ADD och IQ?
Hej allihopa!
Jag är 17 år och utreds nu för ADD på grund av en del svårigheter jag har i vardagen.
Häromdagen så gjorde jag lite tester. Man skulle kunna kalla det för ett intelligenstest med några särskilda ADD uppgifter.
Jag fick bra resultat förutom på några få punkter som t.ex. muntliga instruktioner. Men i övrigt fick jag höga resultat. Jag har även höga betyg i skolan.
Jag undrar därför hur allting hänger ihop med IQ, intelligens och ADD.
Hur ser det ut för er? Eller någon ni känner med ADD/ADHD?
Jag undrar över detta eftersom jag anses intelligent trots att jag är totalt okompetent vid många enkla vardagsuppgifter. Dessa problem uppstår på grund av mitt dåliga minne, att jag dagdrömmer mycket och att jag har svårt att göra flera saker samtidigt. Det kan till exempel vara svårt för mig att läsa, åka buss eller att handla mat.
Vet någon vad detta beror på eller hur det hänger ihop? Kan man ha ADD och bra resultat på intelligenstester?
Jag vet inte jättemycket om diagnosen och är mycket tacksam för svar! 
ADD/ADHD gör dig inte mindre smart, snarare tvärtom. Inom de områden du känner att du har fokus, där kan du komma flera steg längre än andra medans du kanske hakar efter lite inom de andra områden som du inte riktigt "gillar" enkelt förklarat.
Kolla gärna in min blogg, skriver bland annat om ADHD, ADD, Tourettes, OCD.
Samuel
http://www.tourettebloggen.se/
#1 Tack så mycket för svaret! Okej. Dessutom så gjordes testet i ett tomt och kalt rum utan störningsmoment. Och uppgifterna var mycket med bilder och former som man skulle kopiera och göra likadant. Det är ju inte det jag har svårigheter med.
Fast de kanske bara ville utesluta vissa saker?
Jag ska göra det, tack för länken! :)

Det låter som att du gör en likadan utredning som jag själv gick igenom för några veckor sedan.
Man fick rita av figurer, svara på massa frågor, kolla minnet med både ord och siffror, testa koncentrationen i nått databaserat program där man skulle klicka då man hörde eller såg en viss siffra, osv.
Dessa tester görs dels för att se vart man har problem men även för att utesluta andra problem.
Jag fick efter alla dessa tester även fylla i listor med kriterier (i samråd med psykologen) och det visade sig att jag hade mer problem än jag trott.
För min del var jag på utredning för ADHD, men utredningen visade att jag även har autism, men att jag inte har någon utvecklingsstörning eller annat som påverkar iq:n.
Så summa summarum = testerna visar vart dina problem ligger & utesluter eventuella andra problem.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#3 Okej, så testerna är mer för att avslöja/upptäcka svagheter och styrkor än att mäta intelligensen? Tack så mycket! :)

#4 Japp helt rätt 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#5 Okej då förstår jag, tack! 
Har gjort en till tråd nu. Nu efter testerna har jag upptäckt massvis med saker om migsjälv som jag inte förstår mig på alls, eller utredarna! Du får jättegärna titta om du orkar. :)
Det förklarade psykologen väldigt noga men enkelt för mig när ja gjorde min utredning att de inte har något med intelligensen att göra. Utan att man ser vad individen har svårt med och kanske behöver lite extra hjälp med :)