Theralen?
Någon som testat Theralen? Jag har det som sömnmedicin konra lugnande och tänkte höra med er hur ni tyckte det fungerade med den?

Jag hade flytande Theralen för sömnen innan men fungerade dåligt för min del fungerade väl den första tiden men efter ett tag så sov jag inte på detta heller.
Innan hade jag provat Theralen i tablettform och det fungerade inte alls.
Däremot fick jag en rejäl hangover av Theralenet så jag var fruktansvärt trött och påverkad hela förmiddagen dagen efter .
Detta försvann när jag slutade med Theralenet.
I stället ökade man min dos av Concerta så jag tog en tablett till lunchen också vilket gjorde undervärk så efter nästan 40 år med sömn svårigheter så kan jag faktiskt komma till ro och somna och få en bra sömn i dag.
Lasse
Håller med Lasse här.Man blir *träig i huvudet*
Atarax funkar för mig.Prova gärna Valeriana som fås recept fritt på apotek
Concerta fungerar inte på mig så när det gäller sådana mediciner måste jag upp på de lite starkare. Tyvärr är jag en av dess 1% av befolkningen som Concerta inte biter på som min kontaktperson sa, istället ger den mig jordens biverkningar. Atarax har jag men enbart för dagligt bruk vid behov, dock sover jag inte på den utan blir bara lugn. Theralen är meningen att det ska ge mig sömn men jag har provat så många och är lite skeptisk till om detta ens kommer fungera men vi får väll vänta och se.
Detta men "hangover" lät inte specielt trevligt och om inte annat lär väll jag få biverkningar av Theralen också som med så många andra mediciner.
jag har haft therealen jätte länge och de funkar perfekt för mig. visst får man en visst hang over efekt men de får man väll av alla lugnanden å sömn tabletter? den ger mig minst hang over av alla jag provat. men som sagt allt sånt är ju induviduellt. prova på å funkar de inte så funkar de inte.
jag fick också en del biverkningar av Concerta. blev säng liggandes i nån form av deprisson eller va man kan kalla de. inte roligt iaf. theralen har hjälp mig massor
Anna och taxen Max
#4 För mig gav Concerta illamående, kräkningar och bombhuvudvärk.
Testat melatonin? Antingen i form av Circadin, depotformen, eller direktverkande melatonin. Ska visst hjälpa bra på just ADHD'are, dessutom i princip inga biverkningar då melatonin finns naturligt i kroppen.
Har en burk av melatonin stående framför mig, men inte provat det än då jag måste ta första tabletten hos sjuksköterska, då det enligt läkaren kan ge lågt blodtryck. Dock aldrig läst eller hört om det nån annanstans, men är väl säkrast så.
Däremot ätit Circadin, gav effekt i början, men inte något alls sedan. Tror det var en slump att jag sov bättre då faktiskt..

Ja Mealtonin är kroppen eget sömnhormon och såldes under många år som naturläkemedel och var populärt att ta vid längre resor för att slippa jetleg.
Men sedan tog ett läkemedelsbolag tag i detta som med många andra naturläkemedel och gjorde en vetenskaplig forskning om verkan och biverningar och registrerade som läemedel och då får det inte längre säljas som naturläkemedel.
I Sverige är det receptbelagt men i dom flesta andra länder är Melatonin receptfritt eller fortfarande klassat som naturmedicin.
Jag testade det själv för några år sedan men då var jag tvungen att beställa det från England där det fortfarande såldes som naturmedel.
Men förra året jag var där så gick det inte att köpa hos hälsokost affären utan man fick gå till apoteket.
För mig hjälpte inte Melatoninet men min pappa använde Mealtonin och det fungerade bra för honom.
Så följ din läkare ordination och gå till din sjuksköterska så allt blir som det ska det är värt att prova för vet det hjälpt många med sömnen.
Lasse
#7: Inte nog med att melatonin är receptbelagt, läkare måste dessutom ansöka för att få licens att skriva ut det åt patienten.. Tror man måste provat iaf Circadin innan utan att få det resultat man vill ha.
Ska gå till sköterskan, blev lite rädd när läkaren berättade om att få lågt blodtryck av det, har ingen som helst lust till att ligga avsvimmad ensam hemma..
Men fick man det inte första gången så får man aldrig det. Skönt det iaf. :)
Hangover säger jag bara, pang bom helt väck i huvudet dagen efter, så var det för mig med pillerformen.
Den flytande, om jag inte blandade den så blev det lite jobbigt i näsan :) men när jag hade tagit den korrekt så sov jag relativt bra efter några timmar.
Samuel
http://www.tourettebloggen.se/

