Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: läkemedel-behandlingar
Läst 16996 ggr
coffee-girl
0

Ska man må så här av Medikinet?

Nu har jag ätit Medikenet i tre dagar, 10 mg på morgonen… Och nu undrar jag:

Jag förväntar mig naturligtvis inget resultat av behandlingen efter bara tre dagar, men hur lång tid ska jag förvänta mig att det tar innan jag märker nåt positivt resultat av tabletterna? Några dagar, veckor…? Eller längre?

Om jag tar tabletten halv nio, ska jag verkligen må så dåligt fram på eftermiddagen, migrän, förvirrad, ledsen, ont i lederna, och svårt att se ordentligt? Ja, enligt bipacksedeln kan man tydligen det. Tappa aptiten vet jag redan, vilket jag oxå gör. Och det e livsfarligt för mig som har haft problem med att hålla ordentliga matvanor. Men jag undrar om det kommer att gå över när jag har ätit Medikinet ett tag, eller jag måste räkna med att det kommer att vara mitt liv t.v. att vara sjuk varje eftermiddag efter klockan två-tre ungefär?

Självklart ska jag inte ge upp om medicinen, men jag vill veta när jag ska förvänta mig att de positiva effekterna överväger biverkningarna. Just nu hänger tankarna nämnligen ihop sämre än nånsin innan jag började med tabletterna. Jag som brukar ha språk-känsla kan knappt ens stava rätt längre utan knappar fel på tangenterna… Ja gråter snart av förtvivlan över att de kräver att jag ska äta nåt jag mår så dåligt av…

Mår jag så här i morgon kommer jag bara att vara en belastning på min arbetsmarknadsaktivitet… *suck* Gråter

Zaphix
2

10 mg tror jag inte är så hög dos, utan du lär väl ska öka den och detta bara är insättningsdosen.

På nåt sätt får jag också känslan av att du förväntade dig biverkningar?

Speciellt aptitförslustbiverkningen?

Min tanke är väl att du inte ska läsa så mycket om biverkningar i och med att förväntar man sig biverkningar så är det stor risk att få det. Placebo eller inte, oavsett så är tankens kraft stor.. Tanken kan skapa större problem än man kan tro, vilket är en bra anledning till att inte förvänta sig att dåliga saker ska hända.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

coffee-girl
0

Nej jag ska inte öka dosen… Och biverkningen om ont i huvudet förväntade jag mig definitivt inte. Jag läste inte bipacksedeln alls förrän ikväll förresten…

lindabe
2

hej

Jag har precis börjat med Medikinet med modofierad frisättning. (långverkande). Jag känner av viss effekt direkt efter jag tagit dem. efter en halvtimme iaf. Jar har tidigare ätit Ritalin kortverkande men fick byta eftersom jag inte mådde bra av alla biverkningar. De hade även en kortvarig effekt vilket innebar att jag fick ta dem varannan timme.

Det du beskriver känner jag igen. Det kan vara en  effekt som kallas rebound/rekyl. Det innebär att man mår dåligt när medicinens effekt avtar. Man mår ofta väldigt dåligt, hamnar i ett läge somär under ens normala tillstånd. Det är verkligen ingen trevlig upplevelse. Vanligt är att man blir trött, seg, irriterad, får huvudvärk, oro, obehag, yr m.m.. lösningen är att ta nästkommande dos innan man får reboundeffekt. Detta borde din läkare informera dig om. Det är ju verkligen inte lätt att hita rätt medicin och rätt dos, detta eftrsomdet är individuellt vad som passar. Har testat Concerta, Ritalin samt medikinet. men min läkare har nu ansökt om licens för Metamina eftersom jag besväras av mkt biverkningar och har väldigt kort effekt av samtliga mediciner. Detta innebär att jag måste ha en ganska hög dos v dag. Då kommer ännu mer biverkningar tyvärr.

Jag har nyligen fått en diagnos i vuxen ålder, är 37 år. ADHD.

lycka till

Linda

[Kaktuz]
0

Första veckorna kan de vara så, sen ska biverkingarna avta då kroppen anpassar sig. Jag har tagit den men den fungerade inte på mig mer än biverkningar, och då avbröts den. rekommenderar att du hör av dej till läkare/sköterska nästa vecka då du gått i en vecka och säjer dina biverkingar. Sen ska du inte läsa bipacksedeln.. Be någon annan bedömma dig, som känner dej från innan, om självaste medicinen fungerar mot det du tar den för..