Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: annat-npf-relaterat
Läst 17955 ggr
lilli-l
20

Ritalin eller concerta? Samma sak?

Är det någon som vet om det är skillnad på Ritalin och Concerta? Och vad är skillnaden i så fall?

Vad jag kan se på Fass så är ju innehållet det samma, åtminstone metylfenidat.

Men det finns ju de som säger att Ritalin ger färre biverkningar.

Någon som vet?

Jag ska ju börja nu med Concerta, men blir osäker om jag ska be om Ritalin istället. Denna djungel av mediciner..tror jag blir tokigFoten i munnen

Carpe Diem….Fånga dagen

Svea-
0

samma sak med Concerta är långtidsverkande och Ritalin är korttidsverkande.

jag tar min Concerta när jag vaknar,fyller på med en till Concerta lite senare på dagen och om det behövs tar jag en korttidsverkande ritalina senare på kvällen.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

dReS
0

Man blir erbjuden Concerta först, därför att de ger en mera jämn nivå, under längre tid. :)

Jag har precis börjat att äta Concerta.. är inne på min 3:e dag nu.

Livet <3

lilli-l
2

OkGlad Men dom säger att Ritalin finns som depåtablett också.

#2 Hur känner du som nyss börjat? Några biverkningar så här långt? Hur mycket äter du?

#1 Hur mår du av Concertan? Och hur länge har du ätit?

Frågvis liten typ, det härFlört hehe.. tack för era svar också!

Carpe Diem….Fånga dagen

dReS
2

lilli-l: Det sa inte läkaren till mig.. Läkaren sa som jag skrev till dig.

Kan säga att första dagen var jobbigast. Fast då mest med min panikångest. Kände mig annars påtänd.. (jag är gammal missbrukare)

Igår var väl OK.. men idag känns det ännu bättre. 

Jag börjar nog bli kär i min medicin Flört
Just nu äter jag bara 18mg om dagen.. man trappar ju upp på tabletterna.
Biverkningarna är nog lite att det känns som hjärtat är ansträngt. Fast troligen bara något man inbillar sig..

Jag har lite svårt att skilja på vad som är medicinen och vad som är min panikångest.

Du anar inte hur mycket jag har fått gjort de senaste dagarna. 
Dammsugit och torkat golven, utan problem.
Diskat upp allt! :D Då ska du ha i åtanke att alla mina bestick har legat i blöt hela jävla sommaren Skäms

Fortsätter det såhär, så vore det guld!

Om din läkare säger Concerta, så kör på det.. fungerar det inte som det ska, så är det ju bara att byta sen?
Du blir nog rutinerad på detta senare.

Livet <3

vuxenadhdbipo
1

Hej jag ska börja med Concerta på måndag (igen). Antar att det är förstahandsvalet pga hur långtidsverkande det är. Ritalin har ju även en depå-version men tror att den verkar ändå lite kortare än Concertan. 

Jag tror det är väldigt individuellt hur man reagerar och vilken medicin som fungerar. Långt ifrån alla får önskad effekt. Det är bara att hoppas och ge det en ärlig chans, och se till att det är långsamt och ordentligt uppföljt under isättandet!  

De flesta av mina vänner säger att Concerta ger mindre ångest motför Ritalin, när den går ur kroppen. Men vet att det även kan vara tvärt om.

Fastän verksamma ämnet är detsamma så kan man reagera helt olika på de båda.

Tycker du ska ge Concerta en chans och hålla tummarna att du hittar rätt :) 

Kul att se att det är så många som nyss börjat eller ska börja, vore kul att hålla lite kontakt för att kunna bolla effekter och bieffekter. Lite pepping när man vill spy galla på bieffekterna tror jag kan vara bra hihi!

Zaphix
0

Äter Concerta, 108 mg om dagen, inga direkta biverkningar. Äter 20 mg Ritalin också, inga biverkningar heller.

Skillnaden är att concertan håller i sig längre tid, medan Ritalin vara i typ tre timmar.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

vuxenadhdbipo
0

Zaphix: hur lång tid tog det för dig att hitta rätt dos? Försöker få en någorlunda uppfattning hur lång tid som är "vanligt"…

Zaphix
0

#7: Lång tid. Åt för låg dos i typ ett år innan läkaren tog tag i det, gjorde höjning och test då och sedan en till höjning och nytt test, då hittade vi rätt dos.

Så bara np-teamet är engagerade så bör det inte ta så lång tid.

Min och Dackes blogg

vuxenadhdbipo
0

Zaphix: Tyvärr finns det ingen renodlad npf-enhet här, men tester får jag nog göra med min psykolog, vilket test gör man gör att kolla effekt? Ett av de man använder under utredning? Eller kan man se via blodprov rätt koncentration? Nä det låter ju för bra om man kan göra det så.
När jag utreddes 2005 bodde jag i grannkommunen som har NPF-enhet.

Jag ska ju ha uppföljning en gång i veckan så hoppas det blir ordentlig uppföljning :) Tror det tog tre månader innan jag spolade ner "skiten" som jag kallade det för 5 år sedan HAHAHA! Men alltså jag fick ta Concerta 3 ggr dag och min nuvarande psykiatriker undrar hur fan det kunde bli så, med tanke på att det ska sitta i ca 12h… tror att det var väldigt usel uppföljning… (fick liksom bara recept och order att ta det tre ggr dag, redan från start ehhhh?!?!). 

Jag ska börja med 18mg/dag och höja varje vecka om det går bra, men verkar vara rätt svårt hitta rätt dos? Tycker många har fått ändra uppåt, neråt, lägga till Ritalin snabbverkande osv innan perfektion (önsketänkande) uppnås :)

Hade du bilverkningar i början?  
Och berätta gärna på vilket sätt du fått positiv effekt! Tror pepp och hopp kan behöva första tiden!

