Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3001 ggr
[Varulv]
0

I vilken hand bär du?

När du går från livsmedelsaffären och hem: med vilken hand bär du kassen: höger eller vänster?

Redovisa gärna samtidigt om du är höger- eller vänsterhänt!

Glad

pius314
0

Växlar nog om den är tung. Annars höger (dränghanden) så jag kan göra nåt svårare (typ surfa) med vänster som är min bästa. :-)

• Tillräckligt bra är perfekt! -
tarotlasse
0

Det varierar i bland bär jag med höger hand o i bland med vänster hand.

Jag är högerhänt men kan även använda vänster och händer i bland att folk frågar om jag är vänsterhänt då jag använder vänster handen utan att jag själv tänker på det.

Fick för många år sedan 3 fingrar på höger handen spjälade vid en olyckshändelse det är farligt att idrotta.

Så ngt jag har undviket sedan dess he he.

Men det funkade även att skriva med vänster handen har ingen vidare handstil när jag skriver med höger handen o inte blev det bättre med vänster handen he he.

Vet inte om det kan påverkas av att min Mamma är vänsterhänt men när hon var barn och gick i skolan så band man fast vänster handen för då skulle man bara använda höger hand i skolan.

Lasse

Star68
1

Jag är högerhänt, men bär mest/helst med vänster.

Zaphix
1

Försöker alltid att ta med mig två stycken kassar och lägga sasker i båda så jag slipper bli snedbelastad.

Men har jag glömt att ta med egna tygkassar så tar jag bara en plastkasse. Främst d¨för miljöns skull.

Höger är förstahandsvalet, men varierar med vänster också. Har en bit att gå.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
1

Jag är högerhänt, men tänker aktivt på att försöka att belasta båda sidorna lika mycket för att slippa spänningar och snedheter.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Kaktuz]
0

Höger, men byter ofta, pga värk Obestämd och är högerhänt

[Vargöga]
0

Höger hand men växlar om det är för tungt. Är högerhänt.

[Forest]
0

Är högehänt men bär med vänsterhanden oftast nu, är det tungt växlar jag kassen mellan höger o vänser. Köper jag tungt så brukar jag ta med mig två tygkassar o därmed göra jämvikt mellan påsarna o bära en i vardera hand :) Men väljer oftast vänster som den tar den tyngsta påsen. Detta beror på att jag arbetar i butik där vi lyfter rätt så tynga varuplock=slut högerarm.

1nq
0

Jag är högerhänt och bär jag bara en kasse så hamnar den i vänsterhand så höger fins kvar till mer avancerade saker som låsa upp dörrar… :)

HannaM
1

Båda, växlar ofta mellan oavset om det är tungt eller ej. Är högerhänt.

MissInAction
0

Jag är högerhänt och bär oftast kassen (om det är en) eller handväskan i vänster hand. Inbillar mig att jag behöver träna den armen mer och då har jag högerhanden fri om jag behöver hälsa på någon, för det gör man ju med höger hand..

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

sudniF
0

Jag är vansinnigt högerhänt och har två vänsterhänta föräldrar ;)

Men jag försöker växla försöker träna på att göra saker "vänsterhänt" för att bli mer liksidig men det tar såpn tiiid och jag har så uselt tålamod, vill bli liksidig och snabb nu ungefär.

[Varulv]
0

Många intressanta svar - tack för dem! Glad

Jag själv är högerhänt (men med vissa tendenser till att göra fler saker med vänsterhanden än vad snittpopulationen brukar). Kom på mig själv härom sistens med att praktiskt taget alltid föredra att bära kassen med vänsterhanden. Därav min fråga till er andra.

Flera av er, ni som svarat att ni bär med vänster, har motiverat ert beteende med rationella förklaringar, som om det hade varit ett medvetet förnuftsval. Men för mig skulle detta i så fall vara en efterrationalisering; det känns helt enkelt naturligast och bäst för mig att bära med vänstern… Obestämd

[Gibbon]
0

Ryggsäck så klart. Vänsterhänt.

Internettan
0

Jag är högerhänt men vet inte om jag föredrar någon speciell hand att bära kassen i. Får kolla nästa gång. Har dock min handväska på vänster axel. Skulle vara helt omöjligt att ha den på höger sida. Kan också vända mitt huvud längre åt sidan åt vänster håll än åt höger. (Vad det nu har med saken att göra.. :) Som liten, när vi hoppade twist, började jag alltid med vänsterfoten medan mina kompisar för det mesta började med höger fot. Har alltid telefonluren i vänster öra, känns helt fel att ha på höger sida. Jag känner mig mer vänster-aktig på vissa sätt trots att jag är högerhänt.

