Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 3255 ggr
[Varulv]
1

Faderns yrke?

I tråden "Tips om dokumentär" tipsade malda om ett tv-program som handlar om autism. Jag åsåg programmet, och fann det överlag väldigt bra. Men - och och -  framför allt lade jag en utsaga särskilt på minnet:

Nämligen: att de flesta autister (inkluderat aspergare) har en far eller farfar som varit ingenjör.

Och om jag själv då tänker efter, så var ju faktiskt min far just ingenjör…! Obestämd

Allråjt. Min farfar då? Nja, han var ju folkskollärare. Men hans far var smed. Och dennes far var smed. Och dennes, och dennes - ända ner till 1500-talet faktiskt. Obestämd

Nu frågar jag er, mina med-aspergare:

• vilket yrke har/hade er far?
  • vilket yrke har/hade er farfar?

ObestämdTungan ute

Allamej
0

Min pappa jobbar inom metallindustrin med svarvning

Min farfar var gruvarbetare

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[Varulv]
0

#1 Som jag ser det, går båda in under begreppet "ingenjör" (som gubevars är en översättning från engelskan, och förmodligen täcker ett vidare begrepp än i svenskan). Flört

Det väsentliga i sammanhanget tycks vara:

• intresse för det tekniska
  • förmåga att se detaljer
  • förmåga att se hur saket "hänger ihop"

Och som jag ser det (har således ganska rejält med smed-blod i ådrorna), så finns här en "materiell" och "mönster-seende" genetisk belastning… Obestämd

Zaphix
0

Jag svarar för att min bror har AS. :)

Pappa är elektriker och farfar var elektriker, även farfars pappa var elektriker.

Jag har ju bara ADHD, men jag gick el-programmet på gymnasiet..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

MissInAction
0

Om jag någon gång får en AS-diagnos så lovar jag att svara Tungan ute intressant tråd.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Zaphix
1

Pappa är en väldigt duktig elektriker förresten, han kan laga allt. Han är den på hans företag som alla vänder sig till om de inte skulle kunna något, för pappa kan det mesta.

Måste ju skryta om min älskade pappa. :)

Min och Dackes blogg

JohannaEkroth
0

Pappa jobbade först på fd Nordmetall i Hällberga där de gjorde bla knivar och annan köksutrustning.

Sedan blev det Rehabeliteringskliniken i Eskilstuna med metall och snickeriverkstad till patienterna.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

AnneN
0

Svarar fast jag inte har AS, jag har autism vilket ju är ganska lika.

Min pappa har jobbat många år som sjöman (tror det var mest i maskineriet, men är inte säker), han har även jobbat i ladugård och har numera jobb på återvinningsstation.

Tror han haft fler jobb också, men kommer inte ihåg allt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Varulv]
0

#5, 6, 7

Enligt min bedömning går samtliga era fäder in under benämningen "ingenjör" det vill säga tekniskt kunnig. Så det stämmer tydligen, det som sades i programmet - så här långt i alla fall…! Flört

Fotnot till #7: Jo, programmet handlade om autism, så det berör "era" fäder i förstone…! Men enligt kommande kriterier (som utkommer 2013), så ska vi aspergare fösas ihop med er autister, till en enda autistisk kätte… Obestämd (hur nu det kommer gå… [fast jag personligen tror det kommer gå bra! Glad  Jag tror nämligen att det är en helt riktig utveckling av synsättet inom vår vetenskap] ).

JohannaEkroth
0

Tekniskt lagd har jag dessutom alltid varit. Datorer har jag plockat ihop flera själv och var alltid den som fixade med att koppla video och har kopplat in flera bilstereos och tycker om att meka med bilar…

Det är som att de prylarna talar ett språk jag förstår.

1 (ett) eller 0 (noll) aldrig kanske som med människor. Ingenting läsa mellan raderna utan plain logik, fakta utan missförstånd.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Varulv]
0

Jag minns att jag redan som fyraåring utförde någon elektrisk hopkoppling, som fick konsekvenser till och med för ett par, som gick utanför på gatan… (ska inte gå in på detaljerna nu Flört ). Så nog kan det säkert vara så, att vi har tekniska gener, många av oss…

Och allsköns hantverk, dem har jag alltid varit intresserad av… Obestämd

tarotlasse
1

jag har ju inte autism eller aspberger men ADHD har jag.

