Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketttips-goda-råd
Läst 6867 ggr
[GunillaR]
0

Vuxen - ADHD

Finns här någon på sajten som har ADHD och som är vuxen?

Jag har vid många tillfällen haft tankar om att jag nog har ADHD, och kanske har haft detta hela livet.

Jag ringde en gång till sjukvården psyken och frågade vart man skulle vända sig. Och det fanns någon mottagning där man kunde få bli kollad så att kriterierna stämde och en massa annat. Men detta har aldrig blivit av.

Är det skillnad på att ha ADHD som barn och som vuxen?

Finns läkemede?

zatanica
0

Japp är vuxen och har ADHD, fick diagnos förra året men har alltid kännt att jag varit anorlunda men aldrig tagit tag i det. Bara skyllt på att jag är som pappa Tungan ute

För att börja nedifrån som jag brukar, ja det finns läkemedel som gör att man ska kunna hålla fokus bättre, har själv nnu inte testat detta då jag är lite anti mediciner och lite rädd för att inte längre vara jag om jag tar dem, Ritalin och Concerta är de vanligaste, men finns fler so Strattera och Metamina mfl.

Skillnad mellan barn och vuxen är nog att som vuxen har man lärt känna sig själv lite bättre och hantera sig själv på ett annat vis, samt att hyperdelen hos mig har övergått i mer rastlöshet och hamnat på insidan, man är inte lika utåtagerande utom det är i huvet allt sitter. Rastlös har jag alltid vart, men nog mer som vuxen då man inte hoppar skuttar o har sig på samma vis. Om kännslan att bara rusa runt innfinner sig så sitter man oftast snält kvar för man har lärt sig att så ska man göra. Istället vänds det innåt, man snurrar och skruvar på sig funderar på allt mellan himmel och jord på engång, tuggar pennor kladdar pillar osv.

Har du kollat tester på nätet och sökt efter kriterier? Där kan man få en hum om hur man ligger till, tycker man att mycket stämmer så kan man skriva en egen remiss till psyk att man vill ha en utredning eller gå via vårdcentralen och tigga sig till en remiss för utredning. Men var beredd på att få tjata för dina rätigheter annars kan det ta år innan du får en tid.

Vad är det som gör att du tror att du kan ha ADHD? Ett kriterie är ju att man ska ha haft symptom eller vad det heter redan som liten. Själv på min utredning står det svår ADHD redan som barn.

[GunillaR]
0

Jag har sedan några år tillbaka misstänkt att något är fel. Jag är inte som andra - varför då? Nu hände det en ska då jag blev utskälld för att ta för stor plats (kan det vara ett utåtagerande?) Jag är antingen upp eller ner, sällan mittemellan. Jag är inte manisk. Och jag är inte depressiv.

Kan jag få länken till den där testet?

Tack snälla!

Zaphix
0

Jag har ADHD och är vuxen. Äter medicin som gör ADHD-symptomen mycket mindre, numera kan jag fokusera bättre och är mycket lugnare.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

AnneN
0

Jag är 30år (tror det kan räknas som att vara vuxen) och fick min diagnos med ADHD & autism för ca 1 månad sedan.

Äter inga mediciner ännu, men ska ta upp det till diskussion med psykologen då jag ska dit nästa vecka.

För mig är det skillnad mellan hur jag var som barn och hur jag är som vuxen på det sättet att jag med åren tex lärt mig hantera saker och ting (tex mitt humör) på ett bättre sätt än då jag var yngre och hade nästan ingen kontroll alls över det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

lilli-l
0

Jag är 50 år och har ADHD och fick diagnosen för ett par år sedan.

Det är precis som zatanica skrev. Stämmer så bra om hur adhd:n ändrats från när man var yngre till hur den är nu! Att den vänts inåt istället, till en inre oro, stress, rastlöshet som man inter riktigt vet vad man ska göra av.

När jag var yngre så var det full fart framåt hela tiden, utan att titta bakåt.

Nu har jag fibromyalgi, OCD, depression, social fobi, ångestproblematik OCH ADHD.. superjobbig kombination och jag har provat Concerta, Strattera.alla möjliga preparat, men min kropp svarar väldigt underligt på medicin, så det enda jag nu kan äta är cipralex! + oxycontin som smärtlindrande.

