En liten undran
Jag fick min ADD diagnos för nästan exakt ett år sen. Min socialpedagog vill sätta mig på Concerta, men jag är anti tabletter egentligen, men ger det en chans. Det kan ju inte bli annat än katastrof?
Vad har ni märkt av när ni använt Concerta, biverkningar? Ångest, viktminskning/ökning, depression, håravfall, huvudvärk etc.
Mina tankar när det gäller mediciner är att, är man anti-piller, då ska man undvika dem.
Jag använder inte Concerta själv då de kan krocka med mina andra diagnoser, men har enbart hört gott om dem.
Du kan ju alltid prova, just Concerta är något som går ur kroppen snabbt, så känner du ingen effekt kan du ju helt enkelt sluta med dem, men om de fungerar och du får må lite bättre, då kanske du ska tänka om och vara kanske LITE pro-piller istället.
Samuel
http://www.tourettebloggen.se/
Jag tar Concerta och är nöjd med det. Det enda som jag uppfattar som negativt är innan kroppen vänjer sig vid medecinen så känns det som man är speeded. Man vill bara klättra på väggarna och något ska ske hela tiden. Detta tyckte jag var jobbigt då jag normalt inte har orken till att hitta på saker hela tiden. Men det är väll det den är till för. Att man ska känna att man orkar med saker och kan fokusera.
Sen tycker jag även att jag får svårt och sova med den. Eller inte att sova för när jag väll sover så sover jag oftast tills jag vaknar. Men jag menar att de är svårt för mig att varva ner på kvällen och finna ro i kroppen. De är då tankeverksamheten börjar. Sen har jag ju alltid varit såhär så de kanske inte är medecinen som orsaker dessa bekymmer. Har även fått hjärtklappningar men de är tydligen vanligt att man kan få det.
Men ska du börja med Concerta rekommderar jag att du börjar med en lägre dos och har den en tag innan du börjar med en högre dos. Nu låter jag som en läkare men det är inte menningen.
Om du är osäker så kolla FASS.se och sök på Concerta . Lycka till och hoppas du hittar något som passar dig.
Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits
Jag åt den medicinen några veckor men slutade då jag inte mådde bra. Deppig, illamående och huvudvärk som inte gick över. Hade det varit lite värk och illamående hade jag klarat det, men nu var det kraftigt. Och eftersom jag efter många års depression äntligen varit fri något år, så klarade jag inte av att det kom tillbaka.
Men nu är det inte alla som får biverkningar, och de flesta som får det blir av med dom efter ett par veckor. Medicinen hjälper många :)
Ångest.
Annars helt fantastisk!
Ge det en chans… Concerta är för mig skillnaden mellan kaos och ett hyfsat tempo =)
Jag var också anti-piller ett bra tag, innan jag hörde rätt argument: "Du säger att det är onödigt för ig att ta piller, att du ska undvika det. Men skulle du neka en cancerpatient sina cellgifter? Skulle du neka någon med ett brutet ben smärtstillande? Inte? Du är precis lika sjuk som dem och du har lika stor rätt till medicinsk behandling, även om du inte kan se din sjukdom. Var inte så orättvis mot dig själv."
Efter det tar jag mediciner. Däremot tycker jag att det är fullt befogat att inte bara gapa och svälja va de än ger dig! När jag får en ny medicin så läser jag på grundligt om den medicinen innan den hamnar i min kropp. Tittar i FASS, kikar in på Wikipedia, letar vetenskapliga belägg och tester, kikar på forum där läkemedlet diskuteras. Man har självklart rätt att vara kritisk! Man ska aldrig peta i sig något man inte litar på. Däremot tycker jag att inställningen "Jag är anti alla piller" är onödig :) Nu har vi tyvärr inte hittat den perfekta kombinationen för mig men två av de mediciner jag äter är riktiga lifesavers och har varit det i flera år! Xanor depot tar jag dagligen och den håller udden av ångesten borta, Zyprexan som jag tar vid behov stoppar alla "skenande tåg" när jag har tvångstankar. Sistnämnda har varit ett alternativ till att skada sig själv många gånger och i efterhand är jag alltid lika tacksam för att jag har den, även om jag tar den sällan.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

#6 Rätt till piller vet jag att jag har. Sjuk… näej, annorlunda fungerande vet jag att jag är. Däremot tycker jag inte om psykmediciner. Jag gör bara inte det.

Concerta har som precis alla medeciner biverkningar men man behöver inte få dessa biverkningar.
Jag fick huvudvärk av Concertan men som dom flesta biverkningar så är dom tillfälliga så efter ca 4 veckor så släppte huvud värken.
o hade huvudvärken inte släppt så hade inte det varit så farligt om man jämför så otroligt mycket Concertan hjälper mig i det övriga dagliga livet.
Sonen tappade aptiten och rasade i vikt dom första 3 månaderna sedan så återkom aptiten igen.
Men för sonen var det som natt och dag och vi föräldrar som sade nej till medicinering från början ångrade oss djupt att vi sa nej från början.
Från att vara väldigt våldsam och flera polis ingripande och IG i samtliga ämnen i skolan.
Så var det som natt o dag efter medicineringen våldsamheten försvann helt och hållet och han gick ut ur skolan med topp betyg.
Kan inte i ord beskriva den tacksammhet jag har för denna medicin och hur effektiv den är och hur den hjälpt oss och faktiskt förändrat våra liv på ett positivt sätt.
Men även om vi alla har samma diagnos så fungerar Concerta jätte bra för vissa men inte alls för andra så ngt man får prova sig fram till.
Lasse
Jag har ätit Concerta sedan tre veckor tillbaka och min läkare ville att jag skulle pröva mig fram till vilken dos som passar mig. Kan enligt honom variera beroende på om man jobbar eller är ledig. Jag tar nu 18 mg på morgonen och 18mg kl. 15.00. På helgerna har jag tagit 2x18mg ca kl.11.00. Jag känner visserligen skillnad ( inte så splittrad i tankarna, kan sitta stilla längre perioder) men jag skulle vilja prova lite högre dos för att se om effekten blir ännu bättre. Vågar jag det? Ni somm finns här på forumet…vilken dosering har ni? Vad är sk. normal dos? Jag är en kvinna på 48 år och när man läser i t ex Fass så är det doseringen för barn och ungdomar (pojkar) som är riktlinjen. Skulle vilja veta vad ni andra här har för dosering.