Zaphix
1

Testerna är datortestet man gjorde under utredningem har hjäsläpp så minns inte namnet..

Äter Ritalin på em/kväll beroende på tiden jag tog Concerta, mest för att kunna komma till ro och sova. Concentar håller i sig till runt 16 om jag tagit den runt 7-8 som jag brukar.

Tyckte dosen stämde när jag åt 72 mg, men testerna var fortfarande dåliga, så de höjde dosen och då fick jag bättre resultat. Att ha gått ifrån att få lågt resultat på koncentrationen även för att vara en adhd'are till att få nästan som en np'are, det är häftigt!

Även impulskontrollen var väldigt låg, och den blev bättre, hyperaktiviteten blev också bättre.

Skillnaderna mellan medicinerad Zaphix och icke-medicinerad Zaphix är stor. Allt är inte längre ett stort kaos i mitt huvud, allt går inte i jättesnabb hastioghet längre. Tankarna flimmrar inte förbi. Visst är det fortfarande kaos till viss del, men numera är det inte lika stort kaos.
Jag har fått ett filter som stänger ute omgivningen så att inte alla intryck hoppar på mig. Även det är ett problem fortfarande, men inte lika stort längre.

Jag kan sitta och programmera utan att det kryper i kroppen så att jag tappar fokus och blir galen. Bra dagar kan jag lyssna på vad min tränare (jag tävlar i körning med min häst) säger samtidigt som jag fokuserar på hästen.

Hade inga biverkningar, förutom att jag förlorade vikt, men det behövdes.

Min och Dackes blogg

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 Om jag minns rätt, så började jag med Ritalin och inte Concerta.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

vuxenadhdbipo
0

Zaphix: Åh vilket härligt svar, låter jättehäftigt att få sådan skillnad på kaoset! Hoppas hoppas hoppas att jag får samma possitiv effekt.

Viktminskning, ja tack till det med. Haha… :-P

Zaphix
0

#12: Testa, och ge inte upp hoppet för att det inte fungerar på låg dos. Fick ingen effekt alls förrän vid 54 mg tror jag det var, och då inte alls lika mycket som nu.

Är glad att jag valde att börja med Concerta och inte Ritalin, för jag ahde aldrig kommit ihåg att ta tabletter så ofta..

Min och Dackes blogg

lilli-l
3

Va gött å vakna på morronen och läsa era inlägg!

Alla här är så mjuka och schyssta, delar med sig av det ena och det andra och man känner sig så trygg med detSkrattande

Jag säger bara..balsam för själen! Jag är så glad den dagen jag hittade iFokus..jag har haft sådan hjälp härifrån!

Tack för att ni finns, alla! Så härliga människor!

Kram på er!

Jag ser fram emot att börja med concertan och hoppas verkligen att jag nu efter 50 årFörvånad hittar rätt medicin, som stannar karusellen lite i skallen!

Konstigt att ha denna inre stress i kroppen, men samtidigt inte få ett skvatt gjort. Jag blir som handlingsförlamad. Men när jag var yngre, då var det full fart framåt. Men det blir väl så när man fyllt 50 och har diagnosen fibromyalgi, OCD, ångest, panikångest m.m. Det har väl slitit slut på orken, samtidigt som hjärnan fortfarande har "ork" för en massa! Kroppen säger ifrån med smärta.

Men på utredningen visade det sig att jag hade mest problem med impulsiviteten och det verbala..? Men jag kan känna många gånger, att jag har svårt att samtala med människor, vet inte riktigt hur jag ska kunna tala om världsliga ting..är bäst på väder och vind..känns som om jag är helt dum i huvet och inte fattar. Men med syskon och vänner man känner jättebra, där blir det mycket stoj..för humorn är det inget fel på, då flyter det på..hahaha.

Impulsiviteten visar sig direkt så här på morgonenFlört

När jag börjar läsa inläggen, då får jag denna inre stress, blir glad och vill skriva direkt, alldeles direkt. Kan liksom inte läsa färdigt förrän hjärnan börjar dra iväg och "diktatera" i skallen, men jag måste ju läsa färdigt..tycker jag..så jag får "stilla" mig själv och mitt inre, läsa färdigt och SEN skriva.

Fattar ni något om det jag försöker förklara..hehehe?

Någon som känner igen sig? Foten i munnen

Carpe Diem….Fånga dagen

vuxenadhdbipo
2

#14 jag känner igen mig i typ allt Glad skönt att man inte är ensam va? Hihi!

dReS
0

Jag kan säga att jag känner igen det du skriver!!! 

Kan också tala om att nu är det dag 4 på 18 mg.. svalde min för ca 20 min sedan och jag kom på mig själv nu, sitta och läsa utan att det var grötigt.
Hjärnan plockade upp orden i lugn och ro! Så häftigt Flört
Även om det är lite stissigt och ja, jag gärna vill göra andra saker, s¨å kunde jag ändå läsa.. wiiihoooCool

Livet <3

vuxenadhdbipo
1

Kom på en fråga kring medicinen, läste min dagbok från förra gången jag trappade in Concerta… och där står det att jag sov mer än dubbelt så mkt som vanligt, att jag kände mig lugn men zzzzzzzzzzzz…

Känner inte att jag ser fram emot detta igen ;) skulle låtit bli att läsa.