Och den går ju inte på min ADHD, så jag är fortfarande som en virvelvind, men inne i huvudet Obestämd

Carpe Diem….Fånga dagen

zatanica
0

http://adhd-npf.com/wp-content/uploads/2009/01/18Q-ADHDTest.pdf

Tyvärr var dettta det enda som jag hittade just nu, men säk på ADHD test och symptom ADHD så hittar du säkert en hel del.

HAr för mig att det även under länkar på denna sida finns länkar till test.

Jag är oxå antingen eller, finns inget mellanläge på mig och har aldrig gjort. Antingen rusar jag fram utan att tänka, eller så sitter jag bara i ett hörn, antingen jätte glad, jätte arg, inte bara lite av något.

tarotlasse
3

Hej Gunilla jag fick min ADHD diagnos för  4 år sedan när jag var 47 år men det var en lång väg innan alla tester och utredningar var klar innan jag fick diagnosen.

Min hus läkare som jag haft i  20 år har ju under många år misstänkt att jag hade ADHD men jag själv ansåg inte detta.

Men efter 3e rundan med långtids sjukskrivningar för utbrändhet så tyckte hon att nu fick jag ge mig och gå med på en utredning och remiterade mig till psyk för en ADHD utredning.

Nu har ju min son även ADHD och fick diagnosen när han var barn och ADHD är ju ärftligt så var ju lättare att få utredningen beviljad även om dom på psyk sa nej från början.

I dag går det att se att alla med ADHD har en speceill kromosomförändring så en genetisk förändring som vi  har redan har från födseln.

Skillanden mellan barn o vuxna är att man lär sig efterhandsom vuxen att hantera olika situationer på olika sätt.

Men alla med ADHD fungerar väldigt individuellt vissa väldigt utåt agerande andra inåtagerande så därför många med ADHD inte blivit upptäckta från början.

För dom som inte är utåtagerande lägger man ju inte märke till på samma sätt.

Men gemensamt är ju att alla har svåra koncentrations svårigheter, svårt med uppmärksamheten och  dåligt arbets minnen.

Men redan i början av 1930 talet så började man uppmärksamma detta och då hette diagnosen MBD.

Det var när man uppmärksammade att barn med koncentrations problem och överaktiva blev lugnare av astma medicineringen.

Då medicinerade man Astma med Amfetamin.

Så man började medicinera överaktiva barn med koncentrations problem med väldigt  låga doser  med  Amfetamin och dom blev betydligt lugnare tvärt emot hur en normal person reagerar på Amfetamin.

I dag Medicinerar man med vanligast med Concerta eller Ritalin som innehåller metylfenidat ett centralstimulerande ämne liknande Amfetamin men långsamverkande så det ger inget rus.

Men vissa får Metamina som är rent Amfetamin och finns några andra läkemedel som inte är narkotika klassade som t.ex Stratera.

Eftersom det visat sig att dom med ADHD har en tunnare hjärnbark och i hjärnbarken produceras olika hormoner så beroende på detta vilket hormon vi har brist på så fungerar vi så olika medecin mässigt.

Så  i dag får  man prova sig fram vilken medicnering som fungerar bäst och genom denna upptäckt med hormonerna så håller man även på med att ta fram helt nya läkemedel för ADHD.

Jag medicinerar i dag med Concerta och får även i dag sömn Hormonet Meatonin för sömnen och mina nära märker med en gång om jag ngn dag missat medicineringen för då blir jag ännu mer okoncentrerad och rastlös.

När jag var barn på 60 talet så blev jag betraktad som skolomogen.

När jag skulle börja ettan bara för att jag inte kunde sitta still och pratade oavbrutet.

Så jag fick inte börja skolan fören vid 8 års ålder.

Men då satte man ingen diagnos utan då vara man ju bara ouppfostrad.

Jag hade problem med att koncetrera mig i skolan och hade svåra sömnproblem och hade problem att överhuvudtaget hålla mig vaken på lektionerna.

Blev betraktad som en lustig kurre och som stökig men jag var aldrig våldsam eller agresiv så aldrig att man satte en diagnos på den tiden.

Lasse

[GunillaR]
0

Tusen tack för alla era svar Glad

Om jag minns tillbaka till barndomen så var jag nog ganska foglig av mig, men i och med puberteten (som var tidig för mig) så började också min personlighet att förändras. Där var något som var mer än vanligt tonårstrots………

Efter att jag fått barn (vid 23 års ålder) då började mina egentliga problem, med rastlöshet, oro och magproblem. Min oro har alltid suttit i magen. Jag har fått Valium, Librium, Librax, Therfluzin, läkemedel som inte är tillåtna idag.

