Riktigt snurrigt var det här.
Jag tror att jag passar in här på Bokstavsfolk. Men jag känner mig så vilse. Jag kan ju börja med att säga att jag står i kö för ADHD utredning, har stått ett år nu. Fick höra att jag skulle få en utredning om 3 månader när jag skrevs in i kön men har än så länge inte hört något. Skulle även få prata med någon men inte hört nått där heller. Har varit mycket annat men imorgon tänkte jag ringa dom och kolla om jag inte får komma och prata med en psykolog i alla fall. Känns som jag behöver det. Är glad och sprallig men samtidigt skulle jag kunna vara ännu gladare. Har också lätt för att helt plötsligt känna mig nedstämd eller få ångest. Har fått gå och prata hos en kurator om min starka panikångest inför läkarundersökningar men nu skulle jag tydligen anmäla mig till någon KBT behandling på nätet mot det. Så nu skall jag inte gå hos kuratorn mer. Det känns som ingen ser mig på det sättet jag behöver och jag har så svårt att säga jag behöver hjälp på något sätt. Jag sa till henne att jag står i kö för ADHD men ändå så skall jag bara själv anmäla mig till denna KBT behandling. Även om den skulle ta bort min panikångest inför fysiska läkarundersökningar så har jag fortf ångest och överaktivitet som jag inte vet vad jag skall göra av…
När jag läser om ADHD så stämmer såå mycket in på mig och jag har även ångest/panik ångestsymptom. Dock är jag i grund och botten en väldigt levnadsglad männsika så jag försöker vara glad och är rätt glad av mig för det mesta men det kan också vända väldigt fort och jag behöver tex stanna hemma från jobbet för att jag helt plötsligt får stark ångest men sen nästa dag kan jag må bra igen.
Min pojkvän klarar för det mesta av min stormar men självklart sliter det på förhållandet att jag reagerar extremt mycket över små saker och behöver mycket bekräftelse. Vi har trots allt hållt ihop snart 7 år men från och till då det har varit väldigt stormigt. Nu när jag är några år över 20 så har jag lugnat ner mig lite men är fortf en virvelvind.
Jag tycker det är så jobbigt att jag så lätt får ångest och har så starka känslo vändingar och överaktivitet. Jag jobbar heltid och är speedad hela dagen men när jag sätter mig på bussen efter jobbet så är jag helt slut och somnar. Så jobbigt att inte ha någon energi över. För jag älskar ju att göra saker men har inte orken efter jobbet.
När jag var liten gick det bra i skolan men var alltid en sån som sa vad jag tyckte och lekte mycket med pojkar, hade hästar som hobby och var nog en ledartjej. Hade mycket projekt då som nu. Djur har alltid varit mitt största intresse och det jag lär mig om djur fastnar bra men inte tråkiga ämnen.
Tonåren var totalt kaos. Rökte och drack tidigt. Hade ett vilt sexliv som jag ångrar idag. Levde väldigt farligt helt enkelt. Är bara ren tur att jag aldrig blev våldtagen eller nått sånt. Jag mådde väldigt dåligt i gymnasiet och var sällan i skolan. Var väldigt aggresiv och slogs i skolan.
Vad tror ni om mig? Kan man vara som jag utan att ha ADHD? Om det inte är det vad kan det vara ? Jag vill bara ha hjälp att leva ett liv i lite mer normal takt utan dessa berg och dalbanor i känslor. Har mycket projekt men vill ha kraften att orka genomföra dom för jag vet att jag har mycket bra ideer som kan bli nått bara jag orkar organisera upp det.
Tack ni som orkat läsa detta och kanske svarar 
Kan lägga till att jag är ett riktigt kontroll freak. Avskyr när jag inte får vara med och planera hur saker och ting skall hända. Blir liksom orolig och kaosig då.
Tex om min pojkvän har planerat en överraskning till mig så kan jag få ont i magen för jag inte har kontrollen även att jag vet att han aldrig skulle planera något dumt eller så.
Sen spiller jag alltid på mig själv och en kollega är vääldigt noga med att påpeka det ungefär varje gång vi äter. Riktigt tröttsamt!
Hoppas någon orkar svara på mitt låååånga inlägg.
Kram på er!
Har du koncentrationssvårigheter?
Hur fungerade du på lektionerna i skolan? Bra på vissa ämnen och riktigt kass på andra? Lätt att fokusera på läraren/skolböckerna? Impulskontroll?
Ångest har inget med ADHD att göra, utan det är en annan problematik, även om även ADHD'are kan ha ångest. :)
Överaktiv kan man ju vara även utan ADHD, även fast det är ett kriterie i ADHD-diagnosen. ADHD innefattar ju andra saker också.
Att du slogs i skolan och var bråkig kan ju ha varit för att du mådde dåligt.