Ni som upplevt samma, när gick det över?
Börjar tro att det aldrig gjorde det förra gången, för jag har iaf inte skrivit det ojojojoj…

Svea-
1

# 3

jag har haft Concerta i 3 år nu tsm med ritalina. jag har haft en hel del biverkningar men dom har nästan allihopa gått över eller blivit mkt bättre.illmåendet och hjärtat som rusar "till" är vad jag har kvar i biverkingar om än då i mkt mindre mått och det går över mkt fortare.

största skillanden blir i början när man själv börjar upptäcka att man klarar av saker på ett annat sätt och jag blev en aningen "frälst" av mina mediciner.sen kom jag till en punkt när medicinen gjort allt den kunde göra,resten är liksom upp till mig att lära mig främst om mig själv och hur jag ska utvecklas och komma vidare.den sista biten jobbar jag med alltid och jämtoch tror att det kommer så förbli.

jag upplever att det TAR TID att hitta rätt dos om concertan och ritalinan är något som fungerar.och det är jobbigt att hitta rätt,mkt jobbigt.tycker jag.

och sen tycker jag att man absolut inte ska stirra sig blind på hur mkt mg andra tar och på nått sätt tänka att bara jag får en högre dos blir det bättre,utan att man faktiskt skyndar långsamt så man själv hinner med att upptäcka,känna efter,vad som är vad.dosen är så oerhört varierande från person till person.

om det är möjligt att observera sig själv utifrån när man ätit medicinen ett tag så gör det.om det finns människor du litar på bor tsm med umgås mkt med låt dom få följa med på några läkarsamtal då och då så även dom får ge sin blid före och efter påbörjad medicinering.våra nära och kära ser mer än vadvi själva uppfattar och det är värdefull infomation för alla inte minst för en själv.

lycka till på alla sätt och vis och kram

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

lilli-l
0

Ja, gud så skönt att man inte är ensam om det mesta! Att andra känner igen ens små "egenheter" och är likadanaGlad

#dReS Skönt för dig att det funkar så bra!

#Svea Klokt skrivet. En bra, liten tankeställare från dig! Ska försöka att anamma det, när jag  börjar med concertan.

Carpe Diem….Fånga dagen

sudniF
0

Jag hade depo av Ritalin och det hjälpte väl lite fast jag hade pinsamt lågt och vi har inget NPF team eller uppföljning här. Så tja läkaren kollade blodtrycket lite men inget annat.

Sen misskötte jag maten och gick ner 10 kg vilket inte var pppis, så jag blev av med det (igen) olika orasker men det har sats in och tagits bort hej villt.

Nu har jag fläskat på mig alla kilon igen men , tja…

Dock inga andra biverkningar vad jag märkt, men jag får sällan biverkningar, tror jag eller så ignorera jag dom.

Men jag kunde sluta tvärt av med flouxetin 60 mg när dom tog slut och ingen kom ihåg/ides skriva ut bnya på vårt nedrans ofungerande psyk.

lilli-l
0

#20  Det var då dåligt skött av dom på psyk!

Om jag var du så skulle jag lämna in ett skriftligt klagomål!! Så less man blir på dom..

Carpe Diem….Fånga dagen

vuxenadhdbipo
1

Började ju med Concerta idag, är lite irriterad för MAGEN MULLRAR = hungrig, va va va? NEEEEJ jag vill tappa vikt inte ännu en medicin som ger hunger!!!! Inte nu då jag är förkyld och inte kan röra på röven!

Känner mig även trött, gäspar hela tiden. Och lite smått lugn… eller ovanligt ostressad kanske är bästa beskrivningen!

Det är väl så det ska vara om man är hyper av sig? Spännande är det iaf att komma igång.

Tog blodtryck idag, 95/65… uppföljning varje vecka med det, känns tryggt! :)

sudniF
0

#22 bra att dom följer upp och är seriösa, hoppas det blir bra och fungerar för dig med medicinen. :)

#21 jo egentligen borde vi gjort en anmälan, men det är så mycket annat med psykiatrin som inte fungerat och som varit mycket värre. Vi har protesterat, förr, men det har varit helt lönlöst. Vi är tyvärr rätt  uppgivna och inte riktigt i läge att protestera längre.

lilli-l
0

#22 Idag ska jag börja med concertanFlört

Det står att jag ska ta 18 mg kl 08,00, men kan det göra så mycket om man tar den kl 07,00 eller 09,00?

Det var hiskeligt vilket lågt tryck du har! Besväras du inte av yrsel när du reser dig upp från sittande och liggande ställning?

Jag har också alltid haft lågt blodtryck, men så lågt har jag nog aldrig kommitFörvånad

Jag hade 120/75 i tryck och 82 i puls. Men så hade jag stressat som en tok på morgonen där och inte blev det bättre av att man skulle lämna övervakat urinprov!!

Det är något som känns förödmjukande..

Jag ska tillbaka om ett par veckor och ta blodtryck och puls på nytt..

Samt att alla proverna var bra! Dom tog så in i bombens mycket blodprover, men det känns betryggande..nu vet jag iallafall att jag är frisk för övrigtSkrattande

Carpe Diem….Fånga dagen

dReS
0

#22 vuxenadhdpiop: Jag kände också av hungern i början.. nästan så att jag var konstant sugen på något. Nu 6 dagar in, så är hungern inte lika påtaglig. 
Känner hur magen är tom och kommer då på att det var ca 5 timmar sedan jag åt. Dina ökade hungerkänslor lägger sig nog.

Hur mår du annars då? känns det bättre? Känner du av tabletterna något? Första dagen var ju värst *tycka* 

#24 lilli-l: Spännande.. el ja. Tungan ute

Hur mår du då? Känns det bra?