#8 Circadin är ett läkemedel där det verksamma ämnet är melatonin.
Innan det blev ett godkänt läkemedel i Sverige så fick man söka licens för detta. men i dag är det godkänt även i Sverige så behövs ingen licens längre.
Men som sagt vad så är läkemedlet Circadin Melatonin plus bindnings medel så det blir tablettform.
Men förr när det var hälsokost kunde man även få det i flytande form men vet inte om det finns flytande som läkemedel.
Men Melatoninet och Circadin fungera jätte bra för mig.
I dom flesta länder är Melatoninet ett receptfritt läkemedel eller som hälsokost men inte i Sverige.
Köpte Mealtonin som hälsokost i England betalde ca 500 kr för en månads ranson men som läkemedel betalar jag 161 kr för en månads ranson.
Lasse
#10: För mig fungerar int Circadin, utan behöver äta just den licensbelagda Melatonin. Är ingen depot, utan effekten kommer direkt.

Borde inte vara ngn skillnad att ett läkemedels bolag registrerar mealtonin som namn och säljer det som Melatonin.
När då ett annat läkemedles bolag säljer Mealtonin så är namnet melatonin upptaget så då döper man då det till ett annat namn som Circadin men ändå är det samma sak och innehåll.
Så där är det nog ditt eget mentala tänkande för exakt samma sak. men kan i och för sig vara olika styrkor.
Ungefär som Concerta och Ritalin samma sak men olika namn olika tillverkare och olika styrkor och verknings tid beroende på tabelttformen.
Men ändå exakt samma verkningsmedel
Lasse
Theralen kan jag inte ta om jag ska göra något dagen efter, sitter i hemskt länge och det går knappt att vakna.
#12: Nej, jag behöver all effekt direkt, inte depoteffekten. Är skillnad.
Melatonin blir en insomningtablett medan Circadin blir snarare en sömnmedicin som verkar under hela natten. Jag har bara behov av det vid insomnandet.
Verkningsmedlet är densamma, men det är skillnad på depot och inte.

Är det samma för mig när jag väl somnar så sover jag hela natten så är insomnings tablett jag behöver.
Tar Circadinet ca en timme innan jag ska sova efter en timme så blir jag så fruktansvärt trött o dåsig så jag kan inte hålla ögonen öppna längre.
Slocknar oftast med en gång när jag lägger mig.
Lite skilnlad mot innan började redan med insomnings tabletter och sömntabletter när jag var 12 år och provat det mesta på marknaden under åren.
Enda perioden jag sov någorlunda var under tiden när jag missbrukade narkotika.
Somnade i och för sig på en kombination av Imovane och 1 ml Theralen men var ju helt väck i huvudet dagen därpå av Theralenet.
Lasse
#15: Jag behöver annat för att kunna somna också.. Melatonin är tyvärr inte nog. Tar zyprexa på kvällen också mot ångesten som gör att jag inte kan sova, även Stilnoct ingår i coctailen de flesta kvällar. Dricker 2 ml theralene emellanåt också, men jag blir verkligen korkad dagen efter av det så tar det bara när jag inte behöver tänka eller prata så mycket dagen efter.
Men Ritalin hjälper endel så att jag kan koppla av och somna iaf.. Zyprexan verkar göra mig trött också.
Jag är 24 och ett levande apotek. ;)

