Concerta OCH Ritalin

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej Concerta o Ritalin är samma läkemedel gå in och titta på Fass dom innehåller exakt samma indgrienser. '
Skillnaden sitter i .kapselen Concerta Kapseln smälter långsammare och man får medicien únder 12 timmar.
Medans Ritalin kapseln smälter snabbare och utsöndrar medicin under 4 timmar.
Så samma innehåll olika fabrikat och olika verknings tider o styrka.
Väldigt individuellt hur man lägger upp medicineringen.
Vissa får Ritalin 2 ggr om dagen andra 3 ggr om dagen vissa får Concerta på morgónen o Ritalin på eftermiddagen.
Jag själv får 54 mg Concerta på morgonen o ytterligare 18 mg vid lunch. eftersom jag blir väldigt trött vid 2 tiden på mitt jobb.
Men visade sig även att jag sov bättre när jag tog en gtablett vid lunch tid.
Vissa personer för sömnsvårigheter av Concerta o Ritalin eftersom dom är centalstimulerand o uppiggande.
Andra reagerar tvärtom och har lättare o sova med Concerta o Ritalin
Så väldigt individuellt från person till person.
Lasse

tack för svar.. :-)
//Linda
det verksamma ämnet är samma i Concerta och Ritalin men dom är lite olika "uppbyggda" eller vad man ska kalla det.concerta är stenhårda långtidsverkande depåkapslar som ska sväljas hela och ger en jämnare dos under längre tid ,effekten byggs sakta upp i kroppen, det sägs att det tar ca två veckor innan dom ger full effekt när man börjat med dom. Ritalin finns i kapslar med små kulor(strössel) i,dom som har svårt att svälja hel kapsel kan öppna dom och svälja kulorna/strösslet med lite vatten eller kall kräm istället,går även att strö på kall mat. Dom sitter i ca 5 timmar ,det är lite indiviuellt. Ritalin finns även i nabbverkande tabletter som verkar snabbt o går ur efter ca2-3 timmar ungefär,det kan vara lite olika för olika personer. Det är inte alls ovanligt att ta en snabbverkande ritalintablett på kvällen när man lägger för att kunna somna.
~ mayolica ~