Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 3206 ggr
Zaphix
0

Höja dos när man kör bil

Jag övningskör rätt så mycket nu då jag ska ta Körkort. Vissa dagar går det inte så bra, har mindre lätt för att hålla koll på allt. Känns som jag befinner mig inne i en bubbla och allt händer runt omkring mig utan att jag riktigt uppfattar det.

Mycket svårt att fokusera på fler än en sak samtigt, och när dessutom körskolläraren pratar medan jag kör går allt kasst.

Får oftast bättre att köra med pappa, hade han bara kunnat trafikreglerna och sånt som en körskollärare kan hade jag bara kört med honom.

Men igår körde jag med pappa och det gick riktigt bra. Börjde då se ett mönster iatt jag ätit extra Ritalin innan varje gång det gått ovanligt bra att köra bil.

Så ska testa göra det idag när jag ska köra på körskolan.

Men vad betyder det egentligen, att jag borde höja dosen ytterligare?

Eller kanske bara behöver äta mer nu innan jag lärt mig köra bil ordentligt då det krävs mer koncentration nu?

Har ni känt ett behov av att höja dosen när ni gjort något som krävt extra mycket fokus från er?

Jag tycker jag äter rätt stor dos, 108 mg Concerta och sedan 10 mg Ritalin extra när det behövs.

Ska ta upp det nästa gång jag pratar med sköterskan och se vad hon säger om att höja dosen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JohannaEkroth
0

Har du tagit upp med din körskolelärare att denne inte får prata under körningen, utan att ni stannar till och pratar efter en stund.

Så har alla lärare som jag kört med gjort, innan jag ens visste vad som var fel med mig.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

tarotlasse
0

Jo jag har också märkt att vid vissa ansträngande saker så blir det bättre om jag höjer dosen.

Jag hade under en period en praktikplats som elev assistent och inom skolans värld så är det en väldigt hög ljud nivå.

Så vid middags tid var jag så slut i huvudet så jag fungerade inte i huvudet längre.

Så då höjde man dosen med Concerta så att jag även tog en Concerta vid lunch tid.

Det blev bättre men inte fullt ut så jag blev sjukskriven på halvtid

i Januari gick jag en KBT behandling i minnes Träning då vi satt med ett dataprogram 1 timme varje dag.

Det var oerhört ansträngande och efter ett pass så fungerade jag inte utan var helt tom i huvudet fick inte ens dom enklaste sakerna i vardagen att fungera.

Så vid  3 tillfällen  provade vi att dubbla Concerta dosen på morgonen och när man efter behandlingen gick in i datorn och kollade statistiken så hade jag betydligt högre resultat dessa dagar då jag höjde dosen på Concertan.

Men även att jag fungerade bättre efter behandlingen dom dagarna jag höjde dosen.

Ska till min läkare om ett par veckor och där dom från KBT behandlingen kommer föreslå att man höjer dosen på min medicinering.

Men prata med din läkare först innan du gör för stora förändringar i din medicinering.

Prata även med din trafiklärare om att du har problem att koncentrera dig när han pratar för mycket.

Lasse

Zaphix
0

#1: Jag ska försöka göra det, är rätt så feg att prata med folk sådär, men ska se om jag lyckas få fram några ord till henne om det idag.

Men hon måste ju prata när jag kör också, ge anvisningar och sånt.

#2: Att få tag i en läkare är mindre lätt för mig numera, men sköterskan kan jag ringa till och då pratar hon med läkaren om det. Ska absolut prata med dom innan jag höjer dosen på concertan, har bara 54 mg's tabletter hemma, så att lägga till ytterligare en sån blir lite mycket.

Men ta extra av Ritalin får jag göra som jag vill med, så ska ta en extra strax innan jag ska köra i eftermiddag så får vi se om det går bra. Ska träna inne i stan på enkelriktade gator, så jag skulle verkligen behöva vara lite klartänkt.

Jag har gjort flera såna där IVA-test för att kolla av dosen på medicineringen, och då fick jag bäst resultat nån timma efter jag ätit concertan. På eftermiddagen fick jag mycket sämre resultat. På dosen jag äter av concertan nu fick jag dock nästan NT-resultat. Ifrån att ha gått från dåligt adhd-resultat till nästan-nt är stor skilnad, så då bestämdes det att dosen på concertan var rätt. Men nu börjar jag ju tveka..

Ska försöka prata med körskoleläraren, men som jag skrev innan tycker jag det är jobbigt att prata med folk jag inte känner väl. Brukar bli lite stammande och fel ord på fel ställe, men ska försöka ta tag i mig själv idag,

Min och Dackes blogg

tarotlasse
0

Concerta där är den starkaste tabletten 54 mg så när man ökar dosen så tillsätter man en Concerta tablett till en 18 mg 16 mg 32 mg eller 54 mg.

Lasse

Zaphix
0

#4: Jo, jag vet. Gjorde såförut. Menade på att jag bara har 54 mg'tabletter hemma, så öka dosen själv kan jag inte göra utan måste vara i kontakt med läkare som kan skriva ut svagare styrkor. :)

Äter 2x54 mg nu.

Min och Dackes blogg

Panzer
0

#2 När du dubblade din Concerta-dos den dagen då du fick bättre resultat framför datorn, hur mycket fick du ta då?

tarotlasse
0

Då tog jag  2 x 54 mg på morgonen o 18 mg på eftermiddagen  i stället för 54 + 18 mg.

Lasse