Blir så trött, känner mej maktlös.
Jag blir galen på denna sjukvård, helt seriöst..
Först fick jag vänta på utredningen i nästan ett år för att då bliflyttad till en annan instans som skulle ta till sej detta ärende och skynda på det lite,, efter ca 2 månader fick jag tid.
Allt blev klart och diagnosen blev ADHD + depression, jag har alltså mera depressioner än som ses normalt hos en med ADHD.
Dom rekomenderade medicinering för ADHD och jag skulle fortsätta min medicinering mot depression, iaf till en början.
Fick sedan efter ytterligare 1 månad tid hos min läkare som jag då trodde skulle skriva ut medicinering mot min ADHD men det gjordes inte för att det fanns ingen specialsjuksköterska på plats just nu som jag kan gå till en gång / vecka för kontroll av blodtryck och puls, vadå special?? det är blodtryck och puls vi pratar om nu.. helt galet, men men iaf, min läkare sa att hon skulle skicka remissen till neuropsykiatriska teamet och i väntan på det skulle hon börja skriva ut medcineringen. Hon skulle ringa mej om någon vecka..
Jag har väntat och väntat och väntat,, ringt 2 ggr och min svärmor har ringt en gång och varit på dom ang att min läkare ska ringa.
Nu i förra veckan ringde en från detta team, inte min läkare då hon ännu inte hört av sej.. Men dom på teamet sa att jag ska komma dit,, men väntetiden är minst 3 månader,, 3 MÅNADER, igen?
Jag fattar ingenting….
kan någon hjälpa mej att förstå hur det kan gå till så här?
//Linda

Det var snabba ryck från remiss till diagnos tog för mig över 3 år.
Fick visserligen en tid inom 3 månader som vårdgarantin kräver.
Men efter det tog det alltså tre år till diagnos och medicinering.
Jag fick inte ta Concerta/Ritalin och antidepresiva samtidigt utan var tvungen att trappa ner på den antidepresiva medicinen och var fri från detta minst 14 dagar innan Concertan sattes in eftersom Concerta inte går i hop med dom flesta antidepresiva läkemedel.
Men finns undantag så ngt läkaren får avgöra från fall till fall.
Concertan kan ge biverkningar och högt blodtryck kan leda till både hjärnblödning och hjärtstopp så var du glad att dom är så noga med att kontrolera så att du klarar av denna medicinering.
Därför börjar man medicineringen med en väldigt låg dos för att sedan trappas upp efter hand tills man hittar rätt.
För väldigt individuellt vilken dos man behöver.
Lasse

Såklart jag är glad att dom är noga men att ta ett blodtryck och puls, det kan ju vilken sjuksköterska som helst göra, som sedan då skickar det vidare isåfall..
men det är egentligen inte det som är problemet utan att min läkare säger en sak när jag är där, sedan hör hon inte av sej och någon annan hör av sej och säger att väntetiden är minst 3 månader, det var ju i den kön jag stod i från början där dom sedan skickade mej vidare för utredning. Nu ska jag då behöva vänta igen, på samma ställe,,
Jag tycker att det är helt galet.
//Linda

Ja det är hel tokigt för vårdgarantin säger att man ska få en tid inom 3 månader.
Men sedan finns det inget i lagen som säger hur lång tid denna behandling eller utredning får ta.
Jag fick en tid inom 3 månader hos psyk efter remissen skickades in.
Detta första besök var en intervju och fylla i olika skattnings skalor.
Sedan så skulle deras neurpsykiatriska team samlas och bedömma detta och om en utredning skulle göras.
Sedan tog det över 6 månader till nästa besök där jag fick besked om att en utredning skulle göras.
Efter ytterligare några läkare besök och psykolog besök så hade det gått ett år och då man bedömde att jag hade ADHD.
Men deras bedömning räckte inte utan dom skickade i sin tur en remiss till Neuropsyk och det var 2 års kö dit för ytterligare utredning.
När det gått 1 1/2 år fick jag besked om att man gjort om vård distrikten i vår komun och att jag nu tillhörde ett annat vård distrikt så min remiss gällde inte längre utan man behövde en ny remiss från det nya vård distriktet och tillbaks i kön igen.
Då tröttnade min läkare och remiterade mig till en privat psyk klinik som gick inom FK.
På denna privata klinik tog det 2 månader från remiss till färdig utredning och diagnos så stor skillnad inom den ofantliga sektorn och den privata sektorn.
Eftersom detta privata vårdbolag gick inom FK så kostade detta inte mig ngt extra.
Lasse