Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketteradhd-addläkemedel-behandlingarkörkort
Läst 4696 ggr
Zaphix
0

Måste jag medicineras?

Mycket med körkortet nu känns det som..

För att få körkortstillstånd behövde jag göra tester för att mäta min koncentrationsförmåga och en massa sånt, detta med medidicn i kroppen. Det betyder att jag inte skulle ha klarat testerna utan att jag ätit medicin, då hade jag inte fått körkortstillståndet.

Men betyder det att jag måste äta medicin för att få köra bil?

Om ett år så måste jag ha lämnat in ett nytt läkarutlåtande för att få behålla kortkortet, lämnar jag inte in det så dras mitt kommande Körkort in och jag får inte köra bil.

Det betyder att nya tester måste göras, med medicin i kroppen såklart.

De har alltså beslutat att jag bara är en tillförlitlig bilförare om jag har öätit medicin, eftersom hade jag inte gjort det hade jag inte tillåtits ta Körkort.

Om jag en dag beslutar mig för att sluta med medicineringen, får jag då inte köra bil längre?

Antar att man inte får äta medicin medan man är gravid, och skulle jag någon gång mot all förmodan bli det, får jag köra bil då..?

Känns så oklart med allt sånt här.. Är så besvärligt att ha ADHD, måste hålla reda på så mycket.

Har försökt googla lite, inte hittat det jag söker efter dock.

Att prata med en läkare går inte, för jag får inte tag i min läkare då min np-enhet inte fungerar som den ska längre.

Värt att ringa vägverket och fråga?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

• Redigerat 2020-10-23 11:00 av Niklas
[Varulv]
0

Men om man säger så här då, Zaphix, att vad körkortsmyndigheten, Trafikverket, och alla andra eventuella myndigheter - enbart är intresserade av, det är trafiksäkerhet. Kan du visa att du kan köra bil trafiksäkert, då må du också få Körkort.

Så du bör sluta fokusera på dina mediciner eller inte. Utan du bör fokusera på uppgiften, vilken består i att försöka lära dig köra bil trafiksäkert.

Känner du att du i princip kan lära dig att köra bil trafiksäkert, ja då har du inget att frukta.

Men känner du dig osäker om, huruvuda du kan det eller ej, så bör du nog ta dig en vända till.

För det här med biltrafik, det är dock ganska allvarligt. Vi (var och en av oss av oss), vi vill inte se några onödiga lemlästningar eller dödsfall i trafiken… FlörtKyss

Lycka nu till! Det kommer gå bra! ska du se Kyss

Zaphix
0

Jo, men frågan är fortfarande om jag får köra utan medicin eller inte.

Eftersom jag måste äta medicin för att jag skulle få ta Körkort, då är jag undrande om jag får köra bil utan medicin.

Innan jag fick diagnos, för kanske fem år sedan så övningkörde jag utan medicin, och det gick bra. Inte lika bra som när jag äter medicin dock.

Men frågan handlar inte om trafiksäkerhet, utan om jag får köra bil utan medicin eftersom jag inte får ta Körkort utan medicin.

Min och Dackes blogg

[Varulv]
0

Jo, tyvärr, Zaphix. Här handlar det uteslutande om trafiksäkerhet.

Zaphix
0

Men så om jag kör bra oavsett medicinering eller inte, då får jag köra bil även utan?

Men varför fick jag då inte lov att ta Körkort om jag inte åt medicin, om jag får köra utan medicin?

Min och Dackes blogg

[Varulv]
0

Tja, det får du faktiskt fråga dem det berör om… Obestämd

Zaphix
0

Men jag frågade mest om någon här visste dp andra kanske har erfarenheter av det.

Min och Dackes blogg

Fluyente
0

Jag har ingen erfarenhet av just detta (tog mitt Körkort innan medicinering påbörjades) men jag tänker osökt på det här med synfel :P Jag får bara köra bil med glasögon (eller linser) eftersom mitt synfel är för gravt för att gå okorrigerat ute i trafiken. Det kan man väl jämföra med att du, Zaphix, var tvungen att "korrigera" dig med medicinering för att få ta Körkort.

