Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 3615 ggr
Anonym
0

ADD/ADHD och arbetssökande?

Har ni fått något speciellt stöd från FK eller AF? Både vad gäller jobbcoach och ersättning. Om du får ersättning för just din diagnos, vilka intyg behövde du då visa för att få det?

Ska väl också säga att det är ungdomar under 25 år som jag tänker på just nu.

tarotlasse
1

Har du en diagnos så är AF skyldiga till att koppla dig till en arbetsterapeft som kan avgöra din arbets förmåga och vilken hjälp du behöver.

Du kan även genom arbetsterapeften bli kopplad till en Sius konsulent, '

Arbetsförmedlaren har kanske flera hundra klienter medans sius konsulenten bara högst 25 st och är inriktad på dom med funktions hinder och ska hjälpa dig med just dom specifika hinder du har.

Med en diagnos så kan du få hjälp  t.ex med en lönebidrags anstälning.

Sedan hur positivt det är eller inte får man ju avgöra från fall till fall.

Jag har genom arbetsterapeften fått hjälp med att hitta en anpassad utbildning för mig plus att efter utbildningen kommer dom att hjälpa mig att finna en anpassad anställning genom ett lönebidrag.

Men hur det funkar i slutändan har jag ingen aning om litar inte på dom fören allt är klart.

Lasse

Anonym
0

Tack, det var bra information!

[CajsaBajsa]
0

Kan man med diagnos få hjälp av sius även i fas 3? I vanliga fall får man inte sius i fas 3.

Anonym
0

#1  Dom är alltså skyldiga till att hänvisa till en arbetsterapeut? Så man får ta kontakt med dem själva eller tar AF kontakten? Det låter toppen att man kan få hjälp med utbildning. Men ersättningen, kan man få aktivitetsstöd under arbetssökandet om man har papper på diagnosen, eller att man ska påbörja en utredning? Det är många frågor som rör sig innanför pannbenet så du får ursäkta om jag är frågvis.

tarotlasse
0

#3 Dom erbjöd mig Sius konsulent o jag befinner mig i fas 3.

#4 Arbetsförmedlingen har egna arbetsterapefter men din arbetsförmedlare måste ju veta att du har ett funktions hinder och en diagnos för att du ska få rätt hjälp.

Hur det fungerar med utbildning och aktivitets stöd för din del har jag ju ingen aning om.

Utbildning för min del blev ju inte aktuell fören jag hamnade i fas 3 och jag hade A kassa innan det övergick till aktivitets stöd.

Jag själv var väl kanske inte så tydlig med att jag hade ett funktions hinder från början det var först när jag själv påtalade detta och lämande ett läkar intyg på detta som arbets terapeften blev inkopplad men det dröjde ett bra tag innan jag hamnade där o byte av olika arbetsförmedlare som gjorde att det inte blev rätt från början i mitt fall.

Lasse

[CajsaBajsa]
0

#5 Hurra! Skrattande Tack för den informationen!