Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 4714 ggr
STEFF78
0

Börja med Concerta igår.

Nu har jag börjat med Concertan för min ADD. Kan konstatera att de känns som en pusselbit föll på plats. Det är 18mg till och börja med. De ända är att det är oerhört svårt att sova. Har nog varit i en dvala hela natten. Var en aning orolig innan jag skulle börja med diverse bieffekter o dylikt samt om jag egentligen är rätt diagnoserad. Men jag får förlita mig på den svenska sjukvården.

**H a  e n  b r a  d a g!!!!
**

[JoannaStridh]
1

Du måste komma ihåg att inte ta Concertan för sent på dagen! Det misstaget gör jag HELA tiden, då slutar det helt enkelt med att jag ligger och stirrar upp i taket hela natten…Oskyldig

STEFF78
0

Tack för tipset Joanna

Tog den första typ kl 18 tiden och ja så sant så.. kunde inte somna in.. De va som sagt i måndags men igår så tog jag den som jag skulle på morgonen. Men vet ifan om jag sover eller inte.. Är heller inte så trött när jag vaknar. Känns som man är i en dvala.. hopas de jämnar ut sig så man kan känna att ma somnar in liksom. Har du upplevt något liknande?

Mvh Steff

[Forest]
1

jag puttar till denna tråd lite o ställer en fråga :) Min son ska börja äta denna medicin och läkaren sa att det var bäst att börja äta denna på Lördag (pga arbete så kom jag inte åt apoteket i fredags-lördags-söndas) o ska allså ta ut det idag. Nu till min fråga kan man börja äta denna imorgon allså Tisdag morgon? Han får låg dos till att börja med o ska äta denna i samband med sin frukost.

TS hur har det gått för dig?

STEFF78
0

#3 Forest

Hej läste denna antagligen för sent. Men visst går det bra atta ta den några dagar senare. Och att läkaren oxå vet om det. Och inte ta den senare än 14.. Tidigt på morgonen. Nu har det gått en vecka och de börjar eller de kändes redan rätt från första dan. Förutom dom tre första dagarn så hade jag problem med sömnen men nu så sover jag normalt

Det kommer att ordna sig. :) Kram.

[Forest]
1

4 nej du svara inte för sent han fick börja sin försa tab igår Glad Han sov skapligt men himmel var uppe innan mig det är mycket ovanlig. Han börjar med 18 mg o jag hoppas verkligen att han kommer må bra av detta, jag har inte läst biverkningarna för då blir jag själv helt nojjig. Men muntorrhet och matbrist samt sömn sa pykologen att man ska veta om.  Skönt o höra att su sover bra nu och det funkar bra för dig?

STEFF78
0

Foret

Gött.. Nej bipackspappret ska man ej läsa. De viktigaste är att ditt barn äter och sover dricker mycket. Medicinen Funkar hur bra som hälst för mig. Alldrig kännt mig så här lugnt och stabil och social. Lust glädje hopp. Inte längre mörkt. De som nåon tänt lampan och att jag ser och hör saker jag inte har gjort för… Plus mitt tanke mönste och beteende mönter har blivit positivt annurlunda på bara så kort tid.. :)

Ha en bra dag… Ps hur fick du veta att ditt barn hade add/adhd?

Har själv en snart två år dotter hon är exakt 19 månader gammal.

[Ametisth]
1

Fråga din läkare om h*n kan skriva ut atarax till dig om sömnsvårigheterna fortsätter. Det fungerar för mig :)

