Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettverklighetsberättelser
Läst 4180 ggr
MissInAction
0

Mår dåligt av smuts och oreda

Jag har ett par vänner, ett par. Henne har jag känt sedan gymnasiet, dvs. vi började umgås under 2000 kanske. Sedan flyttade vi till varsin ände av landet och hördes lite på telefon ibland - alltid hon som ringde. 

Sedan 7 år tillbaka bor vi hyfsat nära varandra igen, de bor nu en timme ifrån min stad. Så vi träffas ibland. Jag var tärna på deras bröllop för 5 år sedan. De har stöttat mig i mina depressioner.

Jaha, och?

Jo. Jag trivs verkligen inte alls hemma hos dem. De har två våningar. Att det är ett gammalt hus är inte problemet. Problemet är att de har så jäkla smutsigt och dammigt överallt Skrikandes Och det är saker överallt, kassar, kartonger, värmeelement, extrasängar, kläder, tvätt, böcker och tidningar, böcker och böcker - nämnde jag böcker? Överallt är det saker, på höjden och på bredden. De hamstrar. Minst tio paket tvättmedel. Tio tvålflaskor. Etc etc. Och de fria ytorna är dammiga och håriga (de har katter). Sängkläderna är fulla av katthår och då jag tyvärr har utvecklat en kattallergi på senare år så mår jag väldigt dåligt av det då jag ska sova där. Det är inte rent nånstans! Och katterna ligger på diskbänken och köksbänken. Katthår i vattenkranen. 
Alltså, jag vet att människor är olika, och de trivs ju uppenbarligen med att ha det så. För dem är det helt okej. Men det blir alltid jobbigt när jag ska dit, oavsett om jag ska sova där eller inte - och oftast ska jag det eftersom det är dåliga bussförbindelser.

Jag mår dåligt av smuts och sådan röra som de har. Jag lider, och naturligtvis drar jag mig för att åka hem till folk som jag vet har det så. Har det även jobbigt med människor som inte sköter sin hygien. Man behöver inte ha parfym såklart, men jag tycker man kan duscha åtminstone och ha rena kläder. Känner mig smutsig och äcklad när jag besöker såna människor. Vill bara därifrån. Dessutom blir det kaos i mitt huvud då det är kaos runt omkring (saker överallt). 

Det konstiga är att jag kände lite samma avsmak innan jag varit hemma hos dem för första gången. När jag måste krama dem. Det tar verkligen emot, trots att de är jättesnälla. Men det känns motbjudande på något sätt Rynkar på näsan jag är väl fruktansvärt elak som känner så…

I fredags kväll åkte jag dit efter jobbet. Vi handlade och käkade sedan när vi såg på en film (mannen är utomlands). Tittade lite på inspelad TV och drack ett glas vin. Men jag mådde inte bra. Det luktade kattpiss och var dammigt och torrt inne.
När vi skulle sova så valde jag ett eget rum för att det var ett lager med katthår på sängkläderna i den andra sängen. Bara det att knappen för taklampan sitter vid dörren, och sängen står i andra ändan av rummet. Eluttaget i rummet fungerade inte så jag kunde inte ladda mobilen där inne, så jag var tvungen att stänga av den. Jag är extremt mörkrädd så jag skulle aldrig klara att gå (springa) till sängen i totalt mörker. Och täcket som jag fick var fullt med katthår. Åh så dåligt jag mådde och jag ville bara gråta.. jag ville bli hämtad av sambon. Men jag ringde inte. Tänkte att jag får stå ut i natt. Och åka hem i morgon, för jag klarar inte en natt till!
Det kliade på halsen och bröstet, det pep när jag andades och jag låg med täcket över huvudet för att jag inte vågade annat. Lyckades somna till slut och då jag vaknade kände jag mig förkyld. Tog en dusch i ett sunkigt badrum. 