Ja du Stilnoct är rena socker pillret fungerar precis lika bra med ett glas mjölk.
Troligtvis fungerar mjölken bättre he he.
I alla fall på mig men har flera bekanta som säger precis likadant dom märker ingen skillnad överhuvud taget om dom tar Stilnoct eller inte.
Är inte alls fel att kombinera Melatoninet med ngt annat är oftast så att en kombination fungerar bättre en vad var och en gör sa min läkare.
När jag tog enbart imovan fungerade inte det ensamt och tog jag enbart Theralen fungerade inte detta men båda funkade.
Samma sak nu skulle inte Circadinet fungera ensamt så ska jag kombinera det med Imovane.
Under en period själv medicinerade jag.
Då med 6 st morfin tabletter och 4 st Imovane var enda sättet jag sov på men min läkare påstod att jag inte sov utan i själva verket var medvetslös normalt skulle man inte överleva dom doserna sa min läkare när dom kom på mig.
Så inget jag kan rekomendera det höll inte så länge utan slutade med en avgiftning.
Men då jag började med Concerta kunde jag minska doserna av sömntabletter rätt så radikalt även om jag inte kunde sluta helt med dom.
Lasse
Jag får effekt av Stilnoct trots att jag ätit det i snart 1,5 år nästan dagligen. Men det tar ett tag innan effekten kommer..
Vissa dagar får jag dock ingen effekt alls, andra dagar får jag effekt. Endel dagar får jag dock bara hallucinationer och allmänt konstig i huvudet som effekt.
Tar dubbla dosen emellanåt, inbillar mig att jag får större effekt då.
Fortsätter med Stilnoct ändå.. Hoppas väl varje kväll att just den kvällen ska jag få effekt.
Imovane hjälpte inte alls för mig, fick ingen effekt.
Dricker theralene i mindre dos, typ 1 ml, på dagen om jag får för mycket ångest. Vill inte ta nåt atarkare längre då jag inte vill vänja mig vid det.
Jag har en flaska Theralen, de gav mig det när jag låg inne på psyket eftersom jag var uppe och vandrade om nätterna. Här hemma har jag tagit det extremt sällan eftersom jag blir totalt utslagen av det ett helt dygn, ibland ett och ett halvt, efteråt. Först sover jag lätt 16-17 timmar och går inte att väcka, sedan känns kroppen som bly, jag kan inte tänka. Så fort jag blir stilla så somnar jag igen och jag går inte att prata med eftersom jag försvinner bort konstant. Det är oerhört obehagligt att bli "bestulen" på en hel dag, även om man bara ska vara ledig.
Enda gången jag använt det på eget bevåg är när jag inte har kunnat sova på flera nätter eller när jag har plågats av mardömmar i flera nätter. Rätt obehaglig medicin faktiskt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag fick testa theralen för många år sedan… gör inte om det. Det fungerade bara på min mun. Tunga, kinder helt bortdomnade, tandkött likaså. Men jag var hur pigg som helst.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Det var samma för mig Alamje, det är mååånga år sedan jag hade Theralen men jag minns hur illa det smakade och hur konstig jag blev i munnen, sen blev jag otroligt trött, slö, bakfull liksom länge efteråt.
* ~* Ha en bra dag *~*
#17 Stilnoct är långt ifrån socker. Många får hallucinationer av dom och blir helt borta. Känner en som gick upp efter att ha lagt sig på Stilnoct, då hade hon tagit 7 tabletter till men mindes inget av det på morgonen.
Så nej, verkligen inte i närheten av socker. Farliga tabletter om fel person tar dom.
17# stilnoct är verkligen inga sockerpiller….
Stilnoct är vanebildande och dessutom är dom väldigt luriga då dom stänger av den del av hjärna som behövs för att göra bra och vettiga beslut så somnar man inte av dom kan man få för sig att göra väldigt bisarra och till och med farliga saker
har själv råkat ut för den biverkan och jag minns inte vad jag gjorde däremot så mindes min son vad jag hittade på
man ska aldrig någonsin dubbla dosen Stilnoct utan att höra med sin läkare först då det är ett tecken på beroende
själv äter jag Lergigan för mina sömnsvårighet och min oro och ångest och det funkar utmärkt på mig 
Jag andvänder teralen som söm medicin. O de funkar för mig. Eller så är de plasebo
För jag tar bara 0,25 ml.
Vad har ni för dos som blir bakis??
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#24 Jag har blivit ordinerad att ta 2 ml egentligen, men det går bara inte att ta en så hög dos :s Jag tar i verkligheten också 0,25 ml men även det blir jag skitbakis av.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag tar 0.2 om det är stort behov av sömn, och det blir jag hemskt seg av dagen efter. Skulle nog aldrig vakna inte på flera dygn om jag tog 2ml.
tror läkaren har gjort ett misstag där ett allvarligt sådant…
Sömnrubbningar hos vuxna: 10-30 mg 1-2 timmar före sänggåendet.
0,25 ml
10 mg
0,5 ml
20 mg
0,75 ml
30 mg
1 ml
40 mg
alltså så är högsta dosen ni ska ta 0,75 ml och det som allra högst och det är långt ifrån 2 ml
tycker ni är väldigt kloka som tar det försiktigt och tar mindre än vad ni ordineras och jag förstår varför ingen har reagerat på den tokiga doseringen….

