Fått tics som blir värre
Jag har, sen några dagar sen, fått tics vilket jag inte har haft på flera år. Och dom blir värre för varje dag, tror inte ens att jag har haft såhär jobbiga tics innan. Igår blev dom värre och värre, jag kunde inte ens somna för ticsen ville inte sluta och jag vaknade några gånger inatt av att benen skulle ticsa kraftigt.
Idag har det varit ännu värre, jag viftar med armarna, gör grimaser, rycker med huvudet, vrider överkroppen osv.
Jag har haft mycket stress och ångest den senaste månaden så mycket troligt att det kommer pga det, men jag undrar om det finns medicin som kan lindra? Nu går jag på Concerta, theralen, cymbalta, triobe, sobril och imovane vid behov. Jag har AS, ADHD, GAD och dystymi.
Sobrilen borde väl hjälpa, den är väl muskelavslappnande?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Jag vet hur det är! Jag har tics konstant, men mycket mer när jag har mycket omkring mig och stressnivån blir hög.
Jag ticsar också mer när jag tittar på tv, speciellt om det är något intressant och jag ticsar mer när jag kör bil och pratar i telefon..helskumt!
Min dotter brukar bli galen på mig ibland när vi tittar på tv, för hon tror hela tiden att jag sitter och vrider huvudet mot henne för att titta på henne 
Mina tics sitter i nacken. Jag kan inte låta bli att knycka med nacken och ibland har jag sådan ångest över det, det känns som om jag skulle vilja ha en stålkrage och låsa fast halsen/nacken med.
Jag ticsar ju så mycket ibland så det blir ju så mycket smärta i nacken och hjärtat hoppar överslag, men likt förbenat så kan jag inte låta bli..
Jag har ADHD, OCD, ångestproblematik, fibromyalgi och äter cipralex och så oxycontin för smärtan. Samt att jag har stesolid och Zopiklon vid behov.
Lugnande hjälper inte på ticsen. Även om dom är muskelavslappnande. Jag har provat, tro mig, jag har provat
suck..
Carpe Diem….Fånga dagen
Hittade detta om tics: http://www.sjalvhjalppavagen.se/template01.asp?level=4&sorting=10&sitekey={0AA56B5B-7B76-42B0-A706-9060AAF76BBA}&pagekey={59EB899E-5134-4633-A752-7CD7C48DC4F5}
"
Läkemedel - psykofarmaka
Den medicin man oftast använder är neuroleptika av viss typ. Läkemedlen påverkar transmittorsubstanser i hjärnan till exempel dopamin och serotonin. Mediciner som kan dämpa tics är exempelvis Risperdal, Zyprexa, Zeldox, Seroquel, Abilify och Haldol. En annan medicin som använts är Catapresan som också är en blodtrycksmedicin som kan hjälpa vid kombination av tics och överaktivitet.
Vid överaktivitet och koncentrationsstörning kan Ritalin, Concerta, Amfetamin eller Strattera hjälpa.
När tvångssymtom och/eller depressivitet dominerar kan Cipramil, Zoloft eller Fontex fungera. Melatonin kan hjälpa vid sömnstörningar."
#1 Nej Sobrilen hjälper tyvärr inte..
#2 Haha jag fnissade lite när jag läste det om din dotter :P Men ja, jag får också kramp i nacken och sendrag ibland, speciellt när jag inte kan sluta utan håller på och knycker och knycker om och om igen med nacken/huvudet. Blir helt galen. Ja mina blir lite värre när jag sitter vid datorn har jag märkt! Vet inte varför dock..
#3 Jag är inte överdrivet sugen på att börja med neuroleptika igen, Zyprexa gjorde att jag gick upp 30kg på 3 månader och blev grav sämre på nolltid. Seroquel hjälpte mig inte sådär jättemycket när jag hade en mild psykos. Dock har jag ju aldrig testat medicinerna för att få stopp på ticsen eftersom jag inte har haft sånahär tics på många år, så kanske borde överväga några.. Ska se om jag får tag i min läkare i veckan och se vad hon tycker
Tack så mycket för svaren!
Så lite så, gumman! Lycka till! 

Jag tycker du ska prata med din läkare för jag har hört att Concerta kan fövärra detta med tics.
Var en läkares förklaring varför han inte skrev ut Concerta till en anhörig för man ger inte personer med tics Concerta sa den läkaren.
Men om det stämmer vet jag inte för det var inte mycket den läkaren sa som stämde och personen det gällde hade alldrig haft några tics varken innan eller efter.
Det står även i Fass att Concerta kan fövärra Tics och att man ska vara försiktig med att medicinera med Concerta om man har tics och vara uppmärkam på detta.
Så prata med din läkare om detta.
Lasse
#6 Grejen är ju att jag inte har haft tics sen jag var liten och inte ens då hade jag så här kraftiga tics, så det är nyligen det har kommit och Concertan började jag med för 4 år sedan ungefär.
Men jag ska prata med henne, tack för tipsen.

Jag har provat Concerta men det gick inte bra. Mina tics blev 7 reser värre och jag var väldigt spänd i nacken då, hemskt spänd blev jag!
Och eftersom jag är väldigt medicinkänslig, så vet jag inte riktigt vad som blev, men när jag kom upp i lite högre dos med concertan så fick jag panikattacker..kroppen gick som i spinn när medicinen pusha ut metylfenidatet! Jag hade likadant med Tramadolen, samma känsla och man ska ju inte blanda Tramadol och cpiralex.
Bägge är serotoninhöjande, men jag tror att det är kombinationen cipralex och concertan som gjorde att det inte gick ihop.
Så jag fick prova Strattera, men biverkningarna var för jobbiga, så då gick inte det 
Och så fick jag prova Abilify..men det var INTE roligt! Helt utslagen och blodtrycksfall på det..då blir man lite rädd!
Så jag sa att nu vill jag inte hålla på att prova mig fram någe mer på ett tag, utan äter cipralexen bara..som jag är van vid! Hela medicinskåpet är ju fyllt av alla olika sorter nu..hehe..
Men det är ju synd, för jag skulle verkligen behöva hjälpen som concertan kan ge.
Någon som fått annan reaktion av Ritalin som inte kunnat äta Concerta?
Även om det är precis samma, så har ju en del "kännt" att Ritalin passar bättre.
Carpe Diem….Fånga dagen