jag har haft båda men vet faktiskt inte :/
Concerta ska fungera mer långsiktigt, alltså man tar på morgon och räcker till kvällen typ, om jag förstått det rätt.
Ritalin är mera direkt, räcker inte lika länge, men man kan ta den på dan också utan att det ska störa sömnen typ..
Nåt sånt fungerar det iaf om jag hängt med, jag har prövat Concerta men fick för låg dos så vet inte hur bra det är.. vi bytte till Ritalin istället och ja, vet inte om jag har rätt dos där heller :S
Knaprig//
Ah ok.. du byte till Ritalin pga vad om man får fråga har läst en massa bieffekter om just concert men också om Ritalin. Men att kunna sova på kvällen fast man tagit Ritalin låter ju perfekt. Hur påverkade det din hjärtpuls speciellt när det går ur. Vissa säger de rena mardrömmen och ja just de att man får djupa mardrömmar vilket inte är så där roligt .. tack för dit svarr
alltså jag fick Concerta i väntan på utredning, och första bitarna i utredningen gjorde jag med Concerta så fick göra om sen.. Fick vara utan ett tag sen börja om och då märkte man iaf att jag hade bättre resultat med concertan så man såg en effekt iaf.
Men eftersom jag inte va nöjd med concertan ändå (låg dos?) så bytes det då till Ritalin av nån anledning.
Ritalinet tar jag just nu 40mg på morgon och 20mg ca kl. 14.00. Det är väl nåt sånt som är skillnaden tror jag lite, att man kan ta en extra dos lite senare för att klara resten av dagen.
Jag har lite hög puls ibland men inte så jag blir störd av det, däremot så har jag hela tiden ätit sånna där kapslar med ritalinet och nu senast fick jag piller istället.. Då blev det nog nåt knas för mig för då va jag ordentligt hyper :S Men vet inte om det var BARA pga ritalinet eller om annat hjälpte till.. Va lite chaos runt i kring också
Just bieffekter är läskiga att läsa om. Men det är ju olika så svårt att säga.. Jag har alltså inte normalt nån sorts superpuls på kvällen när det börjar gå ur, även om det kan ha hänt nån gång då och då.
Bäst är nog prata med läkaren och se vad denne säger och sen testa en av dom.
Tack för dina svar och råd
anytime.. synd jag inte visste mer bara, men det går säkert bra hoppas jag :) lycka till iaf
Zaphix, du äter FÖR att kunna somna också va? alltså den på kvällen? Jag har fått för mig att en del gör så.
Just Concerta på morgon och Ritalin vid behov är väl det som jag personligen, utan nån som helst egentlig kunskap om mediciner, tycker låter vettigast. En långsam och stadigt verkande i grunden och en snabbare för extra boost liksom där det behövs.
#7: Japp, för att kunna koppla av och inte gå på högvarv när jag ska somna.
Fungerar bra på så sätt att jag är lugn iaf, sedan är det andra anledningar som gör att jag inte somnar ändå. Men det är ännu svårare utan ritalinet.
mm, ett problem åt gången liksom.. ska gå försöka sova nu iaf.. vaknade 04:20 imorse så borde va trött men ja.. får se hur de går.
gonatt :)

Ja det har ju igentligen inte ngn betydelse när det gäller Biverkningar.
För Ritalin och Concerta är exakt samma läkemedel.
Skillanden är olika tillverkare men även olika bindnings medel.
Bindnings medlet i Ritalin bryts ner på ca 4 timmar så Ritalin funkar i 4 timmar.
Concerta har ett bindnings medel som bryts ner efter ca 12 timmar och då verkar i 12 timmar annars är det exakt samma medicin.
Samma verkan o samma biverkningar så absolut ingen skillnad.
Styrkan skiljer också på Concerta som har 18 mg 27 mg 36mg och 54mg.
Medans Ritalin har styrkorna 10 mg 20 mg 30 mg och 40 mg
Men själva substansen Metylfenidat är det samma i både Ritalin och i Concerta så precis samma läkemedel men olika styrka och olika verknings tider.
Bipacksedlarna är exakt identiska bara Namnet Ritalin och Concerta som skiljer sig åt text mässigt i bipacksedlarna.
Lasse

Man kan ju faktiskt jämföra det Med Alvedon den ena i tablett form och den andra som brustablett.
Precis samma läkemedel fast i olika tabletter brus tabletten har en snabbare verkan en den vanliga tabletten.
En annan tillverkare gör exakt samma tablett med exakt samma innehåll men döper den till ngt annat även om det är samma medicin o samma innehåll.
Lasse
Hej allihopa varit borta nån dag. Men ett tips är då Concerta på dan och en Ritalin på eftermiddag. Tror nämligen att jag kommer ha svårt att sova på Concerta men man vet inte har inte provat än. De kanske dummt att säga att man vill ha Ritalin upp till innan man provat Tack änu en gång för era tips och råd /Kram
Jag har precis fått Concerta och håller succesivt på att öka mina doser nu. Den enda nackdelen jag har märkt med medicinen är att om det uppstår några problem, stressmoment mm under dagen (när medicinen verkar)så reagerar jag knappt alls och stressar inte upp mig. Men när den sedan släpper framåt kvällen så kan allt som hänt under dagen bara göra att allt svämmar över.. Så panikångest om kvällarna har blivit en vardag tyvärr
13#
Oj vad bull.. Lider av panikångest i vnliga fall fast jag har inte haft det på ett tag känns det som men vill helst inte framkalla dom.. Hoppas du reder ut det. Jag har trots kommit en bit i mina panik ångester. Att jag accepterar dom och att jag låter den accelera till sin top för sen som alltid hur skevt man än tänker eller känner så dvaar den ner och man kan landa men de känns alltid lika omtumlande efteråt. men skönt att den alltid lugnar ned sig
Vilken dos är du på? Själv inte börjat än. Ska idag göra dom kontroller dvs vöga ekg osv kontroller så kommer väl börja om ca en vecka. De bra med en tröstnde sida som denna så man känner sig en aning lite lugnare.
#16 jag tror inte du behöver oroa dig alls för då mår du bara dåligt av de. Allting i mitt liv i princip har blivit så mkt bättre sen ja började med Concerta. Piggare, positivare, lugnare, lättare att organisera saker, bättre concentration o u name it