Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 4879 ggr
Smålänning
0

Sängvättning och ADHD?!

Fick tanken om sängvättning har något med ADHD att göra, här om dan…

När jag sökte på det fick jag upp massor om det! Det hade jag ingen aning om.. Så det kommer jag ta upp i utreningen oxå.

Jag hade sängvättning tills jag var 14..rent helvete:(

En länk jag läste på: http://www.familjeliv.se/Forum-4-50/m56611500.html

Har någon annan haft detta som vågar berätta;)?

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Zaphix
0

Jag skämdes otroligt mycket över det som barn, självklart.

Men nu när jag blivit vuxen skäms jag inte längre över det. Jag hade problem med det till 11-12 år. Otroligt jobbigt, gjorde saker mer komplicerat, minst sagt. Tufft för mina försldrar också.

Fick gå på utredningar om det och äta medicin och en massa sånt. Men jag tror att jag växte ifrån det helt enkelt.

Är faktiskt lite jobbigt att skriva om det då man skämts så mycket över det, men jag vill ändå gärna berätta om det för jag tycker att det ska vara mer öppenhet kring det, det är trots allt ett stort problem för många. Ännu värre blir det när man inte talar om det, för då tror de barn som lider av det att de är ensamma, och det är de såklart inte.

Jag har ADHD, dock inte vetat om att det kunde finnas en koppling till det.

Än idag, trots att jag varit fri från problemet i många år nu, sitter det i att jag inte ska dricka något ett tag innan jag går och lägger mig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Smålänning
0

Ja, jag fick oxå äta massa medeciner, triangelformade tror jag? Sen nÅgon spray i näsan? Ja det var inte roligt och det är jobbigt att tala om det. Men det finns studier om att barn med ADHD o liknande har mkt mer problem med sängvättning. Sök på Google, ganska intressant. Särskilt för mig som i te fått någon diagnos.. Så mkt man har gått igenom och allt skit bara fortsätter komma.. Man får det väl lugnt i graven:(

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

Zaphix
0

Jag fick nån matta att ha i sängen som tjöt högt så fort det kom väta på den, jag vaknade inte av den, men mamma som sov ett par rum bort gjorde det.. Taskigt.

Varför har du inte fått en diagnos? Väntar du på en?

Min och Dackes blogg

Ladydragon
0

jag tror inte det har något att göra med om man har ADHD eller liknande diagnos inte heller läkare som jag har varit i kontakt med

här kan man läsa mer om det:

http://www.1177.se/Halland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Sangvatning-hos-barn/

däremot så kan det höra samman med psykiska problem

jsg kissade i sängen länge tror jag va 13-14 det berodde troligen på familjesituationen

min son har samma problem och där vet man inte riktigt varför men tror att det beror på en omognad i samspelet urinblåsa och hjärna 
då det blir bättre och bättre för varje år
har även använt oss av olika tips som att inte dricka för mycket på kvällen använda underlägg och bara ha tålamod…..

själv har jag fått prova medicin och det fungerade ej jag har valt bort medicin till min son då det inte känns nödvändigt

[Varulv]
0

Bara som lite input i frågan kan jag nämna att när jag var 15 år så hade vi hos oss i familjen en motsvarande 15-åring från vår engelska vänortsstad under en sommar.

Denne sängvätte.

Jag minns två saker om honom:

• Han hade ett extremt bra lokalsinne
  • Han hade en mycket dominant mamma
  • och en i motsvarande grad tillbakahållen pappa

Hans familjeförhållanden (det där med mamman och pappan) fick jag bekräftat och klart för mig sommaren därpå, när jag var på "pay-back"-visit hos dem.

Om det nu kan vara er till någon nytta…! ObestämdKyss

Smålänning
1

Hos mig hade det inget med familjen att göra! Det finns ju studier om att barn med ADHD har i större utsträckning än normala barn har sängvättning. SÅ förstår inte varför ni säger emot det, jag tror detta verkar vara helt rätt. Ni får väl söka själva… Jag tyckte jag hittad något nytt här för mig. Kommer ta upp det i utredningen. De vet inte varför de med ADHD har mer sängvättning än andra, men något är det ju. Vore intressant att veta vad det är.

