Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 6708 ggr
Zaphix
0

Höger och vänster

Något jag nog aldrig kommer lära mig, det är höger och vänster. Jag får varje gång någon säger höger eller vänster fundera på vad som är vad, det sitter verkligen inte per automatik.
Det jag tänker är att jag är högerhäsnt, skriver med höger hand, det betyder att skriver jag med vänster så får jag blyterts på handen vilket jag inte får. Alltså är handen som inbte skulle få blyrets på mig och jag skrev höger.

Jag är 25 år, det är konstigt att höger och vänster inte sitter per automatik.

Det är problematiskt när jag kör mig, för säger pappa höger kan jag lika gärna svänga åt vänster om jag inte får lite längre tid på mig att tänka.

Pratade med pappa om det idag och han har samma problem, han är över 50 och kan inte höger och vänster per automatik utan måste alltid tänka en stund han också.

Är det genetiskt?

Nån annan som har samma problem?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
0

Ja jag! Glad

Fast har aldrig sett det som ett så stort problem ändå. Jag vet att min pappa hade precis samma problem, och för honom var det än mer accentuerat, tror jag. Och hans bror, således min farbror, var ambidexter (eller vad i fridens namn det nu heter; jag lär mig aldrig… Skäms), bland annat kunde han välja fritt med vilken hand han skulle kasta en boll.

För min egen del har denna ambidexter mest artat sig uti det faktum, att jag aldrig har fäst så stor vikt vid dessa "höger" och "vänster". De framstår helt enkelt som rätt meningslösa begrepp för mig. Och rent objektivt, så existerar de ju inte - annat än som särarter utifrån din egen utgångspunkt.

Eftersom jag är en spatial varelse, så utgår jag mindre från mig själv (men kan allt vara nog så egoistisk ändå…! Cool) än från min omvärld. Således utgör utifrån min horisont omvärlden något objektivt. Jag kan läsa kartor från vilket håll som helst.

Har aldrig övat mig särskilt mycket i konsten att läsa text uppochner - eller spegelvänt, eller sidledes - men när jag har provat några enstaka gånger, så har det funkat bra. Likaså att skriva baklänges/spegelvänt - en övningssak, som jag tror att jag kunde tillägna mig rättså bra på inte alltför lång övningstid.

Jag ser denna ambidexter-förmåga som en tillgång snarare än en begränsning. När du nu är ute och kör bil, Zaphix, så låt vara att du kan känna dig tvehågsen om "kartläsaren" kommenderar dig: "kör höger!" (eller "vänster!"). Men annars tror jag du har mest fördelar; enligt min teori vittnar det om god spatial förmåga. Och sådan har man stor nytta av som bilförare (liksom även som kusk! Flört).

Zaphix
1

Fast jag är inte som dig, jag kan bara läsa vanligt och kan knappt läsa kartor alls.. Kan bara skriva vanligt..

Är i rätt många situationer jag får problem när jag ska skilja på höger och vänster. Rider/kör jag lektion så ber dom om att jag ska göra saker åt ett visst håll, och när jag tänkernpå vilket som var höger tappar jag fokus på allt annat..

Är usel på att ge vägbeskrivningar, inte bara för att jag har värdelöst lokalsinne, utan även för att jag inte vet om man ska svänga höger eller vänster eller om det röda huset är på höger eller vänster sida..

Jag är typiskt högerhänt, är mindre bra på att göra saker med vänster. Försöker ibland träna upp mig, men orkar aldrig fullfölja träningen..

Är faktiskt många situationer jag behöver kunna höger och vänster för.

Min och Dackes blogg

HannaM
0

Det är inte ovanligt i alla fall. Jag har vänner som inte kan höger och vänster, att åka bil med dom är alltid ett äventyr när jag ska guida och sitter och säger mitt håll och ditt håll eller pekar med hela handen=)

Själv har jag mycket lätt hör höger och vänster båda sett ur mitt perspektiv och så att säga "bakochfram" dvs när jag pratar till någon stående mitt emot mig så kan jag utan tt tänka efter benämna den personens höger och vänster. Har fått mycket övning i det via handbollen som tränare och spelare. Att ge instruktioner till någon som står mitt emot.

[Varulv]
0

Intressant diskussion!

Har förut trott ambidexter och spatialitet höra ihop, men inser nu med den här tråden att de förmodligen inte gör det (på det sätt, jag trott hittills iaf).

Men om man säger som så, att det bara gäller att skilja mellan höger och vänster, så går det helt säkert att öva upp detta ganska så mycket. Jag tänker på mig själv: jag måste varje gång tänka efter; kan icke automatisera. Men likväl har jag funnit "genvägar" som är rätt effektiva och bra. Ok att man varje gång måste för en tiondels sekund tänka efter: "eh… vänster, det är den hand som man inte hälsar med…" och därefter liksom inom sig själv "hälsa" med högerhanden för att därefter säga till sig själv: "det är inte den handen, utan den andra!" Och därefter liksom skicka nervsignaler till "den andra" handen som en bekräftelse på att det är den handen det är frågan om just nu… osv. Men det fungerar, dock med viss tidsfördröjning samt visst kognitivt merarbete.

