ADHD +tidig pubertet ?
Delvis så har puberteten överhuvudtaget kommit tidigare än när en annan var i den åldern, men jag fick höra att bokstavsbarn kan vara tidigare än andra. Stämmer det ? Min tioåring (som dock är extremt förtidigt född) har lite könshår och ömma bröst. Så snart får man nog räkna med mens med..
För mig var det tvärtom… jag var nog sist i klassen (av tjejerna) att komma i puberteten.
Jag var helt normal, varken sen eller tidig.
Inget jag tänkt så mycket på, tror inte det är nån skillnad mellan npf-barn och andra barn faktiskt. Inte vad jag märkt.
Tror inte att det har någon betydelse.
~ mayolica ~
BUP sa det någon gång med för något år sen. Att man kan vara tidig.. Men det är tidigt redan i fyran, skolsköterskan ska ha ett extra samtal om det nu snart, hon bruka ha det i femman sa hon.
Om ni rara kvinns tillåter en representant av det manliga könet att inkomma med sin redogörelse, så har ni den här:
Jag var sen i min pubertet, och den var inte heller särskilt uttalad. Jag "förändrades" egentligen inte alls så mycket. Rent fysiskt - anbelangandes hår under armarna; könshår; skägg; - så hörde jag inte till de senare ej heller de tidigaste. Så där var jag förmodligen någorlunda "normal".
Vissa av mina kompisar rände iväg väldigt mycket i tolv- trettonårsåldern. Det gjorde inte jag, utan växte långsamt men bestämt, - lika dant som det hade utvecklats förut, och så förblev det även de närmsta åren framåt.
Intellektuellt var jag förmodligen färdigutvecklad - ja egentligen redan i tvåårsåldern, men åtminstone i elvaårsåldern. Vid tretton var jag en färdigutvecklad man, mentalt. Dock icke fysiskt, som jag redan har nämnt.
Tja; det var jag det. 
Tackar 
Jag var 13 och skulle börja i sjusn och min dotter fick sin mens precis innan hon fyllde 12 och hon går i femman.
Min son var först i klassen (mycket tidig)