Borde jag kunna förstå?
Idag hade vi ett möte i handbollsföreningen, det var jag och min tränarkollega (och tillika make) samt sportchefen. Med andra ord inte massa löst folk som låter och stör och gör mig okoncentrerad.
Sportchefen ställde massa hypotetiska frågo av typen OM det blir så att ni på något vänster ska sammarbeta med dom här två, slå ihop lag, det kanske kommer in någon mer. Fungerar det med någon mer i tränargruppen? Tror ni att ni kan samarbeta med dom andra två? Hitta lösningar och kompromissa lite. Hur tror ni det skulle fungera? Om vi hittar någon med jättebra kunskaper skulle det vara något? Han la också fram trettioelva olika samarbetsförslag på en gång.
Och jag känner att jag bara tittar dumt på honom. Hur ska jag kunna veta om det fungerar? Det beror ju på vem det är? Om våran grupp skulle fungera ihop med dom som är ett år äldre? Hur ska jag kunna veta? Vi har ju inte provat? Är det verkligen fullt normalt att kunna föreställa sig sådant?
Det är rätt normalt att kunna föreställa sig det. Iaf jag kan det.. Och många andra.
Jag kan definitivt inte föreställa mig någonting sådant… Man kan väl försöka, me man kan ju inte veta förrän man provar..
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Fantisera kan man göra, det förstår jag också men VETA kan man inte göra förräns man har provat.
Men folk använder det där ordet så där felaktigt. Som att man ska bestämma sig för att det ska funka, bara för att man vill det.
Om jag vore du skulle jag bara nicka och le: Ja, absolut, det kan säkert bli bra. 
(Eller så tänker man på allvar och funderar på vad som SKULLE kunna hända, men då tar det ju oerhört lång tid att tänka och man blir aldrig färdig…)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Men jag kan knappt gissa. Eller jag kan inte gissa. När jag försöker föreställa mig något av dom scenarier han la fram så var det bara tomt i huvudet. Jag har verkligen inte en blekaste om hur det skulle kunna se ut.
Om jag säger såhär då Hanna, när jag riktigt försöker så kan inte jag heller föreställa mig detta och många gånger när jag föreställer mig hur saker och ting ska bli eller kommer att vara så har jag totalt fel om jag ens kan föreställa mig någonting.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#4 Nej, så kan det vara. Och det har ju med fantasi att göra, alla har inte lika mycket fantasi eller förmåga att föreställa sig vare sig man har ADHD eller AS eller inte.
Om du inte ser bilder framför dig i huvudet så har du kanske dels inte tränat på att göra det eller så har du helt enkelt inte det sinnet. Du kanske har andra sinnen, som hörsel, känsel, lukt som är starkare? Långtifrån alla människor har det visuella heller.
Som Höstlegenden säger - man kan inte veta vad som kan hända i en sån situation och det blir nästan aldrig så heller eftersom människor är så oförutsägbara.
Det kanske låter elitistiskt men jag tycker att korkade människor ofta tror att man ska kunna förstå innan hur det ska bli, för de kanske faktiskt inte förstår på djupet hur många olika scenarion det kan bli.
De har en bild i huvudet och så tror de att det bara kan bli så. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#6: Jag tycker det verkar vara tvärtom, att korkade människor inte kan föreställa sig scenarior, eller föreställer sig väldigt många men inte kan sortera ut det som är rimligast.
Jag ser inte mig själv som korkad, men ändå kan jag föreställa mig scenarior hur det kan bli. Jag föreställer mig inte en massa olika scenarior, eftersom det inte behövs, jag föreställer mig på en gång det som är mest logiskt och troligt. Blir oftast som jag föreställt mig.
Jag ser heller inte scenarior i bilder, utan jag tänker i ord och känslor. Så man behöver inte tänka i bilder för att kunna föreställa sig olika scenarior.
När man pratar om hyptetiska saker och diskuterar olika alternativ hur man ska lösa saker i framtiden, då tar man upp många alternativ och föreställer sig hur de skulle kunna bi. Sedan kan man välja ut de alternativ man tror blir bäst och testa för att sedan veta hur det går. Blev det inte bra går man tillbaka och väljer ut ett annat alternativ.
Man behöver inte veta för att kunna diskutera framtidsscenarior, eftersom det inte är vad det handlar om.
#7 Jag kanske var otydlig när jag skrev, för det du skriver är inte motsats till vad jag menar. 
Det är väl också såhär, att så kallade "socialt kompetenta" (i synnerhet kommunalanställda) är experter på att linda in, skapa mångtydighet, lägga upp det så, att flera parallella tolkningar är möjliga på en gång.
Det är helt enkelt en metod att få igenom beslut; att entuiasmera och bygga upp positiva förväntningar hos alla och envar inför en förändring.
Sådana som du och jag, Hanna, med flera här, vi som vill kunna förutse med realism, vi blir bara konfunderade av sådant fagert och (medvetet) luddigt tal. Vi vill se klart och entydigt för att kunna ta ställning! Oss biter inte denna metod på.
Så det så! 

Ja en sak vet jag då i alla fall. Korkad är jag inte. Konfunderad definitivt.
¤10: Var mest ett svar på att Jennix införstått kallade mig korkad, menade inte att du var korkad. Men kände att jag behövde visa det ur ett annat perspektiv.
#11 Ja, fast det gjorde jag inte. Jag kallade andra människor korkade, inte något mot det du skrev. DU missförstod mig, antagligen pga att jag inte kan skriva tydligt så det kommer fram vad jag menar.

Jag konstaterade mest att helt uppenbarligen kan man ha svårt med det här och ändå vara smart för jag vet att jag är det=)
#12: Det kanske låter elitistiskt men jag tycker att korkade människor ofta tror att man ska kunna förstå innan hur det ska bli, för de kanske faktiskt inte förstår på djupet hur många olika scenarion det kan bli.
Jag tror ofta innan att man kan förstå hur något ska bli, jag tror oftast att andra också kan förstå det.
Det tolkade jag som att jag kallades korkad.
Men bra att jag missförstod det då. :)
#14 Ja, det lät ju lite konstigt som jag skrev. Jag tror att ibland kan man föreställa sig hur det ska bli och ibland inte. Självklart är det inte så generellt utan beror på person och situation.