Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 5295 ggr
[Kaktuz]
0

ADHD-medicin funderingar

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Säkert finns detta jag tänker på och vill förmedla på någon annan tråd, men efter som min AS gör att jag bli trött av för mycket text och letande så gör jag ett inlägg istället.

Är som sagt då diagnoserad med AS/ADHD, men den milda ADHD så att säja, starta jag motorn så är det svårt att stoppa mej. Har även bipolär 2 och depration på papper. Sista halvåret så var jag väl i väggen av för mycket i livet och kollade runt lite på nätet om ADHD medciner och dess verkan. Tog upp det med läkaren att jag kan tänka mej prova på något trots att jag inte har "myror i kroppen". Han frågade vad jag ville ha, och jag sa rent ut Ritalin. Ha provat Stratena innan dess av VC-läkaren, men det var som sockerfritt godis. Så Så han skrev ut Ritalin, jag provade på med 20mg på morgonen första dagarna, det var som att man dragit i sej fyra starköl men med en extra kick utöver. men sen vande sej kroppen och den gick ur snabbt och gav inte samma effekt. Då fick jag 20mg till lunch med. Det kändes inte samma ändå, för då började bieffekterna. Poängtera, det var depot. Då ökade läkaren till 20mg morgon, 20 mg lunch och en 10mg tabl. Hjälpte inte utan blev värre. Då ökade han igen. 30mg morgon, 20mg lunch och en 20mg tabl och vid behov en 10mg eftermiddagen. Nepp, det blev mycket värre, ångest och allt sånt kom när det började gå ur. Då stoppade doktorn medicineringen helt. Och skrev ut Medikinet istället. 5mg tabl på morgonen, 5mg tabl runt elva. Tog jag tre dagar. Ringde upp han och sa det inte "kändes" något. Då ökade han till 10mg morgon, 10mg vid elva. Fyra dagar gick och jag kände inget speciellt. Då ökade han till 15mg samma dosering, nada då heller och nu då är det på 20mg samma dosering. Det ända jag känner av är en irritation, och det kan man få så som humörsvängningar. Men jag bli ännu mer irriterad när jag VET vilken medcin som skulle fungera på just mej, en sådan som ger en "spark i röven", som gör mej social, och energi i lagom dos. Men den får man väl drömma om för imorgon ska jag ringa igen, delvis för det inte ger effekt, sen att jag testat och ta en extra 10mg på eftermiddagen med, som med Ritalinen, innerhåller samma ämne så dem går ju ur snabbt, det fattar inte läkaren, att efter knappt två timmar känner jag det är ur och få sitta på nålar för att få ta nästa dosering. Nä, den dära andra, som jag vet andra tar, skulle passa.. Så trött på att det man vet passar inte är så lätt och få godkänt..

Pilon
0

Hej Themickiz. Kan det vara Strattera du är ute efter?

Verkar vara en väldigt bra medicin.

Dom pratar om den meicinen bland annat på denhär tråden:

http://bokstavsfolk.ifokus.se/discussions/4d714c53b9cb46221d05ffcf-adhd-medicin

[Kaktuz]
0

Nej Strattera ha jag provat. Den jag menar börjar på M. Vill inte poängtera ut den för den är så stark.

vuxenadhdbipo
0

Antar att du syftar på Metamina. Har du måntro självmedicinerat eller haft missbrukartendenser tidigare i livet som gör att läkaren inte vill söka licens? 

Våga stå på dig skulle jag vilja säga, det är inte lätt att få till en dräglig vardag alla gånger, jag har liknande problematik som dig (lever just nu i KAOS), fast myror i brallan och tummen i röven på samma gång (Bipolär + ADHD och aspergerdrag, social fobi, GAD osv som "symptom"). 

Ta upp diskussion kring licenspreparat (skriver dom fortfarande ut Amfetamin 5mg, kanske det också kan vara ett alternativ?)…

Har du stöd utöver det medicinska för att få en vardag som funkar? Själv tycker jag rutiner är a och o dvs fasta sovtider, fasta mattider, fast motion… och jävligt mycket öppenvård och stöd i vardagen från vården. Bara mediciner brukar ju tyvärr sällan göra mirakel :/

Pilon
1

#3 också bra kost, kosten är jätteviktig för såna som has AS och ADHD, att man äter mindre socker, mejeriprodukter, härdade fetter, potatis..
Mycket grönt o frukt ska man äta..

vuxenadhdbipo
0

#4 Ja hur kunde jag glömma den viktiga hörnstenen (speciellt om man utvecklat IBS som mig :/ )

Pilon
0

#5 :D Inte alla som tänker på detta

[Kaktuz]
0

@vuxenadhdbipo Mm.. ville inte direkt poängtera ut den. Nej nada missbruk på papper så att säja.. Provat en period, men inget dem vet. Jag försöker, nu får jag vänta en vecka innan jag vet något mer för jag talade med sköterska igår och sa att det inte fungerar och ingen höjning är ju någon ide då heller. Av Medikinet får man bara ta 60 mg om dagen iaf, så om inte 50 fungerar så.. Han blev lite sur över att jag testat ta en tredje extra då på eftermiddagen men han förstod samtidigt varför. Och noterat nu att jag ha mina humörsvängningar med denna medicin. Oh.. Saknar Ritalinen, den dära kicken i början, jäkla vad jag fick saker och ting gjorda och mådde så bra, social så folk häpmnades.. Och nu är det snart sommarlov och jag hemma med två barn..