Men, ett synfel kan ju förbättras, närsynthet kan försvinna med åldern och nu finns det även laseroperationer som kan korrigera synen. Men skulle så ske med mig antar jag att jag skulle behöva göra ett nytt syntest hos en optiker för att utvärdera huruvida synen är tillräckligt bra för att köra bil utan glasögon/ linser eller inte. Och på samma sätt antar jag att du skulle behöva gå till en läkare och utföra några tester för att få köra bil utan medicinering i framtiden.

Jag har inga belägg för vad jag säger egentligen, men det verkar rimligt i mina ögon. Man måste se tillräckligt skarp för att kunna manövrera en bil i trafik, och ha tillräcklig koncentrationsförmåga och lugn likaså.

Zaphix
0

#7: Inte tänkt på det så, tack för din input. :)

Jag har också synfel, dock är jag översynt och har nåt brytningfel också. Mitt problem är att jag ser kasst på instrumentbrädan utan glasögon, och att jag får sån huvudvärk att köra bil inte fungerar.
Kan även ta lång tid att byta mellan att se något nära och något långt bort, blir suddigt ett tag.

Jag får dock köra bil utan glasögon eftersom jag inte är närsynt, men det är rätt bra att kunna se hastigheten man håller.. :)

Jag kommer inte att klara av testet jag måste klara utan medicin, det finns inte ens på kartan att jag fixar det, Behöver en hög dos av medicin och ha lyckats sovit ut ordentligt, annars fixar jag det inte.

Men däremot kan jag ju köra bil utan medicin, även om jag gör det bättre med medicin.

I mitt körkortstillstånd fanns det som sagt ett villkor att jag måste lämna in ett nytt läkarutlåtande om ett år igen. Så jag ska nog prata med läkaren då om att köra utan medicin och kolla vad den säger.

Nu vill jag såklart alltid äta medicin så jag kan fungera som en hyfsat normal människa, men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden.

Min och Dackes blogg

tarotlasse
0

Jag har villkor i mitt Körkort att jag måste använda Glasögon när jag kör bil.

Jag har en bekant som har krav på Hörapparat.

Innan var trfiskverket väldigt restrektiva till att skriva ut Körkort till dom som medicinerade med centralstimulerande.

Men har hört att man idag gör tvärtom och har krav på medicinering för körkortet och att även detta då står som villkor i körkortet.

Men har aldrig sett ett Körkort med det villkoret inskrivit.

Sonen tog ju Körkort för Eu moppe och fick lämna läkar intyg på sin ADHD och har en diagnos på grav ADHD men finns inget om ngt villkor på medecin på hans Körkort.

Lasse

HannaM
0

Jag tycker hela grejen är märklig. Man kör upp och bör inte godkännas om man inte kör bra och trafiksäkert. Varför ska vi då granskas ut och in av läkare innan?

Jag vet med mig att jag kan ha svårt att hålla koncentrationen uppe länge vilket gör att jag (om jag någonsin får körkort) inte har några som helst planer på att göra långa sträckkörningar. För jag vet att det inte kommer bli bra. Andra som inte har en diagnos och är medvetna om sina tillkortakommanden tänker förmodligen inte så.

Som svar på ding fråga… ja, att ringa transportstyrelsen borde väl vara bäst? Tror det går att maila dom också, har för mig att jag gjorde det med en fråga för något år sedan.

Zaphix
0

#9: Har inget villkor på medicering, men blev tvungen att klara IVA-test med okej resultat för att få läkarutlåtande, och det måste jag ha medicin för att klara.

Så villkoret blir ju att jag måste klara ett till sånt nästa år för att kunna lämna in läkarutlåtande, och då måste jag ju äta medicin.

Känns krångligt..

#10: Exakt, klarar man uppkörningen bör man ju rimligtvis kunna köra bil också..

Och vi med diagnos är ju trots allt rätt självmedvetna och vet om våra brister, bör ju bara vara en fördel.

Ska nog försöka maila dom..

Min och Dackes blogg

HannaM
0

#11 Hoppas du får något vettigt svar av dom.