Jag är så nyfiken nu på hur ni mår osv.. eftersom jag snart ska avsluta min första vecka. :)

Jag känner inte längre av mina tabletter.. är bara ofokuserad,snurrig i skallen och har dimsyn typ.  Känns som att min hjärna har gått på semester. Får ingenting gjort.. så jag hoppas verkligen på en ökning utav dosen imorgon.

Livet <3

vuxenadhdbipo
0

#25 känner lite mindre stress tror jag (placebo?) hehe… men hungern, jisses… + tröttheten…

Måste gå över iaf hungern, tänker ju bara på mat haha, skumt!

vuxenadhdbipo
0

#24 näe jag har haft 90/50 förr, då var det lite raj raj då jag ställde mig upp Tungan ute

man ska vara noga med tiden, iaf samma tid varje dag, för man kanske ska sätta in fler påfyllningar…

8-13-8 brukar dom säga här, fast det är ju mer individuellt med just ADHD-medicin… men andra typer av depottabletter jag haft har det varit så… 

Urinprov? Förvånad har jag aldrig fått lämna… men blod suger dom som vampyrer… just fan måste ringa om tid, NUUUUUU

springer…

dReS
1

Mindre stress kände jag också! Kunde cykla i normalt tempo utan att behöva trampa som om det gällde liv el död. Cool

Härlig känsla!

Jag blev inte så trött.. mest bara seg i kroppen. tung liksom. Kändes som om jag vägde bly Tungan ute

Fast fick en del gjort också, som sagt.

Vikten kommer nog… ev när du går upp i dos. ge det lite tid bara. :)

Tänk på att dricka vatten!!

sen ser jag att ni pratat om urinrov.. det fick jag också lämna.

Fast det är väl bara för såna som haft missbruksproblem?? 
Kan inte tänka mig att de får ut så mycket annat på urinen. Levern kollar de ju genom blodet.
Finns det någon annat de kollar med urinen, då menar jag som är aktuellt för concertabehandling.

Livet <3

lilli-l
0

Idag är det ju andra dagen nu. Gårdagen gick bra..kände endast lite av tabletten, kanske en aning lugnare, men tyckte att det gick i vågor. Dottern och jag var in till Borlänge och shoppade och då kände jag ganska väl, att jag var här och nu..flöt runt inne på Rusta och kände ingen stress, bara skööönt att lulla omkring och inte ha bråttom! En väldigt OVANLIG känsla..hehe!

Men huvudvärk hade jag och lite illamående..hungern var det inget oförändrat medFlört Tyckte också att jag var lite småsugen och hungrig hela tiden, men däremot så hade jag inget sockersug som jag annars är helt såld på!

Kände av lite magkatarr och det var länge sen jag kände det.

Inga känningar av hjärtklappning eller så och jag som brukar ha ett hjärta som hoppar överslag m.m, men nu var det lugnt.

Inte heller var jag någe trött eller så, men somna gott på kvällen iallafall!

Jag har haft så jobbigt med mina tics i nacken nu en längre tid, kan inte sluta att knycka med nacken..så musklerna blir ju såå slut och det värker som galet! Men jag tyckte att det lugnade ner sig igår..men jag törs inte ha några förhoppningar att det ska förbli så, då tror jag att det kommer att vara kvar!

Men innerst inne hoppas jag ju, håller tummarna, tårna, fötterna..ja, allt man kan hålla i och hoppas att det äntligen skulle finnas något som hjälper även mot dom förgrömmat jobbiga ticsen..grrrr..

Har många gånger funderat om jag ska prova att få Botox insprutat i nackmusklerna eller kanske lobotomi skulle vara att ta som sista utvägTyst för det är ett superproblem med min nacke.

Någon annan som har några superjobbiga tics? Som gör en galen?

När jag fick lämna urinprov, så sa sköterskan, att dom har blivit jättenoga/jättestränga nu med alla prover, när man ska få dom här medicinerna utskrivet, därför får man lämna urinprov och därmed övervakat.

Jag har ju inga missbruksproblem och har aldrig haft. Men det enda jag äter, förutom concertan då, är ju oxycontin (liknande morfinpreparat) för min fibrosmärta och så har jag stesolid vid behov, för ångest och panikångest, samt zopiklon som jag tar ibland för att kunna sova. Och så cipralexen då förstås!

Men oxycontinet försöker jag vara utan så mycket som möjligt, vill egentligen inte äta det, men smärtan blir så jobbig ibland att jag inte har något val.

Där emellan så knaprar jag panodil dagligen.

Någon annan som har smärtproblematik och äter starka tabletter tillsammans med concertan? Och som har så många olika mediciner?

Carpe Diem….Fånga dagen

vuxenadhdbipo
0

Jag börjar fundera om denna hunger jag får eg är katarrkänning, det är som samma sug och mullrande… 

Dag 3 idag, inte trötthet (wow!)
lite fokus och lugn i kroppen.
Dock mullrar det i kaggen.

Undra om kisseprov ska bli standard här med… jag kan fan inte visa mig med byxorna nere för någon okänd… Då får dom trycka i mig lugnande först.

Zaphix
0

#30: Jag har alltid haft problem med magkatarr sedan jag var barn, men för mig har problemet minskat när jag ätit centralstimulerande, slump kanske..

Har fortfarande problem med det, men inte lika ont.

Dock får jag dom där falska hungerkänslorna när jag får makkatarrkänningar nu, det har jag aldrig fått innan. Det hjälper inte att äta då. Kanske concertans fel..?

Min och Dackes blogg

lilli-l
0

Ja, det där med övervakat urinprov är ju ett förbenat gissel!