Intressant.

Förresten: Hur knäpper ni era händer? Jag knäpper så att min högra tumme kommer överst.

När jag ska somna ligger jag alltid på höger sida.

Glad

"Every point of view is a view from a point."

[Vargöga]
1

Jag måste faktiskt ändra på mig. Jag bär oftast i vänster hand men är högerhänt. Behöver den högra för att öppna dörrar och liknanden.

MissInAction
0

Håller med angående telefon, bära väska på vänster axel och att börja med vänster fot. Är också mer vänster än höger, i flera bemärkelser Flört Kan inte heller äta "rätt" med kniv och gaffel utan jag håller kniven i högerhanden och äter som vanligt med gaffeln i vänsterhanden. Annars bara med gaffel och då i höger hand! Lite OT…

Kluring om Ryssland

[Varulv]
0

#15 Här har du en till "högerknäppare" (alltså höger tumme över den vänstra vid handknäppning). Flört

När jag ska somna vänder jag mig oftast först åt vänster sida, men det händer att jag spontant väljer den högra även.

315 När jag som ung började äta med kniv och gaffel, höll jag envist tvärt om mot "vad man ska" - precis som du. I småskolan fick jag lära om genom aktiva insatser från personal, minns jag. Gråter

Högra sidans tänder borstar jag alltjämt med vänster hand - ett privilegium, som ingen "vän av ordning" har lyckats avkoda mig. Oskyldig

MissInAction
0

Har också högra tummen över när jag knäpper händerna.

Ja usch, har hört hur de tvingade barnen att äta "rätt" och vi fick ju också lära oss det i ettan, när fröken stod bakom oss och hölli våra bestick! Ändå är jag född 1980. Är det fortfarande så tro? Förvånad
Tänderna borstar jag med höger! Haha, det är väl skönt att du får vara lite rebell med tandborstningen Flört

Kluring om Ryssland

HannaM
0

Jag är född 86 och har sluppit all form av tillrättavisning gällande hur jag håller besticken, både i skolan och hemma. Tack och lov för jag håller "fel" och trivs bra med det.

MissInAction
0

Jag provade på vägen hem från affären nyss att bära en stund i höger hand och det kändes förfärligt onaturligt och fel Obestämd men min teori om varför jag bär med vänster, är att jag förmodligen är starkare i högerarmen och därför behöver/vill väga upp och kompensera med vänster. Det känns absolut inte tyngre att bära i vänster, men ändå rätt. Teorin låter så bra inne i mitt huvud men är nog helt oförståelig i ord!

Kluring om Ryssland

[Varulv]
0

#20 Det är inte utan att jag blir lite avis på dej HannaM, som har fått hållas med din "olat", när jag själv råkade ut för avvänjning… ObestämdFlört

Star68
0

#15 & 17 Jag gör likadant…dvs knäpper händer med höger tumme överst, handväskan på vänster axel, somnar på höger sida, börjar med vänster fot (när det gäller allt möjligt). En tung kasse kan jag stundvis bära i höger för att avlasta lite, men det är annars vänster dom gäller till säkert 95%. Är nog också lite "vänstervriden". ;-) Jag kan göra mycket med vänster…men bre en macka är riktigt krångligt. :-)

MissInAction
0

Hahaha, bre en macka med "fel" hand har jag nog aldrig ens provat Förvånad Nu äter jag visserligen inte mackor längre.. får bre på en ostskiva och testa.

Kluring om Ryssland

Star68
1

#24 Nä…jag äter inte heller mackor längre! (Lite OT kanske…) ;-)

Lunar
1

Vänsterhänt men skriver med höger hand. På den tiden tvingades man skriva med höger i skolan :( Vilket var tufft. Tur man har ett funktionshinder annars hade man säkert inte klarat av att lära sig det :)

[Varulv]
1

#26 Tummen upp för dig Lunar! Flört

Internettan
0

Har kollat nu. Jag bär definitivt kassen i vänster hand. :)

"Every point of view is a view from a point."

Lunar
0

Tack Varulv ;)