Vi åkte dock in till huvudstaden igår och sedan åkte jag hem på kvällen. Kändes helt underbart.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Allamej
0

Jag som kattägd blir förvånad om det inte är päls lite varstans. Men mina böcker står där dom står, jag försöker hålla god ordning men sen kommer en människa jag inte känner längre, gör diskhögar på bordet, drar fram allt pyssel hon kan hitta överallt och lägger snusar på alla möjliga ställen.

Hons ska ta hand om det "sen"

Sen när hon kommer nästa gång så anklagar hon mig för att vara en hoarder.

Jag har inte superrent men som sagt, jag vill ha god ordning på mitt sätt. Då ser det inte stökigt ut alls. Men jag kan inte ha sådana där modellhem för jag vågar inte ens sätta mig på en stol i ett sånt hem.

Hos mig kan man bo. Plockar man dessutom bort efter sig så blir det inte stökigare.

Så jag vet inte inte om jag förstår dig eller om jag bara blir ledsen över inlägget.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jennix
0

Jag mår också oerhört dåligt av smuts och oreda, jag ryser och blir äcklad av en del smuts.

Tyvärr betyder det inte att jag kan sköta det i mitt eget hem, så jag har det stökigt och mår dåligt av det. Rynkar på näsan

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

MissInAction
0

Hehe. Mina föräldrar har katter och hade även det när jag bodde hemma. Men aldrig att det är lager av katthår i alla tyger och överallt på fria ytor. 

Det är ju inte dig jag skriver om så varför behöver du ta åt dig och bli ledsen?
Visst är vi olka. Varenda människa är unik! De är på sitt sätt och jag är på mitt sätt och du är på ditt sätt. Jag lovar dig att du också skulle reagera om du hälsade på hemma hos dem. Dumt av mig att jag inte tagit några bilder på hur det ser ut  Obestämd

Hemma hos mig kan jag ha vad jag brukar kalla ett "ordnat kaos". Mellan städningarna brukar det bildas högar med papper och tidningar på mitt skrivbord. Men jag vet exakt var jag har allting. Däremot så är ju allt annat ordnat och kategoriserat.

Kluring om Ryssland

[Vargöga]
0

Var hem till en person som hade katter och det du beskriver är precis vad hen hade med. Dock behövde jag inte sova över för jag känner inte hen utan var där för att kolla på katterna som jag ev skulle köpa.

MissInAction
1

Klart att katter hårar! Det är ju inget konstigt. Men att låta dem vara på diskbänken och köksbänken där man tillreder mat. Och att inte bry sig om att ta bort håren.
Men nu var det väl främst smutsigheten och oredan, saker överallt som jag mår dåligt av och som besvärar mig. Katthåren är bara en del av det.

Kluring om Ryssland

[Varulv]
0

Det finns ett (NT-)ordspråk: "Man får ta seden dit man kommer."

Men jag vet ju inte riktigt vad det betyder… Obestämd

Jennix
2

#6 Det betyder att man ska anpassa sig där man är, efter någon annans vilja.

Jag håller inte med om ordspråket heller, jag tycker att man ska visa respekt för en gäst, på samma sätt som gästen ska visa respekt för värden.

Man kan inte begära att folk ska städa för ens egen skull, men man ska heller inte bli förvånad om folk inte VILL besöka en om man har det skitigt.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[Varulv]
0

#7 Oki! Glad

(Jag undrar just om MissInAction ventilerade sina känslor med sin värd på liknande sätt som hon gör här nu…? Obestämd )

(Eller spelade hon månne nöjd gäst där…? Obestämd )

"…men man ska heller inte bli förvånad om folk inte VILL besöka en om man har det skitigt."

- Men det var ju inte första gången MissInAction besökte det skitiga hemmet…! Således tillhör hon undantagen i din teori om, att folk inte vill besöka skitiga hem… Obestämd - Eller?

Jennix
0

Det handlade inte om MissInAction specifikt, och inte heller om att ALLA bryr sig så att de inte vill besöka ett skitigt hem. Det är ingen teori jag har. Jag antar bara att det finns de som tycker att skitiga hem är mindre bra.