Min pappa var civil ingengör  min farfar var Vaktmästare på ett fastighets bolag hans pappa i sin tur var advokat svinaktikt rik med ett flertal industrier inom sin verksamhet bla en mc fabrik så min pappa hade 8st mc men inget Körkort he he.

Sedan satsade  farfars far allt på ngn tändsticks kung Kruger hette han sedan så hoppade han ut för ett fönster så gick det bara utför med släkten från multimiljonärer o advokater till ett fattigt medium hehe

Men sonen utbildar ju sig till ingengör så släkten börjar väl resa sig igen he he.

Lasse

Vargafrost
0

Min pappa började med att jobba på någon bensinmack i unga år, gick sedan över till grafisk design på tryckeri, och sedan 10 år tillbaka, är det väl, kör han taxi.
Farfar var, så vitt jag vet, "bara" smed. Har ingen koll på hans far dock.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

zatanica
0

Morfar var vägarbetare och bonde, pappa utbildade sig till elektriker kom in på kth hoppade av, jobbade med något, körde lastbil, putsade fönster, är nu vaktmästare och egen företagare, behöver jag säga att han med största trolighet har adhd Tungan ute

Min farfar har jag ingen aning om vad han egentligen jobbade med lite hemlig då farmor och han skildes när pappa var ung, men vet att han hade mycket pengar och höllt på med travhästar.

Izziegirl
0

Min far var fartygsmaskinisk och farfar var sjöman…

[Varulv]
0

Slår upp "engineer" i mitt engelska Lexikon och ser att det betyder såväl ingenjör, mekaniker som tekniker. "Naval engineer" kan betyda fartygsmaskinist, och en amerikansk betydelse av "engineer" är lokförare.

Så jag skulle tro att alla våra fäder som har redovisats i den här tråden går in under begreppet…!

Zaphix
0

#15: Alltså ett tekniskt yre helt enkelt?

Min och Dackes blogg

Karmatarerskanise
0

Pappa var chef över tekniska delen på fabriken han jobbade på.

[Varulv]
1

#16 Ja, så kan man väl tolka det. Åtminstone har det engelska ordet uppenbarligen en vidare betydelse än vårt mera snäva svenska begrepp. "Engine" betyder ju "motor", så de flesta slags maskinister tycks höra dit. Och då kan man förstå innebörden bättre: en "engineer" är en person som förstår sig på det tekniska och det mekaniska helt enkelt (så elektriker hör ju dit också, givetvis).

Och jag tänker för egen del - förr, innan den industriella revolutionen hade ägt rum, så var det ju faktiskt smeden som stod för allt det mekaniska och tekniska (i byn och staden). Smeden tillverkade allsköns metallföremål, och lagade säkert en hel del saker också. Så han var tekniker. Behövde vara praktisk, hantverkssinnad, fiffig och uppfinningsrik.

Som ett kuriosum kan jag nämna att den alltsedan 1830-talet tongivande fabriken i min hemstad Eskilstuna, Bolinder-Munktell (numera Volvo), startade upp sin industri som ett slags förlagsverksamhet med kontrakterade smeder. Det var alltså just smeder som började tillverka traktorer, skördetröskor, ånglokomobiler och åtskilliga andra maskiner för samhällets behov.

#17 Se där, Hera! Det börjar bli riktigt intressant dethär… Glad

Onslow
0

Pappa arbetar som teknikchef på Fujifilm i Stockholm. Han ser alltså till att datorer, kopiatorer, skrivare osv funkar som det ska på företaget.
Farfar jobbade som controller på Vaxholms färjerederi innan han pensionerade sig förra året, han såg till att färjorna mellan Vaxholm-Rindö och Rindö-Värmdö funkade som de skulle om jag fattade det rätt? Helt ärligt är jag osäker. Skäms

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

[Varulv]
0

#19 Välkommen i gänget, Onslow! Skrattande

Karmatarerskanise
0

Mycket intressant ja!

[Vargöga]
0

Far min körde lastbild i många herrans år. Först med bröd och sen olja till hushåll.

Vad farfar gjorde har jag ingen aning om. Vet inte så mycket faktiskt om.

