Autist/asperger-hjärnan
I tråden "Tips om dokumentär" av malda,
http://bokstavsfolk.ifokus.se/discussions/4f8376d1d4ebea55d40026f6-tips-om-dokumentar?discussions-2
finns möjlighet att se ett tv-program om autism. I programmet framträder "miss Autism", professor dr Temple Grandin, i egen hög person, vilket alltid är väldigt givande.
Denna gången förklarade Grandin hur hjärnan skiljer sig emellan oss autister och NT - genom att förklara begreppen grå och vit hjärnsubstans.
Den grå substansen innehåller neuronkärnor vilka kan ses som de ställen där enskilda stimuli tas emot och bearbetas.
Den vita substansen däremot, innehåller kopplingarna mellan de olika kärnorna - nätverket, så att säga.
Enkelt förklarat så innehåller hjärnbarken, alltså hjärnans yttre skikt, dess "skal", grå substans.
Allt medan hjärnans inre består av den vita substansen. Förtätat med vit substans finns i hjärnbalken (icke att förväxla med hjärnbarken, nämnd nyss!), som är den del mitt ini hjärnan som svarar för kopplingen mellan höger och vänster hjärnhalva.
Vi autister har alltså förtunnat med vit substans men förtjockat med grå substans. Därav vårt i regel goda detaljiakttagande (med tillhörande överstimulering!), men därav även vår sämre förmåga till det, som NT kallar "helhetsseende" (dvs. vi har mer av "tunnelseende" än vad NT normalt har). Likaså förklaras utav vår specifika hjärnstruktur på ett tydligt sätt vår ofta dåliga samverkan mellan högra och vänstra hjärnhalvorna.
Snillrikt! Jag igenkänner min egen kognition fullständigt i denna neurologiska förklaringsmodell. 
Någon annan förutom jag, som också känner sig familjär med denna teori?