[Kaktuz]
0

Jo, dem skriver ut men det är sista utvägen verka det som. 5mg tar en bekants bekant, varannan timme och må toppitopp…

Pilon
0

Vad hemskt att behöva ta medicin så ofta :/

[Kaktuz]
0

Finns många som gör de pga dem oftast går ur fort.

[Kaktuz]
0

Så frusterad jag är nu sista tiden.. När inte mediciner hjälper utan bara ökas och ökas för dem inte hör på, sen biverkningarna på det..

Doktorn ringer mej nästa vecka, om han tycker jag ska 40mg på morgonen och 20 på eftermiddagen. Men hallå.. 1. den går ur snabbt, så varför så många timmar emellan. 2. Den ger ändå ingen effekt. 3. När morgondosen inte ger "start" varför fortsätta med den överhuvudtaget och andra dosen utöver verkar tvätemot.. Ett stopp.

Pilon
0

kan inte vara bra för levern o ta så mycket medicin :/

[Kaktuz]
0

Är det inte med vanlig smärtstillande heller. Men de är inte det som är samtalsämnet…

[Kaktuz]
0

Japp, då kom det mer biverkningar. Igår en kraftig ångest på eftermiddagen. Och idag illamående. Kommer inte ta andra dosen sen.

[Kaktuz]
0

Tog inte andra dosen igår heller, eller idag. Mysko de dära ju, må ju topp hela dagen utan den andra..

[Kaktuz]
0

En sköterska ringde och sa lite saker, bla att jag kanske inte tål ämnet i medicinerna.. Nehe.. Kom dem på de nu efter så lång tid. Ovanligt att få biverkningar fort och så sen kan dem inte fatta högre upp att man inte ska öka då! Nu är jag ännu mer förbannad..

[Kaktuz]
0

Igår ringde det igen, och sa jag kanske ska ha Ritalin och Strattera. Glöm det sa jag. Boka tid hos doktorn. Nja han är på semester. Det finns vel fler? Ja nästa vecka ´kommer en, hör av oss då.

SUCK

[Kaktuz]
0

Vart utan nu någon vecka. Men tog en svänga till apoteket, och fick ut Ritalin 10mg ist för Medekinet, för dem hade de inte. Så jag ha tagit 2 st. Bara för och få lite lycka en stund. Önskar sommaren går fort, för då hör läkaren av sej om tid, och då ska jag stå på knäna och be om M.

[Kaktuz]
0

Idag gäller det, ska till NP för sista chans och övertala för att få Metamina. Om han inte går med på att ansöka om det ger jag upp allt med mediciner.. Då jag VET att denna skulle fungera bäst..

MissInAction
0

Hur gick det? Läste igenom den här tråden nu.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

tarotlasse
0

Ja detta med Licens läkemedel är inte lätt för stora begränsingar när det gäller just att skriva ut läkemedel på licens.

Som Läkare får du enbart ha en licens för bara ett  enda läkemedel.

Så skulle läkaren anse att en av sina andra patienter skulle behöva ett annat licens belagt läkemedel så kan inte läkaren söka licens för detta läkemedel också utan är då tvungen att remitera patienten till en annan läkare som har licens för just  det läkemedlet.

Så det är inte lätt just med licens läkemedel.

Dom senaste 2 åren så har man ju fått fram väldigt mycket forskning om just ADHD vilket också lett fram till nya läkemedel flr ADHD men dom är inte godkända i Sverige ännu o inte gått igenom den svenska Byråkatrin o dess tester.

Så innan läkemedlet är Godkänt kan man söka licens för att skriva ut det här i Sverige innan dom är godkända även här.

Så min Läkare berättade att han hade Licence för att skriva ut ett helt  ny utvecklat rent Amfetamin preparat som ska vara riktigt effektivt i svåra fall av ADHD.

Men det har även kommit andra Mediciner som inte är narkotika klassade också men eftersom han har en licens så får han inte skriva ut ngt av dom andra nya som också är licens belagda.

Lasse

[Kaktuz]
0

#20, Läkemedlesverket hade vissa "krav" innan han kan ansöka så det bli lite test med Ritalin igen, fast bara tabletten, då jag tagit kapsel innan, sen efter de ska jag prova Strattera, bara för att kunna ansöka, ha inget med om det fungerar eller ej, för han vet med att biverkningarna jag haft på dem andra kommer på Strattera med.. Lite komplicerat kanske men han litade på mig och vill mej väl..

[Kaktuz]
0

Gått en tid sen jag skrev detta ja.. Sen dess har jag varit utan, men haft Ritalin 10 mg vid behov. Nu sista tiden har jag haft Ritalin 10 mg på provperiod med 20*3 om dagen. Samma prob ändå sen efter ett tag. Ska i veckan hämta ut Strattera, och gå på den i tre månader eller mer. Fungerar inte den, så skulle läkaren ansöka om Metamina. Har inte stora förhoppningar på Strattera då det inte är centralstimulerande, de är dem jag fungerar bäst på..