Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3429 ggr
[Varulv]
0

Kiss

Tycker du att kiss är äckligt; luktar illa; känns besvärande i alltför otvättade kläder etc.? ObestämdTungan ute

MissInAction
3

"i alltför otvättade kläder"?? oO

Alltså. Jag tycker inte att kiss luktar gott. Jag tycker att det känns jobbigare att byta blöja på en äldre människa än på ett barn. Så ja, jag tycker nog att det är besvärande om man känner lukten i kläder!

Men jag undrar varför du ställer frågan? Den känns väldigt random Tungan ute

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

JohannaEkroth
0

Jag är känslig för lukter så jag ogillar allt vad lukt heter och det känns som om luftrören dras ihop eller så får jag kväljningar av fräna dofter.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Varulv]
0

#1 Jo jag ställde frågan i anslutning till andra aktuella trådar om sängvätning och inkontinens. Som ett komplement.

Och sedan har jag en liten baktanke - vill höra hur det är med er andra. Och nu fick jag ett "bra" svar av Höstlegenden.

Det är nämligen så, att jag själv tycks vara  e x t r e m t  känslig för urinlukt. Om någon har pinkat på något ställe (ute) så känner jag det på "mils" avstånd (även - och kanske i synnerhet - efter ett regn). Likaså offentliga toaletter - som barn kunde det för mig vara rent olidligt att gå in på en sådan.

Lukten från vissa "uteliggare"  som befinner sig inne i affärer kan vara rent ut sagt vidrig och bemänger hela butiken. (Apropå otvättade kläder.)

Höstlegendens svar stärker min fundering om, utifall vi aspergare möjligen är extra känsliga för detta. Åtminstone kanske vi har ett speciellt luktsinne, som eventuellt kan skilja sig från NT:s?

MissInAction
0

Ja, ibland har jag hamnat bredvid någon extremt otvättad människa på bussen, eller någon ingrodd rökare, och det tycker jag nästan är värre än urinlukt. Jag är känslig för dofter, ljud, ljus m.m. men jag har även en förmåga att sköta sådant snyggt, så att inte någon annan ska uppleva skam eller obehag.

Kluring om Ryssland

Star68
0

Är också VÄLDIGT känslig för dofter, speciellt rök, kiss och annat jag tycker illa om. De dofter jag själv uppskattar däremot, reagerar jag inte lika starkt på, även om jag känner dessa lika väl. Vi kan sitta och titta på tv hemma en kväll, inga fönster är öppna eller så, och så känner jag alltid när någon granne är ute på sin balkong och röker… Jag har också svårt för den speciella doft som rökare brukar ha, även om de försöker dölja den väl…jag har jättesvårt att vara nära en sådan person, brukar liksom backa ett par steg om det är möjligt, men har nog svårt att sköta sån't snyggt tyvärr. Kiss-, rök- och kräklukt (kan knappt säga ordet) är bland det värsta som finns i mitt tycke. BLÄÄ!! Har nämnt detta med doftkänsligheten i utredningen, men min uppfattning är att de verkar tycka att det är "normalt". Är det det egentligen? Nå'n som vet…? Jag känner inte riktigt alla dofter verkar det som, men jag känner OFTA dofter som nästan ingen annan känner. Märkligt…

[Varulv]
0

#5 Intressant det du säger om att du ibland känner dofter som ingen annan känner. Om jag jämför mitt (jag är aspergare) luktsinne med min sambos (hon är NT), så märker jag ofta att de skiljer sig åt. Ibland känner hon (och reagerar på) dofter som jag inte alls upplever, och ibland är det vice versa.

Det var lite detta jag ville få fram till diskussion. Flört

Karmatarerskanise
0

Jag är väldigt känslig för lukter, och kan precis som #5 många gånger känna lukter som ingen annan kan känna.

JohannaEkroth
0

Hera, Varulv, Sara68, jag blir också anklagad att känna dofter ingen annan känner eller reagerar på.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Varulv]
0

#8 Se där! Detta äv faktiskt väldigt intressant! Cool

[Vargöga]
0

Där jag jobbade förut (matbutik) så kom det alltid en herre som verkligen stinker piss. Skitäckligt och ingen vill ju ha han som kund men vi får ju inte säga något. Obestämd

Jag känner hans lukt bra mycket tidigare och hinner då gå iväg innan han hinner komma till kassorna. Numera jobbar jag inte där och slipper således denna stank.

[Varulv]
0

#10 Jag gläder mig med dig, EmiliaP, i detta avseende! Flört Ty det är inte för roligt att behöva utsättas för sådan tortyr! Tyst

Nej tvi vale för pisslukt i kläder! Men annars - efter ett vårregn, där någon har pissat, kan det stundom upplevas som nästan lite angenämt, eller åtminstone intressant: rikt på olika slags aromer, som det ofta ibland kan vara… Obestämd

MissInAction
0

Hahah nu fick jag mig ett gott skratt Skrattande
Jag kan nog inte hålla med dig där.