Men läkaren kan ge en annan dosering en den rekomenderade står klart i bi pack sedeln.
Fick också rekomenderat 1 -2 ml tillsammans med en Imovane för sömnen av min läkare så inget konstigt vet fler som ordinerats 2 ml.
Sonens läkare sa att vi kunde ge upp till 5 ml utan fara när han fick sina våldsamma utbrott.
Men det var innan han började med Concerta för då försvann dessa våldsamma utbrott.
Lasse
#28 Ok, fast för mej låter de som en dos som skulle söva en elefant en vecka

Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#27: Läkare doserar rätt ofta annorlunda än vad som står på bipacksedeln. jag äter den dubbla rekommenderade dosen för converta till exempel.
Att jag dricker 2 ml av theralene är inget jag reagerar på, litar på läkaren som skrev ut det. Fick ingen större effekt av en lägre dos.
I början kunde jag sova för länge dagen efter och inte höra när klockan ringde, numera är det lugnt. Förutom att jag blir korkad dagen efter då..

ja du inget som han somnade på utan ngt som fick honom att lugna ner sig nackdelen är ju att det tar ca 30 min med flytande innan effekten kommer
med tabletter tar det minst 1 timme.
Med en person med explosiva våldsamma utbrott är det en väldigt lång tid.
När han var under läkare behandling så injecerade man ju det i stället och då tog det bara ca 5 minuter innan den lugnade effekten kom.
Men som sagt vad när vi började med Concerta så försvann dessa utbrotten helt och hållet så då behövde vi inte använda Theralenet längre.
Lasse
Just theralen är ju något som många tror är en leksak och använder det när de ska festa och liknande. Det är ju väldigt farligt egentligen att använda just dessa "enkla" meciner då de har väldigt mycket mer effekt än vad vi verkar tro.
Man måste alltid tänka på att piller = individanpassat, så om en kan ta ett helt rör så kan du ändå bli helt groggy och sänglliggande utav 5 droppar.
Samuel
Varför skulle man vilja festa på en medicin som gör en lugn, slö och trött?
Ska jag festa vill jag ha nåt som gör mig uppåt och på G.

Vi reagerar alla olika på olika medeciner o droger inte alltid man får den effekten som är den tilltänkta.
Jag blir t.ex lugn av Amfetamin o Kokain så när kompisarna kunde festa och dansa hela natten och vara skit pigga på en lina kokain så somnade jag i en hörna av samma sak.
Vissa tycker det är jätte festligt att få hallisationer genom att blanda lugnande och alkohol andra tycker det är fruktansvärt obehagligt
Men framför allt är det otroligt farligt att kombinera detta för man vet alldrig om man överlever för kan lika gärna slå helt galet.
För fungerar inte likadant från gång till gång en gången kan man skratta i flera timmar av alla lustiga figurer man ser andra gånger ser man världens hemskaste demoner och hoppar ut från ett fönster.
Jag vet ett tillfälleför många år sedan då jag skulle dömma en volleyboll match mellan våra lärare i skolan som mötte en annan klass på skolan
Den ordinarie som skulle dömma matchen hade blivit sjuk så dom bad mig dömma matchen.
Inget jag var van vid och jag var väldigt nervös så tog lite lugnande innan matchen.
Vilket inte var så lyckat jag satt på en stol och AS garvade hela matchen . Dagen efter fick jag ha ett samtal med rektorn och fick en varning för att jag varit påverkad.
Lasse
Zaphix - De säger att om man "tar sig över tröskeln" då blir det en annan effekt.
Men sen är ju vissa partymänniskor lite halvdumma då de använder medicin/droger. Det är ju ändå inte riktigt hälsosamt att blanda allt möjligt.
Samuel
#27 Jag fick också 2ml som dos. Så det är inget konstigt eller något fel av läkarna.
#31 För mig tar den flytande över en timme.
#31+36 De säger väl att flytande Theralen ska verka på 2-3 timmar. Det stämmer bra in på mig.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg