon tycker ä tråkigt, svårt att anpassa sig till regler, hittar på egan regler varför just hon får göra si eller så.

Hon går i en klass med 26 elever i en stor skola.

Jag kan skriva mycket mycket mer om henne…

Hur är andra flickor med ADHD??

[Cleopatra]
2012-01-16 12:24
0

Jag tycker det låter som att du har all anledning att prata med skolpsykologen om det, du kan också söka läkare för remiss.

tarotlasse
2012-01-16 19:47
0

Tycker du har alla anledning till att kräva att en utredning görs.

Men inte så lätt för jätte svårt att få en utredning i dag eftersom det oftast är långa köer till BUP.

Men väldigt olika från komun till komun hur kön ser ut.

Framförallt så prata med skolan och skolhälsovården för skolan brukar också vilja att utredningar görs.

För finns det en diagnos har skolan rätt till större resurer och stöd en om det inte finns en diagnos.

Skolan är då skyldig enligt lag att stå för extra stöd vilket kostar pengar men då får även skolan extra anslag för att kunna ge det stödet.

Så därför viktigt med en diagnos för att kunna få den hjälp som kan behövas.

Skulle inte skolhälsovården hjälpa er så prata med er egen husläkare om en remiss till BUP och utredning.

Skulle det var en lång vänte tid i just  er komun så finns det även privata läkare inom neuro psykitarin  som gör ADHD utredningar.

Finns även privata som går under föräkringskassan och då kostar det inte mer att gå där en inom den offentliga vården.

Men går dom inte under försäkringskassan kan en utredning kosta väldigt mycket.

Lasse

[Cleopatra]
2012-01-16 20:04
0

Tillägger till tarotlasses inlägg; söker ni läkare för remiss ska ni INTE ha remiss till bup utan till psykiatrin.

Skolan är tvungen att ge stöd till barn som behöver det även UTAN diagnos.

tarotlasse
2012-01-16 20:33
0

Ja det heter ju så men tyvärr fungerar det inte så om skolan själv ska stå för kostnaden för detta.

Fnns ju undantag där också i och för sig.

Men finns diagnosen så är dom lagstadgade och kan inte komma undan utan att få höga böter.

Har dom ingen diagnos så blir det ju en individuell bedömning som skolan själva gör har själv stött på det.

Där skolan gör bedömingen att det inte behövs ngt stöd när vi kräver det.

För att skolan sedan gör en anmällan till soc för att situationen är ohållbar så en bedömning när det gällde att ge extra stöd men en annan bedömning när dom gör anmällan till soc.

Men skolan fick en svidande kritik från soc och soc hjälpte oss  så att en utredning gjordes så soc var helt fantasiska och stöttande till oss föräldrar.

Vi föräldrar hade försökt  få en utredning under  4 års tid utan att ngt hände.

För redan under 4 års kontrollen slog distriktssköterskan larm om att det inte stod rätt till och remiterade oss vidare men ingen ville göra ngn utredning utan vi blev bollade fram och tillbaka och BUP i vår komun hade 2 års vänte tid.

Men soc ringde BUP och krävde att vi skulle få en tid redan dagen efter och att en utredning skulle göras.

Vilket skedde och efter diagnosen på ADHD så anställdes en personlig assistent på skolan som komunen betalade inte skolan.

Får tilägga BUP är psykiatrin för barn o ungdomar under 18 år.

BUP är förkortningen av Barn o Ungdoms Psykiatrin

Lasse

tarotlasse
2012-01-16 21:10
0

Den vanliga Psykiatrin tar inte emot barn under 18 år utan hänvisar till BUP.

Vilket kan skapa problem en väninna råkade för några år sedan ut för att en av hennes döttrar omkom.

Då föräldrar och ett syskon blev förda till psykiatrin för hjälp o stöd  dom kunde ta emot föräldrarna men dom  tog inte emot syskonet o hänvisade syskonet till BUP som låg i en helt annan stad 8 mil därifrån bara för att hon var under 18 år.

Har varit med om en liknande händelse då ett av våra barn fick en psykos av den medicin som ordinerats.

Han blev fruktansvärt våldsam så akuten vägrade att ta emot honom eftersom han var våldsam utan hänvisade till psyk akuten.