Glad

Zaphix
0

Fast borde jag inte efter 25 år ha övat upp det om det var möjligt? Eller pappa efter över 50 år?

Känns som att det borde sitta i "muskelminnet" nu om det var möjligt, med tanke på hur mycket man har tragglat med det.

En vän ringde mig idag och sa att hon hade samma problem, hon berättade också att hennes pappa hade samma problem. Hennes pappa hade ett V intatuerat på vänster stortå..

Min körskolärare sa att det är betydligt fler kvinnor som har detta problem än män, och en körskolelärare bör ha varit med tillräckligt länga för att ha ett bra ststistiskt underlag på det.

Min och Dackes blogg

[Varulv]
1

#5 På ett sätt intressant…! Obestämd

Men det kan mycket väl vara så, att män - i en körskolesituation - vill spela tuffa, och skulle aldrig av den anledningen yppa några "svagheter"…

Allt medans kvinnor är funtade lite annorledes. De förtäljer gärna sina allehanda brister och problem - i hopp om att bli hjälpta… Obestämd

Män går in i körskolan med grundinställningen: "Jag kan egentligen redan köra bil; ingen ska komma här och mästra mig på det området inte!"

Kvinnor går kanske in på ett annat sätt: "Jag kommer aldrig att kunna lära mig dethär! Förvånad Lika bra att berätta om alla mina tillkortakommanden för körskolläraren…!"

Zaphix
0

Fast jag tror nog att det märks om man kan höger och vänster, oavsett om man spelar tuff eller inte märks det om man tvekar eller svänger åt fel håll. :)

Min och Dackes blogg

AnneN
0

Jag måste också alltid tänka efter vad som är höger/vänster och allt för ofta så säger jag fel om jag guidar någon eller går åt fel håll om någon säger åt mig att gå till höger eller vänster om jag inte hinner tänka till först.

Då jag tänker efter vad som är höger eller vänster så tänker jag att höger skriver jag med och vänster är den sida som hunden går på.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Izziegirl
0

Jag kan heller inte "höger o vänster" per automatik…och jag är snart 46 år!!!! :)

Men jag har ett knep :)) Höger hand är den handen jag hälsar med…då är det H-handen! :)

Kan inte heller gånger-tabellerna…men jag överlever ändå :))

Vädersträcken sitter i ryggraden, men dessa är ju också konstanta…vilket höger o vänter INTE är.

Yngsta grabben (med autism) är vänsterhänt…så vi fick hitta på ett nytt knep för honom när det kom till höger o vänster. För honom är vänster den handen han har klockan på…för efter u (som i ur) kommer v. Han är MYCKET snabbare med detta än en annan. Men han fick hjälp med att hitta ett knep i tidig ålder också.  :))

1nq
0

Jag hjälpte en vän med att sätta ett armband på högerhandled…nu funkar det för henne för mig har det löst sig någorlunda nu vid 38 år ;)

[Varulv]
0

#9 Apropå väderstreck, så har jag inga problem med norr vs söder. Men däremot samma problem med öst-väst som med höger och vänster…Obestämd

Praefatio
0

Jag tror inte att det är så jätteovanligt faktiskt. Jag kan inte heller höger och vänster utan betänketid och har liksom du, TS, extremt svårt att avgöra höger och vänster "åt någon annan". Jag gör automatiskt så när någon frågar "Min höger eller din höger?", om jag ger intruktioner, att jag ställer mig åt samma håll som den andre står och pekar - "Det hållet". Det skulle ta för lång tid annars. Extra jobbigt när man håller i ridlektioner eller ska beskriva vägen åt någon som ska till ett nytt ställe.

Väderstrecken har jag inga problem med, de sitter så väldigt djupt rotade att jag till och med brukar veta åt vilket håll norr ligger utan kompass… jag bara vet, bara känner det på mig.

[Varulv]
0

#12 Flört Jag också! Bara det, att jag inte vet vad väderstrecken heter, per automatik… Obestämd

[Forest]
0

Hahah, jag är snart 36 år o jag har alltid haft problem med höger o vänster. Får tänka till men tänker höger skriver jag med Flört Har ingen diagnos men är  en yrpanna i mycket ändå  Tungan ute

sudniF
0

Höger och vänster sitter säkert hos mig, däremot sambon är helt hopplös på det *s*

Vår son på 4,5 är bra mycket säkrare poå det än pappa Tungan ute

kampen
0

Tänker bara Dyslexi. Min dotter med Dyslexi har extremt svårt för höger och vänster, du vill inte få en vägbeskrivning av henne. Hon kan heller inte följa en vägbeskrivning. Lära sig karta och geografi är omöjligt, vad jag förstått är detta kopplat till dyslexin

Sen vet jag att vissa anser att delar i diagnosen Dyslexi inte hör dit utan hör ihop med symptom på npf

[Varulv]
0

#16 Intressant! Då skulle det mycket väl kunna vara så då, att motsatsen till Dyslexi, hyperlexi (som jag misstänker att jag själv kan lida av), kan vara kopplad till väl utvecklad spatial förmåga… Obestämd