Jag som inte ens kan ha någon av familjemedlemmarna inne på toa när blåsan ska tömmas, hur fasen ska dom tro att det ska gå med en som man inte känner så väl då?Förvånad

Jag sa det till dom oxå..men sköterska var väldigt förstående och sa att, vi har inte bråttom, vi kan ta med oss böcker..fika..matlåda..ha ha ha!

Jag fick en rondskål, jag har ju så svårt att böja mig med armen i toastolen och så ska man kissa i en liten, liten mugg..suck..försöka att träffa den och samtidigt vara så förnedrad men en främling med sig på toa!

Man skulle få ha hörlurar med radio och ögonbindel..då kanskeFlört

#30 Det är min 3:e dag idag!

Har du upplevt någon huvudvärk?

Och jag tror att det är magkatarr som spökar..för jag brukar inte ha det nu för tiden, men nu har den poppat fram.. som gubben i lådan! Och mullrandet känner jag igen..hehe!

Jag känner inte så värst mycket effekt av concertan, men det kanske kommer när man ökar på dosen?

Samtidigt så är min kropp ju van att få "starka" medikamenter och kanske tillvand, eftersom jag äter oxycontin emellanåt. Men det återstår ju att se tiden an.

#28  Hur går det för dig då? Du har ju kommit en "längre" bit på väg

Carpe Diem….Fånga dagen

vuxenadhdbipo
0

fjärde dagen idag.
Inte känt huvudvärk någon av dagarna.

Och nu har jag bestämt att det är katarr inte concertans fel hahaha…
Jag har inte direkt hunger annat än direkt efter mat… = katarr mest troligen va?

Dags skaffa omeprazol… fast får man ta det med Concerta?  

Jag har även kommit fram till att det är smart för mig som är bipolär också att ha stabilisator också… har ite känt av när concertan går ut direkt som jag gjorde för 5 år sedan. Så jag antar att den gör sitt jobb ganska bra då, stabilisatorn alltså…

vuxenadhdbipo
1

Glömde nämna att vad bra Concertan är mot förstoppning, hahahahahahahahaah…..

Zaphix
0

#33: Ja, du kan ta den med concertan.

Kika i Fass. :)

Min och Dackes blogg

cervelo
0

Hej jag har precis fått min diagnos.. Ska börja med tabletter men ska på lite möten å så först..=/ och så ska jag få hjälp med mitt bettenede!

:(

yey

lilli-l
0

4:e dagenGlad

Fortfarande huvudvärk..suck..

Och idag känner jag inte mycket av concertan. Vill öka på, men får väl bara sitta tillbaka och invänta doktorns order.

Jag är så orolig och nojjig över att den inte ska hjälpa mig! Jag har väl satt ganska stora förhoppningar på denna medicin. Dumt kanske, men jag hoppas..hoppas!

Carpe Diem….Fånga dagen

dReS
0

#36 Cervelo: Skönt med en diagnos och att du får hjälp nu. Hoppas att läkarna är snälla och informerar om allt. 
Jag är inne på min andra vecka med Concerta..

#37 lilli-l: Tänk på att dricka vatten.. och försök att känn efter om du spänner käkarna el något.

Jag fick också huvudvärk.. men den försvann efter att jag tog alvedon+ ipren.. Kom även på då, att jag hade fuskat med vatten en dag.
Man blir ju lätt törstig utav såna här mediciner.. så ha vatten nära till hands!

Jag är inne på min andra vecka nu.. och fick reda på att jag troligen kommer att få plågas på denna låga dos i sammanlagt 4 eckor. Då har jag ca 3 veckor kvar. KUL!!?
Jag mår inte bra utav tabletten nu.. blir mest bara flummig och extremt hyper senare.. Tabletten håller bara i ca 4 timmar… känner knappt att den verkar el går ur.. mera än att jag får lite hjärtklappningar när den går ut ur kroppen.

Livet <3

lilli-l
0
# 38 Jag ska tänka på att dricka vatten! Tack för påminnelsenSkrattande Jag känner som du med den svaga dosen, att den inte ger effekt, som man önskar.

Carpe Diem….Fånga dagen

schnuckii
1

Hej!

Jag vet inte riktigt vad jag skriva, jag är uppriktigt chockad över att det finns så många som jag, som går igenom så liknande saker som jag just nu. ojojoj. Fina är ni med varandra också, här kommer ju jag trivas!

Tänkte dela med mig av mina concerta-upplevelser.

Jag började äta dom för drygt 1 vecka sedan. I tisdags-onsdags nångång ringde jag läkaren och ville sluta NUNUNU.Hon sa till mig att hålla ut ett tag till.

Äter 18mg Concerta, verkar som de kommer höja den var 3,4 vecka någonting.

Jag har haft biverkningar i form av dålig aptit, illamående, ångest och oro, sömnsvårigheter och tics i mitt ögonbryn. Och så hudklåda på det, antaglien på grund av oron. MEN, jag är förväntansfull och tänker att det är just bara att hålla ut!

Kanske är det concertan som kan hjälpa mig (och er andra) att få lite lugn i huvudet till att göra saker? Jag är så trött på alla påbörjade projekt överallt, på allt stök, kaos och jobbiga impulser. Och alla jävla blåmärken överallt, eftersom jag ramlar hela tiden, för att jag är som en virvelvind.

Jag äter förövrigt imovane (insomningstablett), sertralin (antidepp), lergigan vid behov (lugnande) också.

Min kompis ska också hjälpa mig med maten, hon ska få göra ett matschema med vad jag borde äta och hur ofta, just nu vill jag inte äta någonting..

