Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1318 ggr
Moalinn
0

En liten dikt

Pressen man utsätts för
"Vad tycker du?" är det enda man hör
Att kunna svara på en fråga
Krävs det att man ska våga

Det är inte alltid man kan prata rakt ut
Men man måste för att det inte ska ta slut
En vänskap eller ett fint samtal med någon
Det handlar om att kunna ta sig över bron

Ett evigt tjat om att man måste prata mer
Det är inte lika lätt som för er
"Det är bara att prata!" , bara..
Det är inte alltid man vet vad man ska svara

Varje dag undrar man varför man är annorlunda
Det enda man kan göra är att blunda
Bara gömma sig och inte behöva vara den
Den som måste kämpa för att vara en bra vän

För vissa av oss är detta det enda man hör "Du måste prata mer", men visst är det så mycket lättare för folk som faktiskt inte har problem med att prata inför främmande människor och liknande.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[Varulv]
0

Jomenvisst. Själv har jag (nästan) lärt mig att hålla igång samtalen. Men märker man, att kontrahenten kommer av sig allt mer och liksom tillslut inte svarar på tilltal, då undrar man (även som aspergare…). Och i sådana lägen - vad göra…!? Obestämd

Vi aspergare borde diskutera fram ett alternativt sätt att umgås. Ett sätt, som inte byggde på konversation. Men vad skulle det då kunna vara…? Obestämd

Zaphix
0

#1: Sitta tyst och stirra in i en vägg och känna sig obekväm för att man inte passar ihop konversationsmässigt?

Den umgängesformen är jag expert på, skulle nästan kunna ge kurser i det. Tysta kurser förståss, nästan som att gå på retreat, men man sitter tillsammans i ett litet rum man inte får lämna.

Fast det var nog inget alternativt umgänge, utan helt normalt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
0

Det är väl på detta viset, att alla människor - såväl NT som aspies - behöver ideliga kvitton på att det är ok med den andre. Och gängse "kvittoutdelandet" består av orala hedersbetygelser.

Vi aspies vill gärna ge hedersbetygelser men saknar medlen därför. Tyvärr är det ofta så. Vi klarar helt enkelt inte av att i alla lägen hålla igång en konversation. Och när vi failerar, ja då tror kontrahenten att den har gjort någe fel… Obestämd

Så: hur ska vi komma tillrätta med detta? ObestämdTungan ute

#1 Fast just du och jag, Zaphix, skulle säkert ha massor att prata om - tror inte du det oxå?Flört

Zaphix
0

#3: Jag tror definitivt att vi skulle kunna ha många intressanta diskussioner, på gränsen till för många nästan.

Så när kommer du till norrland och diskuterar lite då?

Min och Dackes blogg

[Varulv]
0

#4 Kanske redan på måndag! Flört

Nä, fast skämt åsido - det skulle vara trevligt faktiskt.

Jag håller just på med att söka ett jobb i Umeå. Men mellan Umeå och Sundsvall är det väl nästintill lika långt som mellan Sundsvall och E-tuna… Obestämd

Så får väl stanna till på vägen hos dej under flyttsejouren då (om den nu blir av…)! Flört

Fast även om flytten inte skulle bli av, och innan dess ändå, så ska jag faktiskt tänka på saken.

Jag kanske skulle kunna göra en resa bara för ändamålet, ta in på Hotell Knaust, bjuda dig på någon mysig restaurang, och så kunde vi sitta där och snacka, kväll efter kväll… - i dagarna tre kanske…!? FlörtGlad

Zaphix
0

Umeå är ju nästgårds. ;)

Jag hade iofs tänkt flytta till Värmland i höst, om jag nu kommer in på skolan.. Annars blir det Östersund. Men det är ju också nästgårds med Umeå. :)

Min och Dackes blogg

[Varulv]
0

Jo du har nog rätt; i Norrland är allt nästgårds! Skrattande

Hemskaste scenariot vore då, utifall du flyttade till Värmland och jag till Umeå… FörvånadFlört

Men å andra sidan - om du kom in på skolan i Värmland, och jag inte fick jobbet i Umeå utan bodde kvar här i Svealand, då finge vi ju nästgårds! (Fast jag känner mig ju iofs då övertygad om, att utifall du fick ett nytt liv där i Värmland, så finge du så mycken ny positiv input, att en konversation med mig bleve dig helt inaktuell…! Flört

Och jag förstår dig i så fall! (Får man fråga var i Värmland? Tungan ute ).

Zaphix
0

Alltså.. Nä. I södra Sverige räknas det inte som nästgårds.. :)

Årjäng, så nära Norge man kan komma utan att vara i Norge. Enda jag vet om Årjäng är att de har en travbana där.. Sånt har jag koll på. :)

Min och Dackes blogg

[Varulv]
0

#8 Nu är vi iofs ganska rejält off topic. Men om du faktiskt kommer till Årjäng, så kanske kan du ha din häst hos min kusin där? Hon flyttade till en liten by några mil utanför Årjäng redan för flera decennier sedan, bland annat för att kunna få leva med sina hästar. Nu vet jag iofs inte med säkerhet om hon fortfarande är aktiv med sitt hästeri, men jag skulle väl tro det. Om inte annat, så finns en bra kontakt för dig där - om du skulle behöva. Flört

Zaphix
0

Tack!

Kommer jag in på skolan får du gärna prata med din kusin och om hon är villig att låta herr D stå på hennes gård så förmedla gärna kontakt till henne. Måste ju hitta någonstans han kan få bo också..

Min och Dackes blogg

[Varulv]
0

Meddela mig i så fall bara! Glad