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

MissInAction
0

Mycket intressant.
När jag hade praktik på lärarutbildningen så var jag i en klass där en tjej hade ADHD och kanske även något mer NPF. Hon var då 9 år och kissade på sig i skolan flera gånger i veckan.

Nu minns jag faktiskt inte hur ofta det hände (kanske ska fråga mamma), men det var ju inte varje vecka iaf, men jag gick nog i mellanstadiet då jag slutade kissa i sängen. Med ett undantag då jag var 20-21 faktiskt! Rynkar på näsan hemma hos mina dåvarande svärföräldrar. Jisses vad pinsamt… tur att hon arbetade med dementa, så hon var van Flört

Så jag går alltid på toaletten innan jag lägger mig! Är livrädd för att det ska hända igen. Jag minns så väl drömmen den senaste gången - jag var kissnödig och så satte jag mig på en toalett, och när jag vaknade så låg jag ju i sängen… 

Eftersom signalsubstanserna är lite rubbade vid ADHD, så borde nerverna som tar hand om detta och känner av att man ska vakna och gå på toaletten, kanske ha påverkats också? Kanske snurrade jag till fysiologin nu men jag hoppas att ni är med på hur jag tänker? Glad Att förändringar i hjärnan nog gör att vi missar att vakna. Men det är ju intressant att det ändå går över, om än senare än hos andra människor.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Zaphix
0

#7: Var det därför de blev dåvarande svärföräldrar? ;)

Blev tvungen att fråga, kunde inte låta bli..

Min och Dackes blogg

MissInAction
0

Haha, ja! xD
Nejdå så var det inte. Det var faktiskt inga problem alls med det. Det var snabbt glömt. Bara jag som skämdes eftersom jag ju var vuxen, och killen låg i samma säng! Glad

Kluring om Ryssland

AnneN
0

Bara lite teorier från mig:

Kan sängvätning i samband med ADHD bero på att man i bland är så pass "virrig" i tankarna att man faktiskt tappar fokuset på tanken att man är kissnödig och att fokuset hamnar på någon av de andra tusentals tankarna som konstant snurrar i skallen?

Eller kan det bero på att många med ADHD har viss grad av motoriska problem så att kroppen inte klarar att hålla sig då man sover?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MissInAction
0

Kanske ska tillägga att jag har ingen diagnos men misstänker att jag har ADHD. Dock inga motoriska svårigheter. 

Men när man sover, hur påverkar virrigheten då? Obestämd

Kluring om Ryssland

AnneN
0

#11 Bra fråga… Hjärnan arbetar ju även när vi sover, så kanske den då fokuserar mer på att drömma än att känna av kroppen naturbehov?

Eller så kan det vara att man inte upptäcker innan man somnar att man är kissnödig pga att tankarna snurrar och fokus hamnar på annat.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
1

Intressant detta :) jag har son som har vart sängvätare sen han var 2 år, han var snabb på bli blöjfri o dagarna har han alltid gått bra på toaletten men på natten har han sovit väldigt tungt. jag följde det man ska allså inte dricka för sent och hade lite koll på toalettbesöken hemma. Men väcka honom som läkaren sa innan man själv gick o la sig var totalt omöjligt jag bar honom o satte honom sovande på toaletten utan att han änds vaknade. Trots att man prata med honom o han tala tillbaka så har han aldrig haft ett minne änds att man pratat o gått på toaletten med honom. Han har idag 15år gammal fått sin diagnos o visst händer det olyckor nattetiden än. han har sovit för tungt helt enkelt därmed tror jag orsaken till att han inte vaknat av att han är kissnödig. medicin ska han börja äta o jag hoppas att han får en mer normalsömn då.

Smålänning
0

#13 Vanligt att man inte kom ihåg att ens mamma hade väckt en. Så det är inget konstigt alls. Jag kom ihåg att jag ibland var tvungen att duscha av midjan och neråt när jag hade gjort i sängen…det kom jag ju ihåg ;) Nu kan man ju skoja om det… men att var med om något sådant här är ett rent helvete… Ursäkta svordomen, men man måste ju beskriva det.

HÄR kommer en länk till sidan där en studie hade gjorts. Att barn med ADHD har sänvätning 3ggr mer än "vanliga" barn.

