Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 2176 ggr
LinaIsabell
2012-04-25 17:50
0

Jobbstöd?

Jag går snart ut gymnasiet, och jag bor inte hemma och tänker aldrig i mitt liv flytta hem igen. Har Aspergers syndrom.

Jag ska studera vidare, men är sjukt skoltrött och har ingen motivation till att göra det nu, så jag tänkte vänta ett år med att studera på universitet.

Jag vet dock inte vad jag ska göra under detta år. Jag vill såklart jobba och tjäna pengar, och har letat några jobb men inte fått något. Jag tvivlar dock på att jag skulle klara att jobba eftersom jag klarat 1 skolpraktik (APU) av typ 5-10 stycken. De flesta har slutat med att jag fått sån fruktansvärd ångest att jag helt enkelt inte klarat att ta mig till arbetsplatsen, även om det gått bra de två-tre dagarna jag klarat att vara där.

Finns det någon hjälp att få och hur går man tillväga? Finns det arbetsträning eller dylikt, och får man isåfall aktivitetsersättning? Vad annars kan man göra? Hjälp mig!

[Varulv]
2012-04-25 19:10
0

Bara några allmänna råd vill jag ge dig.

• Fundera på vilken inriktning i arbetslivet som den utbildning du tänker dig ska börja om ett år. Förbered dig således på den inriktningen redan nu!

• Låt säga att du blir helt klar över vad du vill hålla på med i ditt fortsatta liv. Då är detta bra!

• Vad ska du således sysselsätta dig med under detta "friår"? Tja, vad som helst, egentligen. När jag gick och utbildade mig till det yrke jag har, så funderade jag på att ta ett sabbatsår och gå till sjöss. Nu blev detta inte av, men jag hade några kurskamrater som gjorde slag i saken. De tog inte hyra på båt, utan jobbade inom äldreomsorgen - långvården. Det var deras sätt att skaffa sig vidgade perspektiv. Att göra långa resor - till Indien eller så, kan också vara bra. Min styvdotter tog ett sabbatsår mellan gymnasiet och den yrkesutbildning hon sedan anträdde: hon for till USA och arbetade som au pair i en familj; den fyraårige sonen hade till råga på allt ADHD… Men det blev nyttiga erfarenheter.

• Annars kan man försöka förkovra sig inom det gebit, man tänker sig en fortsatt utbildning inom. Om du exempelvis tänker dig att bli konstnär, så kan det ju vara bra att gå akvarellkurser, kroki-undervisning, kanske nån keramikkurs…

Glad

Spacegirl31
2012-04-25 20:02
0

Ja, man kan arbetsträna, ofta genom arbetsförmedlingen rehabilitering t ex.

Sen finns daglig verksamhet/praktik som man har rätt till enl LSS.

& naturligtvis "vanliga" jobb på den öppna arbetsmarknaden.

Att läsa är inte heller fel, man kan läsa på deltid tex.

Lycka till!

* ~* Ha en bra dag *~*

[Joanna76]
2012-04-25 20:58
0

Har AS och ett enormt stöd via stadsdelsförvaltningens arbetsforum. Bla har dom fått ner min arbetstid till 50% (permanent) då jag inte klarar mer.

Om du bokar en tid på af (det är det första du måste göra) så påpeka din diagnos, kräv den hjälp du har rätt till. Ibland måste man vara påstridig men det lönar sig.

LinaIsabell
2012-04-27 00:22
0

Tack för alla tips. Ska kontakta arbetsförmedlingen angående hjälp. Måste man kontakta LSS också ifall man vill ha exempelvis daglig verksamhet?

[Kaktuz]
2012-04-27 10:34
0

Jobbcouch harj ag haft, nada och ha. Nu har jag en SIUS från AF som lägger upp ALLT kring arbete och miljön och gör ett kontaktnät så allt bli bra för mig på platsen

[Joanna76]
2012-04-27 14:14
0

#4 LSS får du via stadsdelsförvaltningen. Du får ringa dom och fråga. Normalt är det funktionshinder/socialpsykiatrin på förvaltningen som sköter sådant.