Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketttips-goda-råd
Läst 10811 ggr
lmw
0

Behöver hjälp med mina aggressionsproblem!

Hej!

Det är såhär att jag har väldiga aggressionsproblem. När jag blir arg svartnar det för ögonen och jag minns inte efteråt vad jag har sagt eller gjort. Det är verkligen som att jag inte har någon kontroll alls. Kan bli arg på en sukund och sen går det inte stoppa mig, jag skriker, gråter, slåss. Min familj vill inte bo med mig längre för jag blir så arg på allt, det är oftast dom som jag tar ut all min ilska på. Jag går på kamsport, det sägs att det ska hjälpa med att få ut sina aggressioner men det hjälper inte för 5 öre.

Har även väldiga humörvägningar och är helt hyperaktiv till och från. Min familj vill att jag söker hjälp men så långt kanske jag inte måste gå? Någon som har något bra tips om hur man ska göra vid extrem ilska osv.

Tack på förhand!

[Varulv]
0

Jag kan bara svara för mig själv. Är dock inte hyperaktiv, utan jag har en aspergerdiagnos. Men kan lätt komma ur balans, och kan då bli väldigt "ur fattningen" dvs. så arg, att många hämningar släpper. Detta vill jag ju inte, men det är så dags när det händer att försöka göra någonting åt.

Mitt recept är: en lugn och förutsägbar miljö, med så få sociala inslag som möjligt. Kommer jag in i en sådan trall, fungerar allting utmärkt. Men störningsmoment kan orsaka vredesutbrott. Så det gäller att undvika dem i görligaste mån.

Nu finns det gubevars olika slags människor att idka socialitet med. Vissa går bra. Andra kan jag till och med uppleva som en tillgång. Allt medan andras åter personlighetstyp kan vara klart olämplig för mig. Så det gäller även att söka rätt socialt sammanhang (och undvika fel sorts).

Flört

martdat
4

hur gör du för att få stopp på dina utbrott när du är upp i dem  ts??? jag har en dotter som får hiskeliga raserianfall o slår på allt o alla i sin familj och vi orkar  inte mer, så tipps hur hon kan träna för att få stopp på sig själv mottages tacksamt. hon  har as/adhd/odd, förlåt att jag lånade din tråd, men känner  att du kanske förstår henne,

När det gäller henne så om hon bara känner av när det är pågång. så brukar hon själv gå ut och cykla en lång runda elr ta en promenad, helt själv- är väll det enda som vi hitat hjälper. men det måsste ju ske innan raseriutbrottet är ett faktum.

kanske du kan pröva något sådant, ? att gå bort från störningsmomentet ett tag tills du känner dig redo? inte alla situationer som det är praktiskt möjligt men i flera fall.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.