: http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=6400000000000001&conference=10400000000000012&posting=19500000004533291

Trodde inte detta hade en koppling alls, men något är det kanske? Det är ju kroppsligt… men ja.

Kanske det kan vara ett varningstecken oxå att man kan få hjälp tidigt?

Tänk om jag hade fått hjälp tidigt och inte 31 år senare… OM det nu är ADHD som jag har, det bestämmer väl utredningen efter sommaren.

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

[Forest]
0

14, tack ska läsa länken. Jag tror lite på att det hör lite ihop, i sonens fall är det snarare att han sover som en klubbad säl. Kisselarm var det har vi provat, man det funkar inte alls för han väcker alla andra utan att vakna själv :P  Hoppas det går bra för dig o din utredning, får du vänta ända tills eftersommaren?

Labolina_73
0

jag har ADHD men jag har aldrig haft detta problem,men däremot min systerdotter hade svåra problem med detta och hon har nu i vuxen ålder fått diagnonsen Borderline.

///Linda

Smålänning
0

#15 hade oxå detta larm… Suck vaknade av att hela familjen stod runt sängen… Ingen hit;) ja utredningen skulle börja efter sommaren, jag är satt i kön. Det var vanligt med 2års kö generellt över Sverige så jag får väl vara ta tacksam. Ska till läkare på onsdag, se hur vinka göra fram till dess.

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

[mossquinnan]
0

Jag har ADHD och har aldrig haft dessa problem..fick inte ens denna fråga då jag gjorde min 8 månaders långa utredning:-)))

Smålänning
0

#18 Nä, det är ju skönt för dig, nu är det ju inte alla som har problem med sängvättnig. Men jag själv ska ta upp detta med dem så att de är uppmärksamma över att det kan och verka finns ett visst samanband.

Ursäkta men jag förstår inte alla de smilyes du har satt… vad är det så roligt med de som har haft ett helvete med sängvättning??

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

[mossquinnan]
0

#19 Tycker jag absolut du ska göra om du är undrande över detta..good luck:-)

MissInAction
0

Efter att ha pratat med min mor så var det tydligen så att jag inte kissade i sängen upp till mellanstadie-åldern. Det hände någon gång ibland men inte ofta. Oskyldig

Kluring om Ryssland

[Varulv]
0

Och som aspergare vill jag svara, att jag sängvätte i 4-5-årsåldern men i princip aldrig efter dess.

Smålänning
0

# 20 Jag var på möte med mig läkare idag. Han bekfräftde det ang sängvätning och ADHD:) Kändes skönt. Det börjar komma upp mer och mer på tapeten, uttryckte han.. Man hade vetat det ganska länge, men han tyckte bestämt att jag skulle ta med det i utredningen.

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

JohannaEkroth
0

Håller med Varuv i #22.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[mossquinnan]
0

Va bra att du fick svar på dina frågor:) fast jag vet många med ADHD å ingen är eller har haft sängvätning som problem! Varför skulle d ig ha ett samband.. Fick du en förklaring till d?

vargdans
0

En tidigare vän kissade i sängen tills han var 11 år gammal tror jag, flera år iallafall.
Hans lillebror har diagnosen ADHD och jag är nästan helt säker på att han själv har det också. Satt alltid och ryckte, skakade på benen och var extremt impulsiv.
Detta berättar jag för att det bekräftar sambandet mellan ADHD och sängvätning.

vargdans
0

En tidigare vän kissade i sängen tills han var 11 år gammal tror jag, flera år iallafall.
Hans lillebror har diagnosen ADHD och jag är nästan helt säker på att han själv har det också. Satt alltid och ryckte, skakade på benen och var extremt impulsiv.
Detta berättar jag för att det bekräftar sambandet mellan ADHD och sängvätning.

Smålänning
1

#25 Nu har jag nog inte svarat på alla här…. Jag är ju lite förvirrad av mig:S hehe

Men han gav någon förklaring…Men svårt att komma ihåg. Något om att det mognar senare. Att det sitte uppe i huvudet och att det tar längre tid för de som har neroupskykriatiska problem eller nåt..att mogna. Han visste inte allt om detta, men han hade hört om det och så.