Psyk akuten vägrade att ta emot honom eftersom han var under 18 år utan hänvisade till BUP som hade stängt för dagen.

Så fungerar psykiatrin i ett nötskal tyvärr.

Lasse

[Cleopatra]
2012-01-16 22:27
0

Jag vet inte vad du menar med den "vanliga psykiatrin" för det finns psykiatri för barn, nu bor vi utomlands men vi var en sväng i Sverige, Stockholm, för ett par år sedan och då gick vårt barn med remiss från husläkaren till psykiater, alltså inget bup för oss. Bup har sina egna mottagningar och husläkaren frågade om vi ville dit men jag tvärvägrade då jag hört så mycket dåligt om bup.

Jag vet inte var ni bor men kanske det är mycket krångligare om man inte bor i en storstad.

Sen är det också ofta så att man själv måste veta vad man kräver och vad man kan kräva för att få igenom det man vill, annars blir man lätt bortviftad tyvärr.

tarotlasse
2012-01-16 22:57
0

Jag bor i Skåne och i en större stad då är det inte tillåtet att barn får komma till psykiatrin dom måste fyllt 18 år för detta.

Så är du under 18 år så är det enda som gäller om du inte söker privat. Psykiatrin hänvisade som sagt vad till BUP och när vi informera dom att det var stängt för dagen så var enda sättet att få hjälp att ringa polisen som med ett polisingripande förde sonen till akuten för då kan inte akuten säga nej.

Men vi var ju redan på sjukhuset  50 meter mellan psyk akut o vanliga akuten

Så vi struntade i att ringa polisen utan gick in på akuten släppte barnet där som gick bärsäkar gång  o slog ner en sjuksköterska och en läkare.

Så dom fick sövt honom och lagt in honom så Här höll dom honom neddrogad tills BUP kunde  ta emot honom och avgifta honom från den medicineringen dom ordinerat o som inte funkade o han fick haliciasioner  försökte hoppa från balkongen och blev fruktansvärt våldsam.

Sedan blev han inlagd på BUP akuten i 5 veckor för avgiftning av en medicinering som inte ens rekomenderades att ge till vuxna förutom i absoluta nödfall.  Absolut ingen medicinering man ger till barn sa dom i lund när han trasporterades dit  Så där var det en läkare som blev anmäld.

Men frukansvärt svårt att få akut hjälp om man är barn och psykiskt sjuk för då fanns 8 akuta platser i hela skåne inom barn Psyk som alltid var fullbelagt så lades ngn in var ngn annan tvungen att åka hem även om den kanske behövde platsen. Så inte lätt för personalen att skicka hem ngn som behövde hjälpen för att ngn annan var i ett större behov för hjälp.

Lasse

[Cleopatra]
2012-01-17 16:31
0

Ja det låter inget vidare hur det är med psykvården för minderåriga i Skåne kan jag säga :(

tarotlasse
2012-01-17 17:00
0

Tyvärr så inte enbart ett problem för Skåne utan för hela landet vad vi har förstått.

Pengar finns men inga personer som söker dom lediga tjänsterna.

BUP i vår komun har sökt 2 1/2 tjänst barnpsykologer i 2 år utan att kunnatillsätta tjänsterna.

Det är alldeles för få som vill utbilda sig till barnpsykologer.

Dels för att  man kan jobba extra privat som vuxen psykolog inte lika eftersökt med barnpsykologer.

Men även att det är jätte tufft att arbeta med barn med psykiska problem.

För det är väldigt känslosamt att arbeta med barn o inte alla som klarar o orkar att jobba med psykiskt sjuka barn.

Så få som väljer inriktningen barn¨psykologi när dom studerar.

Var förklaringen vi fick  för det finns mängder av lediga tjänster för barnpsykologer i Sverige.

Lasse

lottakatt
2012-02-18 22:23
0

Jag har ADD och som barn var jag ett ensamt barn med facit i hand i dag så skulle det varit lättare om jag fått min utredning skol tiden hängde väl med i 5 min sedan tyckte jag det var o intressant .Jag tycker ni ska prata med skolan om det för hon har det minst lika jobbigt som er ja till och med mer jobbigt  LOTTA

LH

lottakatt
2012-02-18 22:24
0

HAR INTE SKOLAN REAGERAT

LH