LYCKA TILL NI DÄRUTE!

schnuckii
0

Och justdetja, som någon annan skrev.

Jag sover helt enormt mycket. Senaste dagarna har jag sovit 11-12 timmar/natt plus 2-3 timmar på dagen.

vuxenadhdbipo
0

Dag 6 idag på 18mg Concerta. Illamående kommer och går. Och min mage är det bra fart i, haha :) Tröttheten verkar minskat hmmm… svårt att avgöra …. 

Tummen-i-röven-perioden har jag dock inte kommit ur, hade hoppats på det.

(glad att det är fart i magen!)

schnuckii
1

Haha, jag trodde också att jag dag ett skulle vara sådär superproduktiv och bra!

Men det kommer sen, säger iaf min läkare.

Fint att det får med sig biverkningar du trivs med iaf!

vuxenadhdbipo
1

Skrattat mig fördärvad för jag han knappt skriva mitt senaste inlägg, så kom frukosten upp för mig, hahahahaha, tur man har humor!

schnuckii
0

ÅH, men stackars dig!

Shit, vad är det för knark det här egentligen?

Jag har kämpat i mig jävla frukost i en timmes tid, en halvtimme efter är jag hungrig som fan. Att ha aptit när man borde vore ju fint.

vuxenadhdbipo
0

Jag har tappat 4 kilo sen i måndags? SERIÖST? Hahahahahahahahaha… sinnessjukt!

VeganGeek
0

#3 Jo Ritalin finns som depåtablett, men när jag hade den gick den ut alldeles för tidigt. Jag vägrar att ha kl 14 medicin det är värdelöst jag kommer aldrig ihåg det. Även om jag sätter larm så är risken stor att jag är upptagen just då och ändå missar det.

lilli-l
0

#46 Hur går det? Mår du så illa av tabletterna?

Jag har lite illamående som kommer ibland, men absolut inte så att jag måste till att spy!

Huga mig, så dygt du måste ha det då! Och om du gått ner så mycket i vikt..kan du äta överhuvudtaget?

Jag märker att det är som om concertan skulle vara urindrivande, för man får ju springa och tömma blåsan konstant!

Min huvudvärk börjar att ge med sig nu iallafall, men däremot så känner jag att min irritation har blivit värre och värre!

Har varit en sväng till Stockholm och hälsat på dottern. Vi var ut till Birka men det var inte som man väntat sig. Restaurangen var stängd, det fanns bara soppaFörvånad att köpa med lite tunnt knäckebröd till..60 kr! Samt att båtresan dit kostade 300 kr och tog 2 timmar! Sen 2 timmar tillbaka, hungriga som få och jag var så fruktansvärt trött!

Fibron härja vilt med mig, så jag var tvungen att ta oxycontin och blev ännu tröttare! Igår när vi kom hem skulle vi hämta hästarna hos en kompis och jag hade bråttom hem till 9/11-programmet. Min häst tvärvägra att gå in i transporten, brukar inte göra det, och jag skulle kunna ha slagit ihjäl honom..jag var gråtfärdig av ilska, trött och eländig! Och tålde inte ett ord från någon..jag trodde jag skulle få en hjärnblödning!!

Nu måste dosen höjas, för nu kommer en fruktansvärd människa fram emellanåtTyst Jag orkar inte ens med mig själv!

Gubben hade ju vett att vara tyst, men dottern munhöggs för fullt, så vi höll ju på att bli så osams så! Kritik i det läget är nog inte det lättaste att få! Man blir ju bara ännu mer irriterad och förbannad!

*suck*

Carpe Diem….Fånga dagen

vuxenadhdbipo
0

#48 Det går bra, det är inte enbart Concertan som ger kräkning utan min IBS, den är lite värre än vanligt nu, gissar att det är för att jag var tvungen ta hostmedicin några ggr förra helgen… :P

Jag har ju flubb att ta ifrån så viktminskning stör mig inte (än)… hehe…

Kollade blodtryck idag, lite förhöjt, till 100/80, hade ju 95/65 sist… men har ju lite spelrum då jag är lågtryckare!

Känns bra än så länge. Min psykiatriker är dock sjukskriven så en annan överläkare ska besluta om höjning och vilken dos… vet inte om det blir hopp till 27 eller 36… Får gärna gå sakta för mig…

Nu ska vi se om jag lyckas sköta min veckoplanering lite bättre… om jag lyckas stoppa mina impulser att dra iväg och bränna för mkt energi :) Har skrivit en "strikt" lista med tidsangivelser och allt… hehe… ska dessutom redovisa för arbetsterapeuten på tisdag, men det är bara motiverande :)

lilli-l
0

#49 Jag har då "flubb" att ta av också, men jag tycker att jag är lika sugen och hungrig som förutObestämd Önskar gärna att jag skulle tappa lite vikt och fånga upp lite kroppslig energi och få lite ordning på spinnet i hjärnan..

Vill så mycket, men blir så lite!

Innan helgen så tänkte jag, att nu ska jag rensa lite överallt och fick faktiskt ork att börja..det är bara det att det blev bara rörigare och jag drog fram mer än jag satte på plats! Hahaha!

Så på onsdag ska jag till sköterskan och ta blodtryck och puls, hoppas jag då får en tid till läkaren för en höjning! Så det händer någonting..

Carpe Diem….Fånga dagen

vuxenadhdbipo
2

Första dagen på 36 mg Concerta. Nu jävlar börjar det hända grejer!