Tror inte så många kopplar detta och det måste ju inte kopplas heller. MEN ser man då som Jag…Jag tror jag har diagnosen och då kan det vara viktigt för mig att det finns en koppling till som visar att jag har den diagnosen.

Lite sent nu så blir lite flummigt.

Men google och läs lite om det, jag vet inte alls mkt utom tills för nån vecka sedan då jag började söka om detta.

Vill säga att det är ju inget att skämmas för OM man hade sängvättning som barn och sedan får ADHD mfl.. Vissa verkar negativa till tanken att det har en koppling? Men det är väl bara positivt? paradox.

Nu vet jag inte mer vad jag ska skriva….:)

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

[mossquinnan]
0

Nej då d lät inte alls flummigt tvärtom *L* Tack för att du orkade skriva om d.

Tycker d e jättebra om d kommer fram mer och mer info som kan tänkas spöka för oss med dessa funktionshinder..GladGlad Påsk:-)

JohannaEkroth
0

Det kan var skämmigt att skriva om detta, men om ni vill skriva anonymt och har 200 Guldmynt så kan du köpa iFokus Insider om du inte redan har det. Då kan du skriva anonymt här.

[mossquinnan]
0

Höstlegenden! Lite OT men har du lyssnat på den vackra låten Legends of Fall?

Filmen är dessutom underbar :-))

MissInAction
0

Jag har iofs inga problem med att skriva om det men hur skriver man anonymt? Har för mig att jag som Sajtvärd redan har Insider men jag har aldrig sett något alternativ att skriva som anonym Obestämd

Kluring om Ryssland

JohannaEkroth
0

MissInAction - Det är bara att klicka i Posta kommentaren anonymt under inlägget innan du postar det. Ja, ditt orange-brandgula "i" vid din Avatar visar att du har Insider.

Den här sajten är det aktiverat på. Min sajt Huvudvärk samt Anhöriga är det akriverat på och Mag och tarmsjukdomar bland annat.

Det är många sajter som inte funktionen finns på, som jag har velat skriva på, men velat posta anonymt för att inläggen har varit för utelämnande. Men eftersom att funktionen inte har funnits så har jag valt att inte skriva alls.

Mossis - Nej, det har jag inte, men ska genast göra det! Kyss

MissInAction
0

Aha, nu ser jag! Skäms Vad kul, då har man lärt sig något nytt!
Visste inte att man måste aktivera funktionen på sin sajt men jag kan förstå att det finns en tanke med det också.

Kluring om Ryssland

Smålänning
0

Betalar oxå för Insider, men detta hade jag ingen aning om! Kan ju faktiskt vara bra att vet. :) Tycker det känns skönt att prata ut om det  lite… har ju faktiskt varit 14år av mitt liv:(

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

JohannaEkroth
1

Jo jag menar inte att det är någonting man ska skämmas över, för det är det absolut inte.

Alla är vi olika. Sängvätning (enures) är också vanligare hos pojkar/killar/män än hos det kvinliga könet.

MEN att ha problem med inkontinens (oförmåga att hålla urin i vaket tillstånd) är vanligar hos flickor/tjejer/kvinnor.

Sängvätning beror ofta på att man saknar ett hormon som gör att urinproduktionen minskar under tiden man sover så att njurarna producerar lika mycket urin som när man är vaken. Sängväting är också ärftligt.

Att kvinnor oftare har problem med inkontinens beror på vårat korta urinrör 3-5cm mot mannens 25cm.

Har vi då koncentrationssvårigheter så kanske vi helt enkelt inte hinner känna av att hålla oss förrän det är för sent. En annan grej kan vara också att det har att göra med dålig känsel-/kroppsuppfattning.

Vad beträffar ADHD och sängvätning så tror jag att ADHD:are sover djupaare och hårdare, eller kan jag ha helt fel?

Smålänning
0

Tror du har rätt där. jag sov djupt. Som sagt hade jag en sådan där matta med larm… alla vaknade utom jag;) Låg där och sov gott hehe… Men ska se om läkaren kan visa lite källor.. men tar ett tag innan jag pratar med honom igen.

Men stämmer ju det du skriver om det… nu måste jag kila..ska hitta på något att äta till familjen. Alltid problem med det:( Borde planera men men.. :S

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se