Jag kan ha helt fel, kanske är det så att alla älskar smuts utom just jag då.

Du verkar missförstå precis allt jag skriver, vad det än handlar om. Jag vet inte hur jag ska kunna uttrycka mig längre.

[Varulv]
0

#9 Nej då, Jennix, icke missförstår jag egentligen någonting av det du skriver. Du ska inte ta illa vid dig! Kyss

Men den, som uttrycker sig kategoriserat inför mig, får räkna med att få skiten tillbaks, slängd i sitt ansikte.

Skriver man på fullt allvar t.ex: "Alla danskar lirar dixie!" Och därefter blir bemött, då måste man kunna stå för vad man skrev. (Därmed menar jag såklart inte att just du har påstått just det! det var bara ett exempel; hoppas du förstår det!)

Bara det vill jag lite inpränta hos dig, du som jag ser som en individ som jag finner ovanligt förnuftig, reflekterande och klarsynt för övrigt; så det så! GladKyss

Jennix
0

Ja, jag tar illa vid mig. Har hela livet varit med om att "folk" missförstår mig, att jag inte kan uttrycka mig korrekt eller bra.

Inte ditt fel, det bara är så för mig att jag blir ledsen.

MissInAction
1

Ja det där ordspråket har jag hört både här och där. Något som folk häver ur sig. Men ändå gnälls det! Inte bra jag, alltså.

Jag har faktiskt sagt det till henne vid flera tillfällen att jag mår dåligt av att det är rörigt och smutsigt runt omkring mig. De brukar till och med säga när jag kommer dit att "nu har vi städat!" och det märks ju sällan kan jag säga, haha Förvånad men då finns det ju ett till ordspråk - det är tanken som räknas. 
Obestämd

Att dricka ur samma glas till varje måltid under en hel helg, är inte det respekt för värden då?? Det är då verkligen inget som jag gör här hemma. Som exempel.

Oavsett ordspråk så mår jag dåligt av smuts, oreda och förfall. Andra får vältra sig i det så mycket de vill. Tyst

Kluring om Ryssland

Izziegirl
0

Här finns det en massa djur, vilket innebär HÅR i mängder, tassavtryck och det blir lätt smutsigt!!!

Jag mår väldigt dåligt av smust och oreda…så jag får ju hålla efter hela tiden…men det är priset jag får betala för att ha dessa individer i mitt liv.

Alla som kommer hit blir efterhand som de upptäcker mängden av alla djur riktigt förvånade :))

Förr hade jag svårt att förstå att människor kunde leva mitt i skiten…men med åren har jag insett att alla inte lider av det. Jag undviket absolut att gå hem till andra som inte har "koll på läget"…just för att undvika stressen som kommer över mej i sådana miljöer.

[Varulv]
0

#12 Kanske att det du har råkat ut för, är något extremt…? Obestämd Och då kan jag ju förstå dina synpunkter, såklart!

Jag kan bara referera till en närstående familj (ett par), som alltid hade det rent och snyggt hemma. Men så började man som utomstående märka av det begynnande förfallet, och sedan var misären snart ett faktum. Även de hade katt. Och från kattlådan (som stod i köket) spred sig olidliga odörer till varje vrå av huset. Köket för övrigt ska man bara inte nämna. Varenda attiralj tycktes besudlad och befinnande sig sedan veckotals belamrad på diskbänken…

Fy! och tvi! rent ut sagt! Skrikandes

(Men de var gamla, och fick begynnande senildemens, därav förfallet.)

MissInAction
0

Har verkligen inget emot djur, jag heller. Älskar djur! Och djuren är knappast det stora problemet i mitt fall, utan alla sakerna, förfallet och smutsen. Som pedant så känner jag mig smutsig och får ångest så fort jag kommer dit.

Kluring om Ryssland