Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: förskola-skola-jobb-praktik
Läst 3101 ggr
MissInAction
0

AS hinder vid vissa yrken?

Vet ni om det är så? Har ni erfarenhet av det?
Eller förresten, det kan ju komma fram andra diagnoser eller frågeställningar också, men jag tänker i första hand på AS nu.

Jag tänker på yrken som väktare, polis, räddningstjänst?
Har en bekant som arbetar som väktare och är rädd att träffa psykolog för att ens diskutera en eventuell utredning för att han är rädd att de ska kontakta arbetsgivaren och så är det kört. Tror ni att det ligger något i hans oro?

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Varulv]
0

Nej det har jag inte hört, att det skulle finnas några generella restriktioner, som det gör med exempelvis färgblindhet, vilket ju utestänger möjligheten till vissa yrken.

Däremot kan ju funktionshindret som sådant, i det enskilda fallet, utgöra hinder för vissa yrkesval.

Jag själv skulle till exempel aldrig ha kunnat bli hockeyspelare eller isdansare, eftersom jag inte har kunnat lära mig att stå på ett par skridskor.

Att vara väktare som aspergare kan väl närmast ses som en merit - orädda, okuvliga, lojala och logiskt resonerande som vi ofta är.

Även polisyrket borde vi väl kunna vara tämligen lämpade för, även om det ju ställs och också bör ställas rätt stora krav på en polis sociala förmåga. Men poliser får ju gärna vara lite "fyrkantiga" också och sätta saken främst, på ett plikttroget sätt, i många sammanhang iaf.

Och räddningstjänsten - jo, jag känner på mig att motiverad personal där, som har aspergerdiagnos, kan vara väldigt duktiga, ansvarskännande, göra sitt yttersta i svåra lägen etc. Dessutom de, med god spatial orienteringsförmåga, kan säkert bli extremt värdefulla inom räddningstjänsten.

Men detta är bara förmodanden från min sida. Och vi aspergare är ju framför allt individer vi, som alla andra.

MissInAction
0