Zaphix
0

Har mailat nu, hoppas på att jag mailade rätt instans bara, får se vad de har att säga om det. Spännande!

Min och Dackes blogg

Emaljoh4
0

Du kanske får villkor på körkortet? Och då står det ju om du behöcer medicin för att få köra t.ex

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Zaphix
0

Tog ett tag, men nu har jag fått ett svar ifrån Transportstyrelsen.

Huvudregeln vid diagnos ADHD, ADD och liknande tillstånd är att intyg ska lämnas så länge behandling med läkemedel pågår och därefter vid minst ytterligare ett tillfälle, under förutsättning att sjukdomen/tillståndet är under kontroll. Med detta sagt så brukar villkor att lämna läkarintyg upphöra strax efter man avslutar sin medicinering för då ska i regel sjukdomen/tillståndet vara under sådan kontroll att någon uppföljning ur trafiksäkerhetssynpunkt inte längre ska vara nödvändig. Villkoret att lämna läkarintyg är alltså inte förenat endast med det faktum att du medicinerar utan har med statusen av din ADHD att göra. Bedömningen görs ur trafiksäkerhetssynpunkt – alltså förmågan till t.ex. impulskontroll, koncentrationsförmåga, uppmärksamhet, omdöme samt tvångsmässig fixering. Bedömer din läkare att du inte längre behöver medicinera så gör inte Transportstyrelsen någon annan bedömning avseende just medicineringen för att du ska få köra bil. Dock kan villkoret att lämna läkarintyg kvarstå beroende på statusen av din ADHD, den bedömningen görs i det individuella fallet. Så länge sjukdomen/tillståndet är under bra kontroll, så utgör en diagnos ADHD med läkemedelsbehandling inte hinder för innehav av Körkort och körkortstillstånd. Har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta mig via telefon.

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Huvudregeln vid diagnos ADHD, ADD och liknande tillstånd är att intyg ska lämnas så länge behandling med läkemedel pågår och därefter vid minst ytterligare ett tillfälle, under förutsättning att sjukdomen/tillståndet är under kontroll. Med detta sagt så brukar villkor att lämna läkarintyg upphöra strax efter man avslutar sin medicinering för då ska i regel sjukdomen/tillståndet vara under sådan kontroll att någon uppföljning ur trafiksäkerhetssynpunkt inte längre ska vara nödvändig.

Villkoret att lämna läkarintyg är alltså inte förenat endast med det faktum att du medicinerar utan har med statusen av din ADHD att göra. Bedömningen görs ur trafiksäkerhetssynpunkt – alltså förmågan till t.ex. impulskontroll, koncentrationsförmåga, uppmärksamhet, omdöme samt tvångsmässig fixering. Bedömer din läkare att du inte längre behöver medicinera så gör inte Transportstyrelsen någon annan bedömning avseende just medicineringen för att du ska få köra bil. Dock kan villkoret att lämna läkarintyg kvarstå beroende på statusen av din ADHD, den bedömningen görs i det individuella fallet.

Så länge sjukdomen/tillståndet är under bra kontroll, så utgör en diagnos ADHD med läkemedelsbehandling inte hinder för innehav av Körkort och körkortstillstånd.

Har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta mig via telefon.

Min och Dackes blogg

HannaM
0

Hmm och om man är utan medicinering? Här står det ju om avslutad medicinering men inget om opåbörjad.

Zaphix
0

#17: Tror det är så att bedömer din läkare att du inte behöver medicin, då kan du köra utan. Men bedömer din läkare att du behöver medicin för att köra bil, då behöver du det.

Kände dock inte riktigt att jag fick det tydliga svaret jag ville ifrån min fråga dock, är inte helt med på vad hon menar.

Dock känns det lite som att hon skriver att man kan medicinera bort sin ADHD genom att medicinera en tid, och sedan är symptomen inom kontroll.

Jag blir faktiskt trött bara jag läser texten, kanske därför jag inte hänger med riktigt..

Min och Dackes blogg

HannaM
0

Ja… jag är på din linje som inte riktigt förstår.