Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 23915 ggr
STEFF78
0

concerta och kaffe??

Hej undrar hur kaffe påverkar er som tar Concerta. Är det läpligt att dricka kaffe i samband med intag av medicin. Nu menar jag typ morgon kaffet typ någon kopp underdan.. Har avstått eller ara druckit liiiite. Och jag tror den kombinaionen ger mig hjärtklappninga och den kan sätta igång min panikångest. Eller är det bara jag som ororar mig för att den ska hända när jag dricker och utlöser det så oavsett om jag dricker kaffe eller inte hehehe…

Jaja.. just wonder :)

chingeling!!!

[Ametisth]
3

Jag dricker 4-5 koppar kaffe om dagen och tar concerta(54) o ja har då aldrig märkt något konstigt av det :p

STEFF78
0

Hahaha de bara jag som e lite störd hehe..

Murkkunen
0

Jag har ALTTID varit beroende av kaffe, får enormt ont i huvet annars.

Hur länge har du tagit Concerta? För jag vet av egen erfarenhet att hjärtklappningar tillkom när jag började med medicinering och Concerta (äter Ritalin 30mg & 10mg idag) samt att jag svettades mer än vanligt. Även kroppstemperaturen har höjts med nästan 1.5 C.

Men du ska naturligtvis göra det som känns bäst för just DIG! Det finns ju koffeionfritt kaffe att köpa i affär tex ICA.

Hoppas det ger sig med lilla <3,Cool

Allting har sin mening

Fluyente
0

Jag kan bara dricka kaffe när jag känner att effekten av concertan lagt sig mer eller gått ur helt. Då har kaffet den vanliga effekten på mig: jag blir mer fokuserad och lugn. När jag däremot druckit kaffe i samband med medicinintaget (hände en gång, drack 2 muggar kaffe på tom mage och blev superspeedad, fick kraftigt nedsatt impulskontroll och en massa allmänt skumma tankar) eller får i mig för mycket koffein när jag har maxeffekten av concertan (samma symptom som jag nämnde innan) får kaffet en negativ inverkan på mitt beteende och mina känslor; jag blir mer ADHD:ig och lite halvpsykotisk. Men kaffe på em om jag tagit concertan tidigt på morgonen fungerar bra, men då har jag också känt att concertan redan hunnit börja gå ur. Men då är jag också rätt känslig för droger, får snabb effekt av lite oavsett vad det rör sig om.

STEFF78
1

Murkkonen

Hat gått över en vecka på 18mg.. Men fan vad seg ocg trött jag varit i princip hela dan förutom dom tre eller fyra första timmarna efter jg tagit medicinen. Sen är jg slö resten och känner mig tung svag och andas tungt och iblsnd så yr att jag känner mig svimmfärdig.  reser jag mig hastigt så får jag en sån tryck i skallen någon minut.. jaja jag ska inte klaga overlag så funkar medicinen på mig men när de går ur så blir jg otålig och kan bli sne för ingenting.. Men de bara att hålla sig lugn…

hm Kaffe skulle nog sitta fint nu kanske :)

Ha de gitt!!

[mossquinnan]
3

Tycker du ska undvika koffein när du äter conserta! Kolla blodtrycket åxÅ regelbundet!all ADHD medicin ökar pulsen och jag har hört att varm het dryck som intages med denne har starkare effekt.. Äter inte min medicin pga alla biverkningar:) lycka till

Murkkunen
1

Nu har det gått en tid med din medicin, och förhoppningsvis har du varit på uppföljning hos din sjuksköterska/doktor. Det kommer att bli en uppföljning av den medicinska behandlingen i form av klausyler som du ska svara på samt blodtryck samt vikt kontroller med jämna mellanrum. Är det så att du inte mår bra av din medicin, bör du kontakta din läkare eller motsvarande.

Jag själv upplevde samma som dig, trötthet, irritation och allmänt "onaturlig" tillvaro / mående. Då tog jag bort Concerta helt och tog bara Ritalin 10mg upp till 6 st/ dag. Effekten kom rätt snabbt samt den var inte lika intensiv och i hållande som med Concerta. Idag känner jag att min medicinering är "behagligare".

Allting har sin mening

OddMalin
3

Hej.

Jag började med Concerta 18mg på samma dag som du. Fick väldigt ont i huvudet de första två veckorna men det blev bättre när jag ökade dosen till 36mg. Har ingen aning om det var anledningen eller om kroppen helt enkelt vant sig vid medicinen. Tycker att jag är en uns mer stresstålig (jag går inte i taket över småsaker) men tror jag behöver en högre dos. Hoppas bara att kroppen accepterar det Glad

Kaffedrickandet var det ja. Själv är jag beroende av kaffe på morgonen så jag har inte minskat intaget av den underbara drycken. Jag dricker dock mycket vatten (men inte mer än innan jag började med Concerta). Känner inte utav några negativa konsekvenser av kaffedrickandet.

Ett tillägg, jag har ett stabilt och bra blodtryck.

Hoppas du får till det med medicinering eller andra alternativa vägar som passar just dig.

Ha en bra dag!

STEFF78
0

hej nu har jag inte varit här inne på ett tag.. börjar bi orolig… alltså de inte fören typ  23 tiden när det känns som concertan har dalat ut jag känner mig normal…

[PiercedNymphaea]
3

Jag har varit tvungen att sluta med kaffe, eller ja även andra drycker med koffein i. Men läsk går bra, som coca cola men t.ex redbull går icke! Jag har alltid varit liite överkänslig mot koffein överlag, men när jag höjde concertan till 36mg  så fick jag koffeinförgiftning efter en dag med flera koppar kaffe, en mild sådan men men koffeinförgiftning kan vara dödligt faktiskt. Så jag har varit tvungen att sluta med kaffe, fast nu dricker jag kaffe ibland för jag hittade koffeinfritt bryggkaffe :D

Men ja, alla är olika men var ändå försiktig för både koffein och metylfenidat (ämnet i concerta) är centralstimulerande så dom påverkar samma område i hjärnan och vill det sig illa så kan man få en förgiftning. Så om du känner att det känns bra efter en kopp kaffe så testa väldigt försiktigt om du kan ta en till kopp osv. Symptomen på förgiftning kommer relativt snabbt, inom ett par timmar oftast, så låt det gå minst(!) två timmar mellan varje kopp.  Och lyssna verkligen på din kropp! Alternativt så kan du göra som jag och dricka koffeinfritt kaffe :)  Det är svårt som bara den att sluta med kaffe om man dricker det varje dag, men abstinensenbesvären är markant bättre efter redan en vecka, så försa veckan är jobbigast.

amandasundqvist6@hotmail.com
1

hej! jag håller med dig till 100%