[Varulv]
0

#22 Men chaufför går helt klart in under begreppet, EmiliaP! Flört - Skulle inte förvåna mig, om din farfar hade nåt tekniskt yrke… ObestämdFlört

[Vargöga]
0

Vilket begrepp? Ingengör eller?

[Varulv]
0

Ja, det var så jag menade. Om ångbåtsmaskinist och lokförare går in under begreppet, så bör även lastbilschaufför göra det, anser jag.

Zaphix
4

Men.. Det känns som att dom flesta män har ett tekniskt yrke om man har så stor vidd på begreppet, så frågan är om man kan läsa in något mönster i det egentligen?

Är en lastbilschaufför ingenjör, då är ju busschaufförer och taxichaufförer det med, samt brevbärare (som kör bil), pizzautkörare och såna som kör budbil.

Fabriksjobb verkar vara ingenjörer och såna finns det många i de städer med stora fabriker.

Räknas alla som håller på med någon form av maskin i yrken som ingenjörer? Pizzabagare? Städare?

Jag tror att man måste begränsa begreppet om man vill hitta ett mönster.

Min och Dackes blogg

[Varulv]
0

Ja det kan jag hålla med dig om, Zaphix. Har du något eget förslag att presentera? Tungan ute

Lastbils- och långtradarchaufför känns som ett tekniskt yrke kan åtminstone jag tycka. Och kanske busschaufför. Och eventuellt taxichaffis. I alla dessa situationer handlar det kanske om personer som gillar att köra ett fordon - som huvudsyssla (och i vissa fall möjligen mekar med den också).

Men lantbrevbärare och pizzautkörare - nja, då börjar det likna någonting annat; där är bilen mera underordnad leverantörssysslan kan man tänka.

Och frågan är ju också som du påpekar utifall varje slag av maskinhantering ska räknas till maskinistyrket? Varje gång jag går till kopieringsmaskinen och kopierar ett papper, är jag då "maskinist"?

Obestämd

Att de flesta män har ett tekniskt yrke håller jag inte med dig om. Exvis din manlige psykolog? Eller din manliga läkare? (Ja, en kirurg kanske…) Dina manliga lärare? (Kanske i så fall din trä- och metallslöjdslärare…)

Zaphix
2

Fast en lastbilschaufför leverarar saken, vilket även en pizzautkörare gör. Fordonet är lika viktigt i båda fallen, samma sak men olika fordon bara. Tror det handlar om vilken värdering man lägger i det, att en lastbil kräver mer tekniskt kunnande än en bil.

Bland de män som är runt mig så har de flesta ett tekniskt yrke, men sedan finns det såklart även de som inte har det, men dom flesta. Inte alla alltså, bara dom flesta.

En person som kopierar väldigt många papper om dagen, den skulle kunna räknas som maskinist..

Vart man drar gränserna eller hur man definerar ordet har jag inget större intresse av att diskutera fram egentligen, ville mest peka på att ska man hitta ett samband mellan två saker behöver man först sätta gränser och definera orden.

Min och Dackes blogg

[Varulv]
0

#28 Ja det har du definitivt rätt i, Zaphix! Skrattande

Som till exempel: vill man hitta ett samband mellan Zaphix och hennes häst, så måste man ju rimligen först definiera begreppet Zaphix tillika begreppet häst! Flört

Eller: vill man hitta ett samband mellan Zaphix och Varulv, så måste man först definiera begreppet mössa! Flört

(Jag ironiserar lite med dig nu - hoppas att du överser med det - men egentligen tillämpar jag bara din egen logik på andra fall. En bra metod i vetenskapsteoretiska sammanhang, faktiskt Flört .)

Kyss

Zaphix
0

Tycker att min logik är rätt så rimlig faktiskt, i alla fall jag kan komma på åtminstone. Inte så mycket att ironisera egentligen. :)

Min och Dackes blogg

[Varulv]
0

Jodå. Du påpekar en väsentlig sak i sammanhanget nämligen (den generella) svårigheten med att avgränsa definitioner.

Men i och med att du påtalar den svårigheten, så lockar ditt påtalande fram hos mig en vetgirighet: jag vill då utreda frågan i grund!

När du således har upptänt min nyfikenhet, då dräper du genom att hävda att utredandet inte är intressant; bara påtalandet i sig är intressant…

GråterFlört