Tjihooooooo……… gud så fränt att se detaljer?!?! Som att ”synen” förbättrades redan 20 min efter intag! Ser omgivningen tydligare och är mer utanför huvudet än inne i huvudet. Vad fan är detta? Är det så här ”normala” upplever omgivningen? Är det såhär folk ser löven? Gräset? Vad är det sånt här kallas? Förmåga att sortera intryck? Ta in visuella saker ”som man ska”?

Jag är så förbluffad!!!! Jag förstår varför jag har svårt att lämna trygghetszonen (hemmet), för världen har känts så kvävande… känns som att min personliga sfär vidgats?

Ärligt talat har jag ingen aning vad detta kallas? Mirakel? Hallelujah moment? HAHAHA…

Är det någon som känner igen sig?

lilli-l
0

#51 Ha ha ha! *skrattar gott*

Jag var till sköterskan..eller skötaren kanske man skulle sägaTungan ute för jag har helt plötsligt fått en manlig en! Utan att någon informerat mig om det..men, men det går väl bra, så länge jag inte behöver ha med honom inne på WC när jag ska lämna övervakat urinprov!!

För det började han att prata om, att dom sorterar ut vissa personer och så får en del lämna upp till 3 ggr i veckan urinprovFörvånad

Vad fasen är det här??! 3 ggr?

Då blir jag alldeles från mina sinnen om jag får lämna så ofta..snacka om ångest..fy fasen, så trött jag blir.

Mina värden var bra iaf. Blodtrycket hade stigit en aning..från 120/75 till 125/77 och pulsen var 70 idag. Förra gången var den på 80 slag/min.

Men den förbannade vikten..tror ni att det gått neråt..nej, nej..uppåt nästan ett kilo! ORKAR INTEGråter

Men inte någon tid för höjning..suck.. Man vill ju ha någon effekt! Orkar inte gå här i limbo någe mer. Det räcker nu..

Jag återkommer till dig, vuxenadhdbipo, när jag kommer i samma "sfär" som du! Skönt att du känner en förbättring!

Carpe Diem….Fånga dagen

vuxenadhdbipo
0

#52 ihhhhh kissa 3ggr/vecka och framför en karl… vilken utmaning!!!!

Förstår inte detta med kisseprov, att det verkar så olika, tror att bara fd missbrukare testas här. Kanske handlar om kostnadsfråga?

Dag 2 på 36 mg, lugn som en filbunke… :) Igår slocknade jag efter middagen redan hahaha jisses så trött när medicinen lämnar kroppen, även trött en sväng mitt på dagen, klarade dock av att hålla mig vaken då :)

Ovanligt accepterande att yttre omständigheter hela tiden ruckar på planering och försök till fast rutin dagtid. Tex att det ÖSrregnar såpass att inte en själ skulle gå ut. Jag försöker nämligen få in fasta promenader, alltså fasta tider på dygnet. I vanliga fall skulle jag spotta och svära och peka finger upp mot himlen och sedan "dampa" loss i ren irritation. Nu bara skrattar jag och lyckas kasta om planeringen och inte "gå i väggen" och bli sittande som ett kolli med autobahn i huvudet!

Det är helt underbart att känna lugn och ro.

Jag funderar hur en icke-ADHD eg skulle reagera på ynka 36 mg? Denna reaktion jag har hoppas jag är ytterligare en bekräftelse på ADHD och bekräftelse att medicin kommer hjälpa mig :)

Eller kan även "friska" människor reagera med att bli jättelugna?

(Gud vad jag nojjar nu…. )

Trin
0

Jag börja med Concerta första veckan mådde jag dåligt och kunde knappt kliva ur sängen. Sen gick det hur bra som helst. Tills jag börja få hjärtklappningar och bara klättra på vägarna här hemma , något skulle ske hela tiden kunde inte bara sitta still. Fick sömnproblem och drömde massa mardrömmar , så att jag väckte pojkvännen stackars kille som sen skulle upp till jobbet.

Jag fick ta ett EKG och allt såg bra ut , men det kändes inte rätt så jag sluta ta Concerta. Rådfråga ju självklart min läkare , nu har jag fått "erbjudande" om man kan kalla det så att äta Ritalin men känner mig lite osäker. Tänk så händer samma sak igen.

Men medicin behöver jag , så det är väll bara att prova Ritalin. Finns det bara dessa två läkemedel mot ADHD alltså Concerta eller Ritalin ?

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

vuxenadhdbipo
0

#54 Det finns fler mediciner (dock är det väl metylfenidat alltihop bortsett från Strattera, men det kan ju funka det också vet en som äter det )… som sista alternativ finns ett licenspreparat som är riktigt amfetamin (Metamina heter det)… det ska väl ha minst biverkningar men är tydligen svårt att få igenom licensen…

Håller tummar att Ritalin ska funka bättre :)

Trin
0

#55 Tack så mycket :)

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

Zaphix
0

#51: Njaa.. Däremot så hör jag saker, jag kan urskilja ljud, allt är inte bara ett brus längre.

#53: I och med att det är ett uppiggande ämne som ökar vakenhetsgraden i adhd-mediscin så medför det att icke-adhd'are blir pigga.

Sägs att vi är hyperaktiva för att vi överkompenserar då vår vakenhetsgrad är lägre än normalt. Vi måste vara hyper för att inte vara jättetrötta. I och med vår låga vakenhetsgrad så medför det att vi harf svårt attg koncentrera oss och sånt..

Typ. Mindre bra på att förklara.

#54: Strattera finns också, även nåt amfetaminpreparat som dock sällan skrivs ut.

Min och Dackes blogg

vuxenadhdbipo
0

Strattera är inget amfetaminderivat (så det kan vara väl värt att prova) det reglerar dock bara noradrenalin inte dopamin… den jag känner som har Strattera har ADD-versionen :)

lilli-l
0

#58 Hur går det för dig?

