Att längta till något annat
OBS lite långt inlägg, igen.
Ni vet när man tänker tillbaka på en lycklig tid eller händelse, kanske i barndomen eller i ungdomen (haha nu låter jag ju lastgammal
) och känner att åh, jag vill tillbaka dit! Det kommer ett styng av smärta inombords kanske, för att man ju inte kan komma dit igen. Kanske fortsätter man att tänka på det och längta tillbaka. Det är en blandning mellan nostalgi, trygghet och förmodligen förskönande i våra tankar.
Så känner jag om dels min pluggtid för 8-12 år sedan, och tonåren då jag hängde i stallet varje dag. Då var jag lycklig.
Vad är det här med att längta bort? Till något som inte längre finns? Eller till något som för tillfället är onåbart?
Är det tryggheten jag söker? Eller är det flykt från nuet? Och är det isåfall ansvaret som kommer av att vara självständig och vuxen, eller är det ett behov av verklighetsflykt för att orka med att bearbeta känslor och klara av vardagen?
Men det som är mest smärtsamt för mig är nog min längtan tillbaka till Göteborg. Jag är född i Dalarna men under 2.5 år bodde jag i Göteborg och omständigheterna under vilka jag flyttade hit till Uppsala är väldigt sorgliga - det var en av mina mörkaste perioder, kantad av ångest och depression samt separationsångest då jag skulle flytta från min sambo och expojkvän till en andrahandslägenhet där jag skulle bo själv - nya pojkvännen bodde i studentrum. Ja det kanske låter lite komplicerat men det var faktiskt inte det, jag och exet var bra vänner. Men hela grejen med flytten blev dramatisk och jättejobbig. Och jag älskade staden Göteborg.
Nu har jag inte besökt Göteborg sedan våren 2004 och jag är sjuk av längtan. Dels vill jag ju åka dit under några dagar (jag har inte haft råd tidigare pga. sjukskrivning varvat med studier) men jag har också en dröm om att flytta dit. Pojkvännen vill nog knappast flytta dit…
Ibland kan jag även drömma mig tillbaka till gymnasietiden, då jag bodde i Rättvik, en vacker ort vid Siljan i Dalarna.
Det gör faktiskt ont inuti mig. Som olycklig kärlek. När jag tänker på Göteborg. Jag vill vara där och inte i Uppsala. Men kanske lurar jag mig själv…
Ni kanske undrar varför jag skriver det här på Bokstavsfolk. Men varför inte? Här inne har jag "träffat" vettiga människor som i mitt tycke har bra perspektiv på saker och ting, vars resonemang jag kan hänga med i och det blir inget "dravel" som det kan bli på andra sajter. Även om många av oss har olika åsikter så föredrar jag att hänga här inne 

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Kan känna igen mig i det där med att längta tillbaka till vissa perioder i livet och känna hemlängtan.
För mig så är drömmarna om att få vara tillbaka i vissa perioder av mitt liv ofta en räddning då jag hamnar i djupa depressioner. En av mina drömperioder är klassresan i 9:an då vi var en vecka på Kreta och jag var faktiskt riktigt lycklig för första gången under hela skolgången. Jag fick dessutom en viss "hämnd" på de som mobbat och frusit mig ute i 9 års tid på den resan. Jag hämtar ny styrka i minnena om hur stark jag kände mig den gången och vet då att den styrkan fortfarande finns inom mig trots att det nu är 15 år sedan.
Hemlängtan har jag till Lillpite, den by jag vuxit upp i och där jag bodde fram till 16 års ålder. Jag längtar tillbaka till den trygghet jag kände av att vara ute på landet där det var lugnt och inte så mycket stress och mycket folk. Längtar till att bo i hus istället för lägenhet och ha stall på gården med hästar, höns och kanske några kor.
Men jag tror även att denna hemlängtan kan vara en längtan efter att få vara liten igen och slippa allt ansvar som kommer med att vara vuxen.
Starkast blir min hemlängtan och längtan efter att få vara liten igen då jag är sjuk, tex nu då jag är jätteförkyld och febrig så längtar jag efter att få vara liten och bli ompysslad av mamma.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Åh ja, klassresan i 9:an, till London <3 Just London längtar jag också till, det är lite smärtsamt också men inte lika mycket som Göteborg.
Kanske jag får prova att se om jag kan finna styrka i tankarna på tidigare lyckliga perioder, eller lyckliga platser? Så har jag inte tänkt förut, utan mest känt det som att "det där hade jag då, eller det har jag inte nu" och så blir jag olycklig i nuet. 
Det är väl vissa företeelser som jag varit med om, vissa prestationer, som jag fortfarande kan plocka fram när jag behöver styrka och tilltro till mig själv.
Drömmen om en egen liten gård har jag också - utan för Göteborg, det vore väl perfekt 
Kluring om Ryssland
Jag längtar ofta tillbaka till något, men tyvärr så blir den längtan en smärta för mig. Jag får ångest över att den tiden är förbi och inte kommer igen. Så fort en sådan längtan kommer upp så trycker jag tillbaka den så att jag slipper tänka på det.
Lite synd att jag inte kan bli nostalgisk och längta tillbaka utan ångest.
Men i mitt fall kanske det snarare handlar om en saknad av en tid som varit istället för att längta tillbaka till den tid som varit.
När dessa minnen kommer upp i min hjärna så blir jag plötsligt medveten om hur jobbigt mitt liv är nu, jag kan inte ignorera att jag inte lever som jag vill leva just nu. Jag jämför omedvetet hur det var den lyckliga stunden jämfört med hur det är nu.
För mig dyker minnen plötsligt upp i mitt huvud, och de lyckliga minnena är nästan värst. För jag vill tänka på dom, jag vill kunna längta tillbaka till dom på ett positivt sätt, men jag får för mycket ångest så jag kan inte.
Jag kan prata med andra om minnen om en tid man längtar tillbaka till, men då har jag stängt av känslorna så att jag egentligen inte känner någonting inför minnena.
Min hjärna kan vara rätt så komplicerad..
Känner igen det där med ångesten
det drar ihop sig i magtrakten och hjärtat känns tungt.
Kluring om Ryssland
Tass
"
Jag längtar hem sen åtta långa år.
I själva sömnen har jag längtan känt.
Jag längtar hem. Jag längtar, var jag går
—men ej till människor! Jag längtar marken,
jag längtar stenarna, där barn jag lekt.
Kring halva jorden jag letat har
en punkt, som jag vackrast fick kalla.
Så vackra voro de alla,
att ingen vackrare var.
"
(ur: Verner von Heidenstam, Ensamhetens tankar)
Jo, även jag känner igen mig i allt det ni skriver. Men har samtidigt hittat ett sätt att fixa det hela, tror jag. Jag besöker faktiskt de där platserna som dyker upp i minnet på positiva sätt. Genom att jag besöker dem, och strosar omkring där, och låter minnena komma och gå, så blir det liksom en reningsprocess för mig - jag mår helt enkelt väldigt bra av den "terapin"! Kan varmt rekommendera den… 
OM du känner så starkt för en stad så tycker jag du ska lyssna på det och flytta dit. :)
Ja, visst borde jag! Jag antar att det som håller mig kvar i Uppsala är att det är närmare till Dalarna, där mina föräldrar bor. De börjar ju bli äldre… så jag vill inte ha alltför långt till dem. Men nog borde jag försöka få till någon tur till Göteborg då och då!
Kluring om Ryssland