Jag är arbetsnarkoman, vilket har medfört att jag gått in i väggen ett antal gånger. Fribromyalgi och Morbus Dercum är två diagnoser jag fick i mitten på 90-talet. 1998 blev jag förtidspensionerad.

Jag har haft sömnproblem mer eller mindre i hela mitt vuxna liv. Jag tar Stilnoct sedan 1996, och även Atarax på kvällen för att dämpa ångest och oro. Jag äter också Citalopram, 10 mg om dagen för att nålla smärtan nere. För smärtan äter jag antingen Alvedom eller Citodon. Citodon har en lugnande effekt (kodein)

Har också haft panikångest men har lyckats att arbeta bort det mesta av detta.

Jag känner att jag måste gå till botten med detta även om jag blir 65 i år.

Ska jag ta kontakt med vårdcentralen eller ska jag ta kontakt med psyk? Att få en utredning om mina problem är viktigt.

lilli-l
0

#9 känner så igen migGlad Jag är även jag förtidspensionär!

Carpe Diem….Fånga dagen

zatanica
0

Personligen tycker jag nog att du ska ta kontakt med psyk på en gång och ge dig själv en remiss.

Jag gick via vårdcentralen först men de var så sega så då skrev jag helt enkelt ett brev med lite hur jag är, hur jag fungerar och varför jag ville ha en utredning. Då jäklar blev deet fart på folk och jag fick min utredning avklarad ganska fort.

Bättre sent än aldrig så känner du att det är vad du vill så gör det, håller tummarna.

[GunillaR]
0

# 11 - Hur gör man en självremiss?

zatanica
0

Jag skrev bara sm ett brev som jag mejlade till chefen på psyk och skrev i det att jag ville ha en ADHD utredning och lite varför och om mig själv.

Men man kan säkert ringa till psyk med och säga att man vill ha en utredning så kopplar de dig till rätt person.

Men då jag inte gillar att prata i telefon så blev det mejl.

tarotlasse
0

Ja du här i stan fungerar det inte att komma till psyk utan att ha en remiss från vårdcentralen eller från psyk akuten.

Även om jag hade en remis från vård centralen i frågasatte psyk remissen och sa om att hade jag haft ADHD i 43 år utan behöva ngn hjälp så varför skulle jag behöva den hjälpen nu.

Det var ett riktigt otrevligt bemötande jag stötte på men efter den första intervjun beslöt dom ändå att jag skulle utredas.

Jag fick visserligen en tid inom 3 månader som vårdgarantin lovar men sedan Dröjde det nästan 6 månader innan besök 2.

Så efter nästan ett år av besök hos läkare och psykologer så beslöt psyk att jag jag hade ADHD och att jag skulle vidare utredas av Neuropsyk och ytterligare en ny remiss och 2 års vänte lista på en fortsatt utredning.

När det gått 1 1/2 år så gjorde dom om vård distrikten här i stan och jag hamnade i ett annat vård distrikt och fick besked av neuropsyk att min remiss inte gällde längre utan dom behövde en ny remiss från det nya vård distriktet.

Då tröttnade min läkare och remiterade mig till en privat psyk klinik som gick under landstinget och Försäkrings kassan så kostade inget extra för mig.

Där tog det 2 månader från remiss till en fullständig utredning och diagnos.

Så har du en privat klinik inom Neuropsykiatri på din ort så kan du själv ringa dit och boka en tid. det behöver du ingen remiss till.

Men kolla att den är ansluten till föräkrings kassan för annars kan det bli riktigt dyrt att göra en ADHD utredning privat.

Lasse

[GunillaR]
0

Då försöker jag telefonvarianten. Vill gärna veta …. Flört

[GunillaR]
0

Tack Lasse, såg först inte ditt svar.

Men herregud vilken soppa. Ja så går det när det ska sparas i Landstinget, man slår ihop olika vårddisktrikt och så hamnar det människor i kläm eller utanför.

Jag ska kolla igenom vårdkatalogen! Tar till mig ditt tips om privat klinik.

förresten så gjorde jag ADHD-testet, fick 4 och 6 möjliga.

oj oj!