Jag har ökat på till 36 mg för en vecka sen, men jag känner ingen direkt skillnad..

Huvudvärken finns inte längre och illamåendet är borta, men inte har det stabiliserat sig någonting :(

Kanske för att det är sååå rörigt hemma!

Jag opererade ju handen för karpaltunnelsyndrom och ingen hemma hjälper till med ett dyft och det retar mig som bara den.

Samtidigt som jag blir ledsen och besviken för att dom inte kan fatta och se, att jag har höger hand obrukbar och inte kan göra nästan någonting..ändå får jag göra allt!!

Så nu känner jag mig, som om jag åker berg och dalbana med känslor, är på väg ner i en deppressionSkrikandes

Orkar ingenting, vill ingenting, vill bara vara för mig själv! Inte prata, inte umgås..ingenting!

Så, huset är som om en orkan gått igenom, maten blir..pizza, eller ingenting. Jag kör och växlar med vänster hand, för att få hem mat och idag har jag inte gjort ett dyft..har gett upp! Har ingen lust att laga mat, för det är så krångligt..

Åh, vad jobbigt det kan vara och varför får jag ingen effekt på concertan?

Carpe Diem….Fånga dagen

dReS
0

#59 lilli-l

jag har också ökat min dos till 36mg.. för ca 3 veckor sedan. Kände väl lite förändring i början i form utav hjärtklappningar, lite frossa och sen var det över. Känner nu att jag har något i kroppen.. fast undegär som om jag skulle ha något virus som sänker mig lite.

Ungefär som att lägga locket på… tyvärr stormkokar det under. Känner mig irriterad för att det kryper liksom i kroppen.

Huvuddet är precis lika virrigt som tidigare och jag kan inte koncentrera mig, överhuvudtaget.

Jag har bett om att få höja igen snart.. men ville vänta en stund, då jag fått tillbaka min aptit. Vill kunna få i mig lite näring också Glad

Livet <3

lilli-l
0

# dRes

Hoppas det blir bättre för dig med hjärtklappning och diverse jobbigheter!

Jag känner som du, att jag är irriterad och lika virrig..kan inte koncentrera mig ett dugg bättre än innan!

Och självklart har jag inte tappat någon aptit, för det skulle verkligen behövas Flört

Jag äter precis lika mycket som jag gjorde innan jag började med concertan..Jag känner heller inga konstigheter med hjärtat, pulsen har blivit otroligt mycket lägre och blodtrycket är stabilt!

Börjar tro att dom gett mig sockerpillerOskyldig haha! Fast jag hade ju lite, lite illamående i början och en jobbig huvudvärk.

Får se nu då när det blir nästa ökning, om jag får någon effekt då.

Hoppas då verkligen att det lugnar ner sig..men tänk om det inte gör det? Vad ska man ta sig till då? Ångest..

Carpe Diem….Fånga dagen

dReS
0

Ok.. mm hjärtklappningarna kan vara kopplade till min panikångest dock. 
Har lite svårt att urskilja vad som är panik och vad som är bieffekter.

Nu är det bättre med hjärtklapppningarna.. fick det mest första dagarna. tror dock att det var pgr jag förväntade mig stora skillnader.

Jag har ingen aning om vad min puls och blodtryck låg på innan..  har hört nu i alla fall att jag är en "lågtryckare". 

Verkar som att du behöver en höjning snart igen. Det blir nog bra tillslut.. det tror jag! :)

Livet <3

lilli-l
0

Hur går det för er alla, nu med concertan?

Nyfiken på hur ni mår nu när det gått en tidFlört

Carpe Diem….Fånga dagen

[Joanna28]
2

Åh, det var nog ödet att jag skulle se den här tråden!

Jag har gått på Concerta nu i en månad. Jag började med 18mg i tre veckor. Sedan har jag ökat dosen till 18mg vid lunchtid.

Jag har det jättekämpigt med illamående och aptiten. Ibörjan såg jag bara aptitlösheten som något positivt för jag har rasat i vikt. Jag behövde verkligen det. Men nu börjar det verkligen vara jobbigt för jag får tvinga i mig mat och jag är så illamående. Det är frustrerande och jag känner att magen gör uppror när jag väl äter.

Jag blir bara så less och känner helst inte för att äta någonting. Och sån är inte jag, jag älskar mat! Men det här illamåendet börjar ta kol på mig!!

Men jag vet inte, ena studen vill jag bara sluta med medicinen. Nästa stund så tänker jag att jag inte ska göra det. Nu skriver jag bara negativt om medicinen men det är ju inte bara biverkningar jag lider av. Jag tycker Concerta fungerar bra på mig, men just nu så tar illamående och aptitlöseheten över allt det positiva.

[ardita82]
0

Hej !  Fått ADHD diagnos för två månader sen..Började med Concerta 18 mg vart pigg och glad dock sömn problemen var lika illa som jag haft de 4 sista åren…efter två veckor höjde min läkare till 36 mg.. dock har ingen energi/krafft nu någon gång :( illamåendet är värst… någon som vet om dessa symtom förrsvinner efter hand?

VeganGeek
0

Jag hade först 54 mg och gick sen upp först till 72 och sedan 90 mg. Det var inte en bra ide, jag fick ingen större effekt än jag hade innan. Jag hade ständig huvudvärk, kunde inte sova, hade ingen aptit och ständig värk i bihålorna. Tog mig en månad att koppla sambandet då hörde jag av mig till min läkare och bad henne sänka dosen.

Är nu tillbaka på 54 mg och har nästan hämtat mig.