Stress
Hej! Min utredning är igång igen efter blivit avstängd random från kön, men nu har soc. fixat kallelse så jag hoppas det går fortare den här gången. (Misstankar om ADHD.)
Jag har en fråga, är det "normalt" att bli stressad för allt? Min kropp reagerar jättemycket hela tiden också, i början så fick jag ångest av all stress och bara la mig och sov istället för att göra någon nytta. Nästa steg var ångest + spy av stress, sen spy + magproblem av stress och nu blir jag yr istället. Jag blir stressad av småsaker, speciellt när jag ska städa. Vet inte var jag ska börja så jag börjar lite överallt samtidigt.
Jag har redan tarmsjukdom (morbus chrons) och får magsår ibland och äter tillfället pentasa, remicade behandling och kortison. Men aldrig blivit yr och varit nära på svimma innan.
Jag kan bli stressad över saker jag stör mig på, ex just nu hur möblerna står i min lägenhet. Allt är fel eftersom sängen gick sönder, men pappa kommer ikväll och ska fixa den och då blir allt fint här. Stressad av alla alger i mitt akvarium. Stressad över tanken att alla mina strumpor bara ligger i en hög i min garderob och inte tillsammans i "bollar". Stressad för en möbel inte passar in. Stressad över pengar, mat och framtid.
(Jag äter och dricker som vanligt.)
Hjälper mediciner mot stress?
Vet ej om det är "normalt", men jag själv kan bli så där sönderstressad jag även. Och då är alltid den bakomliggande förklaringen något socialt.
Så just min medicin är att du bör undvika sociala situationer så mycket du bara kan. Försök att forma dig en egen "bubbla" där du kan få hållas med ditt, i "splendid isolation".
Det tar ett tag innan stressen försvinner, men du kommer att märka förbättringen steg för steg. Tills du mår så bra som du rimligen kan. Och då kommer du samtidigt spontant tycka, att livet väl är rättså ok ändå… 

Jag har ju haft socialfobi så undviker jag folk så kommer det tillbaka lite och jag beter mig socialt handikappad :( Och jag gillar att vara social..
Jag borde nog ha rutiner.. men jag har inte tid att fixa det och det dyker upp spontana saker hela tiden. Vilket jag vill, men jag vill inte bli stressad för det 
jag känner igen lite det som du skriver..
nu har jag haft ADHD diagnosen i några år och börjar så sakta få lite ordning på saker o ting utan att bli tokstressad
trots att det är trist som tusan så är bästa rådet att göra listor skriva upp vad som behövs göras hemma till exempel och sen bocka av efterhand
att försöka skriva veckoschema till exmempel för att få ordning på jobb läkarbesök och annat som händer
spontanta grejer funkar inte alls för mig så jag håller mig ifrån sånt så långt jag kan..det blir för stressat (jag har dessutom stora problem med närminnet)
en sista tanke Chrons kan göra att du kräks det beror lite på har du förträngningar? det kan göra att man kräks då kan va svårt för maten att passera och det kommer upp istället för nedåt
Också jag gillar sociala aktiviteter. Det tog drygt fem decennier innan jag insåg sambandet mellan sådana och stress… 
Jag har faktiskt ett stort behov av att få vara social. Bara det, att det mattar ut mig till den grad. Efter ett socialt engagemang går minst hela nästkommande dag åt till att bara göra ingenting; bara vara; sova till lunch; därefter befinna sig i bostaden, görandes inte så mycket alls, utan blott befinna sig, liksom.
Långt sedermera kommer jag långsamt småningom tillbaks till mig själv.
Först därefter kan det vara dags för ett nytt socialt engagemang; osv.
Jag vet inte, gångerna jag spydde så var jag jättestressad, grät och arg och hade ångest. Har aldrig spytt annars av själva sjukdomen än tror jag, äter illamåendetabletter alltid när jag ska ut och göra något och har fått lergigan utskrivet. Men blir så himla trött av lergiganen så det blir mer att jag tar illamåendetabletterna.