[Forest]
0

Steff78, Min son är fyller 16 år, men kämpat sen han gick i 4e klass med få en utredning. Lång tid o väldigt gupplig väg kan jag säga. Rynkar på näsan Han gjorde 2 utredningar men första som gjordes gjordes fel, det är väldigt många utredningar h*n (pyskologen) gjorde som inte gjordes rätt. Så på den vägen är det. Jag har ju alltid haft ett "livat barn" jag såg inte direckt allt utan det var faktist en grannes syster som sa har **** ADHD? Då börja jag läsa på lite, sen har skolan vart pesten för honom jätte smart kille men hanns betyg föll pladask ner. Tack vara bytt till skola där de är mycket mindre barn o får mer stöd då det är många lärare så fixar han skolan o betyg. Vi i lärarna har kämpat med få komma vidare o göra utredningen på annat håll denna gång BUP, o en psykolog som verkar fatta o se helheten oxå. Min son kan sköta sig o sitta stilla, men han stänger av sig mer eller mindre efter 10 min visst han flippar med något penna mobil osv för att han får myror i kroppen. Men ja på den vägen är det. Han har aldrig fixat detta med koncentrationen eller läxor, slarvig som bara den. Dessutom har han sönder allt, vet inte om det hör till slarvigheten. Men allt från ny trickcyckel till min cyckel har bara blivit skit efter nån veckas andäning av honom. Han ser inte värdet i saker utan de bara finns. Det är bara få saker, tappar nycklar,busskort tja allt tillomed jacka o alla kläder som slarvas bort. Jag hoppas att iaf det hjälper lite även på denna frånt. Flört

PS Redan i dagis fixa han inte sitta stilla när de hade sångstund,fruktsamling osv utan han klättra o for som en vilde. men som sagt jag var ju van med detta :) DS 

Han har ADHD men ser faktist det som en gåva bara han fixar lite o börjar lära sig lite hur han funkar. :) Han är en go kille väldigt ducktig i endel extrema sporter o bra på måla, musikalisk helt tvärtom vad jag är. Vi har alltid haft målning som avkoppling jag satt mycket o måla med honom, har flera fina tavler uppsatta som han skapat.

Ha en toppen dag :)

STEFF78
0

Forest!

Tack för att du delade med dig av detta. Känner igen mig i din son. Hade riktigt svår att sitta still och kunde inte hålla käft. plus att jag bara kläckte ur mig grejor som sårade personer.. Min mamma fick springa efter mig och mata mig samtidigt. Men e va ingen som uppmärksamade det då eller tyckte de var konstigt. utan jag bara kände mig till lut en aning dum och korkade under mina år i skolan och gymnasiet. jag gick om några 3klass 2 gånger tex Och sen dess har jag alltid hamnat i obs klass och gick bara 2år gymnasiet. De bra att din son fångas nu som förklara varför osv. Jag själv blev utanför och hamnade i missbruk. Men är ren och drogfri osv sen tre år tillbaka. Är oxå musikalisk och kan spela olika instrument. Har en stark creativ sid sås som din son att måla men sporta ja inte nu länge men när jag var yngre hahah då jag hade damp så kund jag va ute hela dan och lirra boll eler åka skrisko runt o runt i timmar sen spela innebandy osv osv…men inte idag har börjt lätt att promeneraFick min diagnos nu i år och jag är 33. Jag hade ADHD som liten men har under tiden gått innåt.. Men sen medicinen känns de som en stor skillnad och jag har bara börjat. Hoppas och tror att de kommer gå bra för din son. OJ herre gud hoppas de inte blev jobbigt att läsa så osamanhängande och inga punkter… skäms inte om du inte läser detta

haha ha de gött

Du verkar vara en go mamma och har fått kämpa mycket.

[Forest]
2

9 jag hajjar vad du menar, skriver som en slarver själv :) Detta med kläcka komentarer som sårar gör min son o även vara dryg. Det är ingen bra kominikation direkt för han har hamnat i bråk o konflikter pga dom. Vad sköt att du är drogfri hoppas att så förblir, vi ska inte gå in närmare på det. Men ja, jag förstår iaf om man hamnar där utan annan hjälp.

Jag hoppas att han ser mig som en mamma som låter han ha sin frihet o ändå en som man kan komma till o fråga om hjälp och allt sånt. Jag vägrar vara en tjatig mamma det är inte mitt sätt att vara. Beviken har jag varit, rädd och orolig o det vet han om. Men ändå vet han om att jag litar trots allt på han.

Tintin82
0

Har fått atarax utskrivet till kvällen tar den vid ca 21.30 fungerar utmärkt innan fick jag ingen sömn på nätterna