Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 6260 ggr
lottakatt
0

TÄCKE FÖR ADHD

Hej är det någon som hörtalts om att det finns hjälpmedel ett täcke för oss som har ADHD hörde det här om dagen är det någon som har kunskap om detta

LH

Spacegirl31
0

Det finns bolltäcken och kedjetäcken varav kedjetäcket är tyngst. I vissa landsting kan man få dom som hjälpmedel och i vissa landsting får man köpa dem själv.

* ~* Ha en bra dag *~*

tarotlasse
0

Jo det finns två olika täcken dels ett Boll täcke ett täcke fyllt med plastbollar o dels ett Kjedje täcke  där det är insytt metal kjedjor i kanaler.

En del föredrar Bolltäckena och andra kjedje täckena.

Boll täcken blir väldigt varma och bollarna ligger inte stilla så så kan vara prassliga och lite obekvämt att bollarna samlas på ett ställe.

Dom är även stora och klumpiga tycker jag

Kjedje täckena är svalare inte större en ett vanligt täcke även om dom är tunga.

Men det är ju det som är meningen att det ska ge en tyngd känsla och att detta ska ge en trygghet och att man sover bättre.

Du ska inte enbart ha ADHD utan ska även ha svåra sömn problem för att det ska godkännas som tekniskt hjälpmedel.

Jag har själv ett kjedje täcke och är jätte nöjd med detta.

har fortfarande insomnings problem men när jag väl somnar så blir jag i sängen och sover hela natten utan att gå upp på nätterna.

Så jag har fått mycket bättre sömn med detta täcke.

Lasse

Lintill101
0

Jag har nu haft mitt boll täcke i 5 veckor. Dvs den tid dom här satt för utprovning. Jag älskar det, Dock blir det varmt men det kan ju bero på det otäcka hygien överdraget jag måste ha på nu.

Somnar lättare gör jag inte Men som #2 säger När jag somnar sover jag.

Slappnar oxå av lättare under täcket. Har haft stora problem med sömnen så länge jag kan minnas. Dock mycket värre nu sen jag började behandla min ADHD.

Spacegirl31
0

Ja, jag hade också hygienöverdrag när jag lånade ett täcke från hab, nu på mitt eget har jag inget överdrag och då är det MYCKET svalare :-)

* ~* Ha en bra dag *~*

tarotlasse
0

#3 o 4

Jag fick alldrig ngt Hygien överdrag när jag testade täcket från hab.

Men jag testade ju ett kjedje täcke och dom är ju inte större eller tjockare  en ett vanligt täcke så det ryms i ett vanligt påslakan och går att tvätta i vanlig tvättmaskin.

Lasse

tourettebloggen
1

Har provat både bolltäcke och kedjetäcke. Bolltäcket valde jag bort ganska snabbt , först och främst var det väldigt varmt, sen så låter det illa.

Kedjetäcke har jag använt i över ett år, 8.2 kg, låter kanske mycket, finns även lättare för de som vill ha det.

Har nog aldrig sovit så bra som jag gör just nu. Kedjetäcket rekomenderas, men kom ihåg, det är helt individuellt.

Tourettebloggen.se

Samuel

http://www.tourettebloggen.se/