Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: förskola-skola-jobb-praktik
Läst 3101 ggr
MissInAction
0

AS hinder vid vissa yrken?

Vet ni om det är så? Har ni erfarenhet av det?
Eller förresten, det kan ju komma fram andra diagnoser eller frågeställningar också, men jag tänker i första hand på AS nu.

Jag tänker på yrken som väktare, polis, räddningstjänst?
Har en bekant som arbetar som väktare och är rädd att träffa psykolog för att ens diskutera en eventuell utredning för att han är rädd att de ska kontakta arbetsgivaren och så är det kört. Tror ni att det ligger något i hans oro?

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Varulv]
0

Nej det har jag inte hört, att det skulle finnas några generella restriktioner, som det gör med exempelvis färgblindhet, vilket ju utestänger möjligheten till vissa yrken.

Däremot kan ju funktionshindret som sådant, i det enskilda fallet, utgöra hinder för vissa yrkesval.

Jag själv skulle till exempel aldrig ha kunnat bli hockeyspelare eller isdansare, eftersom jag inte har kunnat lära mig att stå på ett par skridskor.

Att vara väktare som aspergare kan väl närmast ses som en merit - orädda, okuvliga, lojala och logiskt resonerande som vi ofta är.

Även polisyrket borde vi väl kunna vara tämligen lämpade för, även om det ju ställs och också bör ställas rätt stora krav på en polis sociala förmåga. Men poliser får ju gärna vara lite "fyrkantiga" också och sätta saken främst, på ett plikttroget sätt, i många sammanhang iaf.

Och räddningstjänsten - jo, jag känner på mig att motiverad personal där, som har aspergerdiagnos, kan vara väldigt duktiga, ansvarskännande, göra sitt yttersta i svåra lägen etc. Dessutom de, med god spatial orienteringsförmåga, kan säkert bli extremt värdefulla inom räddningstjänsten.

Men detta är bara förmodanden från min sida. Och vi aspergare är ju framför allt individer vi, som alla andra.

MissInAction
0

Absolut, det handlar om individer. Och jag hoppas att arbetsgivare också ser det, i första hand! Men det är det som vi är osäkra på.

Jag tycker också att han känns solklar i sitt yrkesval, det verkar passa honom perfekt Glad Med säkerhet som ett av specialintressena.

Men hur som helst så har väl arbetsgivare rätt att kräva att få ta del av journaler, som psykologer och andra har skrivit?

Kluring om Ryssland

[Kaktuz]
0

Av erfarenhet så ja till viss del, till exempel kassör är svårt. Men nu för tiden så anpassas arbetsplatsen efter handikapp Glad

[Varulv]
0

#2 Per automatik har jag svårt att tänka mig att arbetsgivare skulle ha "rätt" att ta del av tystnadspliktigt material. Varför skulle de ha rätt till det? Arbetsgivare utgör inget frälse i vårt moderna samhälle (rätta mig gärna om jag har fel!).

Däremot kan det möjligtvis vara en annan sak, utifall du anställs med lönebidrag eller andra former av stöd. Då är det väl inte mer än rimligt att även arbetsgivaren får "alla korten på bordet", så att säga.

[Varulv]
0

#2 Men när det gäller vissa speciella yrken (i exvis offentlig tjänst), så vet jag, att man kan få skriva under ett medgivande om att arbetsgivaren inför en anställning äger rätt att anlita vissa register för ett slags personundersökning.

Vet dock inte om detta gäller de yrkeskategorier du nämner här.

MissInAction
0

Har för mig att han lät rätt säker på att arbetsgivaren kan få reda på sådant och därför var han orolig Obestämd

Men kan en diagnos (eller ens psykolog-samtal) vara skäl för uppsägning??

Om en person har arbetat i x antal år utan problem och plötsligt säger ett papper att personen har en diagnos, vad är annorlunda liksom? Jag kan inte tänka mig det. Men jag förstår oron, för ingen vill ju förlora ett arbete som man älskar!

Om du är väktare och arbetsgivaren får reda på att du går hos psykolog så kan de säkert börja fundera på varför och börja luska i det, antar jag?

Kluring om Ryssland

Zaphix
0

Såklart inte arbetsgivaren har något med vad man gör hos en psykolog eller vad för diagnoser man får.

Inte en chans att en AS-diagnos skulle kunna vara ett giltligt skäl till uppsägning.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

MissInAction
0

Jag håller med dig Glad men jag undrar - vet du, eller tycker du?

Kluring om Ryssland

Zaphix
0

#8: Jag gör ett rimligt antagande. ;)

Googlat lite..

https://lagen.nu/begrepp/Personliga_sk%C3%A4l

Min och Dackes blogg

MissInAction
0

Ja just det. Arbetslagstiftning har jag också läst och jag minns inte heller något som talar för detta. Samt att NPF väl inte ens räknas som sjukdomar.

Kluring om Ryssland

Zaphix
0

#10: Inget som ger långvarig sjukskrivning eller nedsatt arbetsförmåga i alla fall. Kan ju räknas som sjukdom i och med att det finns med i ICD, även om detg intge är just en sjukdom kan det ju höra till samlingsbegreppet i olika sammanhang.

Min och Dackes blogg

IzzyR0xx
0

Jag har bara arbetat inom telemarketing och det är i sig ett stressigt jobb med höga krav på social kompetens.. Det slutade med att jag blev sjuk ofta och fick ångest varje gång.. tillslut blev jag uppsagd..

MissInAction
0

Ja jisses, det är en bransch som jag aldrig vill prova på för jag vet att jag inte kommer klara det. Hoppas jag slipper bli tvingad Rynkar på näsan

Kluring om Ryssland

IzzyR0xx
0

#13 hade inte mycket annat val då ingen annan ens ville att jag kom på intervju…

MissInAction
0

Nej jag förstår precis vad du menar Obestämd

Kluring om Ryssland