Regnvåt asfalt på sommaren, det doftar gott! Cool

Kluring om Ryssland

[Varulv]
0

#12 Jadå - eller, rättare, det har en viss doft som är ganska neutral trots allt.

Men bepissad asfalt, utspädd med vårregn - då börjar man kunna närma sig vinkännarnas disputationer… Flört

Zaphix
0

Ammoniaklukt klarar jag rätt så bra, van att vistas i stall där luften inte är den allra bästa. För stark lukt av det tycker jag är lite jobbigt, som när folk mockar ur bäddar som legat ett tag. (när man inte tar bort det kissiga spånet, utan bara fyller på nytt spån)

Människokiss luktar såklart illa, det tycker nog de flesta, men jag är så van vid ammoniaklukt att jag inte blir allt för besvärad av dett.

Människokiss luktar såklart annorlunda än hästkiss, men grunden i lukten är ju densamma.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
0

#14 Fast jag känner ingen ammoniaklukt alls i mänsko-kiss, om jag ska vara ärlig… Obestämd

Utan bara en mix av olika, väl urskiljbara "aromer" (om man nu får uttrycka sig så…) - somliga såklart äckliga kan tyckas, medan andra lite intressanta…

Det ena kisset är inte det andra likt, helt enkelt… Varje kiss framstår för min näsa som mer eller mindre unikt. Och det ställer sig som nästan flagrant, hur mycket man faktiskt kan utläsa av ett kiss…

Zaphix
0

Fast jag känner ammoniaklukt i kiss.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

MissInAction
0

Haha de som har provat på ketogen kost har nog märkt en skillnad i lukten också Tungan ute ketonkropparna luktar speciellt.

Kluring om Ryssland

[Varulv]
0

#17 Eh-hh…? Skäms ketonkroppar…? ObestämdTungan ute

Star68
0

#6, 7, 8 Mycket intressant! Ett leende sprider dig på mina läppar… :-) ÄÄÄÄNTLIGEN har jag träffat på några likasinnade när det gäller dofter. Kanske låter lite överdrivet att säga så, men det händer att jag nästan blir idiotförklarad när jag snackar dofter… ;-)

MissInAction
0

Kluring om Ryssland

[Varulv]
0

#19 Och visst är vi aspergare allihop…?

#20 Tack! Men blev inte så mycket klokare på hur just ketoner "utsläppta" via urinen luktar? Annat än att det framgick att ketoner används i parfymer. Vilket tyder på att de är aromatiska.

Izziegirl
0

Hahahaha…trodde tråden skulle handla om rockmusik :))

Men kan bara hålla med om att urin inte luktar gott…ALLS!

Är väldigt luktkänslig av mej…så här är en till medlem i klubben "Dofter som andra inte känner" :))

MissInAction
0

#21 Jag kan inte beskriva hur det doftar precis, men starkare kan man säga. Man känner när man är i ketos :)

Kluring om Ryssland

[Varulv]
0

#23 Du menar att man känner det på egna urinen? Obestämd

MissInAction
0

Oh ja! Fråga vilken LCHF-are som helst Glad Eller kanske inte alla känner det på doften, men många säger att de gör det.

Kluring om Ryssland

Star68
0

#21 Nu är jag ju inte säker på att jag kommer få den diagnosen…men nog är det så att jag nästan hoppas på det…jag menar, det är så MYCKET som stämmer. Tror du man kan kalla sig för "aspie" ändå (här på BiF iaf)…om man känner sig så, men inte får diagnosen? ;-)

[Varulv]
0

#26 Jadu, det var en bra fråga. Kanske någon annan som vet bättre än jag? ObestämdTungan ute

Så länge man är odiagnosticerad borde det väl åtminstone i princip gå bra att kalla sig "trolig aspie" eller just "odiagnosticerad aspie". Och så länge man känner sig som en, så borde man väl få kunna räknas dit också.

Men får du en diagnos, som efter grundlig utredning kommer fram till säg att AS är uteslutet för din del, då borde det väl i så fall finnas viss grund för den ståndpunkten (från utredningsteamet). Men kan utredningsresultatet inte övertyga dig i alla fall, då borde väl utredandet få fortsätta, kan man tycka.

[mossquinnan]
0

Jag får kväljningar av piss lukt "gaah"

[Varulv]
0

#28 Ja, jag får det också (kväljningar). Men som sagt, i  v ä l d i g t  utspädd dos, såsom ett ställe på marken där någon tidigare pissat och som man sedan blir varse efter ett rejält regn, då kan man stundom förnimma valörer, som ofta kan vara aromatiska till sin karaktär och på olika sätt. Och då kan man inte längre säga att det direkt luktar illa, även om där finns sådana inslag också.