Stoppa impulsen
Ett av mina största problem är min impulskontroll.
Jag menar, den är extremt dålig. Ibland känner jag igen att det är en impuls, men känslan är så stark, nästan som en instinkt att följa den fast jag vet att jag kommer hamna i trubbel.
Har precis börjat KBT och vi kartlägger fortfarande alla mina problem, men det är andra gången på en vecka nu jag känt att jag nästan SPRICKER om jag inte följer impulsen. (Alltså att den senaste veckan har varit värre än vanligt).
1ag brukar tatuera mig, klippa av mig allt hår, ibland skaffa fler djur, köpa saker jag inte behöver och annat.
What to do? :/
Jag har accepterat jag jag ä sån och det är en del av mitt liv, så jag försöker hänga med i svängarna och tycka det är lite intressant hur jag hamnar i vissa situationer.
Försöker.
#1 Ja ibland kan impulserna ge en otroliga livshistorier, men oftast så sitter man där utfattig, utblottad och skäms. Haha, nej men du fattar?
Jag känner igen det där. Jag har också svårt att stoppa impulser. Vad det är för slags impulser kan gå lite i vågor och ibland har jag svårt att avgöra om det är impulser eller tvångstankar, har nämligen även OCD. En period i mitt liv t.ex. hade jag piercingnålar hemma och piercade mig mycket, ibland satte jag aldrig i något smycke utan det var själva sticket jag inte kunde motstå. Det kan jag inte alls avgöra om det var wild and crazy ADHD eller om det var destruktiv OCD.
Andra gånger är det lättare att se vad som är vad: Den gången jag bestämde mig för att åka till Sthlm ett par veckor, packade en väska, tog med mig min hund och drog. Sedan "råkade" jag stanna i ett halvår istället, helt utan jobb eller någonstans att bo permanent. Det är ju typiskt ADHD-beteende. När jag var yngre så var jag oerhört promiskuös och hade svårt att vara trogen mot pojkvänner, hade svårt att motstå impulsen. Det förändrades när jag träffade min nuvarande sambo, nu är jag totalt ointresserad av andra män.
Min generella känsla är att ADHD-impulserna ofta kommer med en lättsam och ganska positiv inställning: "Nejmen, om man skulle ta och klippa av sig håret, fan vad ballt!" och att man sedan helt enkelt skiter i att fundera över konsekvenserna medan man med OCD känner till konsekvenserna men inte kan hejda känslan av att det måste måste måste göras.
ADHD-impulserna blir helt enkelt lustiga historier att berätta efteråt (även om de ibland inte alls är speciellt lustiga utan rätt destruktiva) medan OCDn är någontign man helst vill glömma…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag känner igen det, har ADHD, Tourettes och OCD, dagen blir ju ganska intressant kan man ju säga, vissa dagar blir väldigt jobbiga pga tvång och impulser.
Tack och lov är inte alla dagar lika illa.
Jag skriver av mig på: http://www.tourettebloggen.se/ och det känns ganska bra tycker jag. Skriver en del om funktionshinder och andra intressanta saker.
Kolla gärna in.
Samuel
http://www.tourettebloggen.se/
Jag känner igen det, har ADHD, Tourettes och OCD, dagen blir ju ganska intressant kan man ju säga, vissa dagar blir väldigt jobbiga pga tvång och impulser.
Tack och lov är inte alla dagar lika illa.
Jag skriver av mig på: http://www.tourettebloggen.se/ och det känns ganska bra tycker jag. Skriver en del om funktionshinder och andra intressanta saker.
Kolla gärna in.
Samuel
http://www.tourettebloggen.se/
#0: Utövar du någon sport? Jag tror att det kan underlätta en del.
#6 Har också fått höra det. Men jag har aldrig varit sport-typen, speciellt inte lagsporter. Har dessutom begränsad fysisk förmåga, iom min skolios har både knän och fötter blivit sneda, ibland brakar det bara till i knäna när jag springer och faller ihop.
Läkarna sa att det skulle växa bort när jag var liten och nu är det inte tillräckligt för operation.
Min KBT-psykolog sa att jag i alla fall kan ta promenader, men det är ju sådär småkul… inte.
#7: Promenader eller cykling kan bli roligare med något att lyssna på, exempelvis musik, radio eller talböcker. Då är det lättare att tänka på annat än själva promenaden.
Jag önskar jag hade svaret på hur man ska bete sig för att kunna stoppa impulser.
Jag brukar säga det högt. Typ "fan nu fick jag för mig att jag skulle koka gröt på all mjölk, så kan jag ju äta gröt resten av veckan".
Personer i min närhet säger då förhoppningsvis vad som är bra och dåliga idéer. Fast oftast kommer jag på det själv.
Sedan kan man ju alltid ha små komihåggrejer till sig själv. Typ lägga bankomatkortet inrullat i sin lapp med hur man hanterar impulser. :p Nej, men allt som kan distrahera en och ge en lite mer tid.
Så uppfattar jag det som iaf, att man inte har tid att tänka efter.
Då kanske man slipper hälla 10 liter vatten på en kompis mobil från balkongen. Eller spraya tokmycket fejksnö på alla fönster för att man inte har tålamod till att sätta upp gardiner.
#9: Bra tips att lägga en lapp vid köpkortet.