Ville vara skriva att det finns många andra förklaringar än ADHD också. :)
Kika här om ADHD:
Och här:
[http://www.hcp.med.harvard.edu/ncs/ftpdir/adhd/18Q-Swedish FINAL.pdf](http://www.hcp.med.harvard.edu/ncs/ftpdir/adhd/18Q-Swedish FINAL.pdf)
Zaphix:
Japp jag har ganska mycket koncentrations svårigheter. Hade otroligt svårt att fokusera på vad lärarna sa och på att plugga själv. Var bara duktig i sånt jag gillade som tex biologi om det handlade om djur. Just kunskap om djur fastnar bra men annat har jag för svårt att ta till mig av eftersom koncentrationen sviker mig och jag börjar göra annat. Så är jag även nu som vuxen.
Jag är väldigt impulsiv och säger saker jag ångar efteråt och i ungdomen gjorde jag mycket på impuls som jag ångrar nu. Jag är fortfarande impulsiv men har lite lättare att kontrollera det nu.
Har även svårt att komma i tid och har blivit utskäll på jobbet för det några gånger. Jag bättrar mig i perioder men kommer jag dit igen och sen bättrar jag mig ett tag. Har väldigt svårt att komma i tid.
Skall abslut läsa dina länkar men vill bara säga att jag läst mycket om ADHD och jag känner igen mig otroligt mycket och vill bara få veta varför jag är som jag är och få hjälp att hantera det.
Tack för du svarade 
Zaphix: I den första länken du skickade så stämmer 19 av 20 punkter.
Det andra testet har jag gjort själv tidigare och fick högt på det också.
Okej. Jag skall ringa och tjata på psykologerna imorgon. Känner verkligen att jag vill ha hjälp att förstå mig själv och vad det beror på. Om jag får diagnosen ADHD så kommer det kännas otroligt skönt att veta vad saker och ting beror på och få rätt verktyg till att få livet att fungera lite mer lugnare.
Finns dock många som sagt att ne du kan ju inte ha ADHD för du är ju inte som den här personen jag jag känner som har det men alla är väll olika även om man har samma diagnos. Men sjävl känner jag ju att något är ju lite knas med mig.
Har du också fått samma bemötande när du berättat dina tankar om ADHD innan din fick diagnos eller fick du diagnosen tidigt?
Jag hade inte ens anat ADHD innan jag min psykolog föreslog en utredning. Tänkte först tacka nej, för ADHD för mig var ju småpojkar som klättrar på hatthyllor, men tackade som tur var ja efter att ha läst mer om det.
Gick sedan knappt en månad innan utredningen började och därefter diagnos satt, så jag berättade inte för någon annan än familjen och dåvarande sambon om det.
Däremot ett tag efter jag fått diagnosen berättade jag för endel, fick dock förklara vad ADHD egentligen är för de flesta av dom jag berättade för. De trodde också att det bara var småpojkar på hatthyllan som har ADHD. :)
Dock var jag en tjej på hatthyllan som liten, eller är väl fortfarande, så de jag berättade för insåg snabbt att jag verkligen har ADHD.
Men det gäller nog att förklara vad det är, okunskap finns ju i mängder!
Aha men va skönt att du gjorde utredningen 
Jo men det är säkert okunskap som gör att många tror sig veta att man inte har det utan att vara psykolog eller ens påläst.
Har hört saker som men du är inte så rastlös som den personen osv. Men grejen är den att dom gånger jag inte är fysiskt rastlös så är jag alltid rastlös i huvet och det syns inte på samma sett.
Det är offta så att folk tror att dom som har ADHD måste vara på ett särskilt sätt,tex att man alltid måste vara utagerande skrika och bråka och slå sönder saker mm.
Men vi som har ADHD har ju våra egna personligheter som kan skilja sej väldigt mycket åt,precis som hos alla andra människor med eller utan någon diagnos.
Det är väll så att man har fått den typiska ADHD bilden för att dom som varit bråkigast och omöjligast varit dom som först blivit utredda. Dom som inte ställer till problem och bråkar blir inte lika offta utredda.
Sen tycker jag absolut att du ska ringa och stöta på lite då och då,om du inte hört något om utredningen. Det händer faktiskt att dom gör misstag och tappar bort folk så att dom plötsligt har försvunnit från kön. Fast jag hoppas verkligen att det är ovanligt.
~ mayolica ~
Idag har jag ringt till psykmottagningen och undrade när dom tänkte hjälpa mig. Det visade sig att dom hade tappat bort mig på något sätt. Det va uppskrivet i min journal att jag var där och att jag skulle stå i utredningskö men ingen remiss var skickad. Så hon skulle skriva en ny remiss from när jag var där och den 14e juni skall jag få komma dit och träffa en läkare för att förhoppningsvis få remiss om samtalsstöd. Och så skulle hon återkomma om utredningen och lovade att inte tappa bort mig igen.
# 11
Ja det är nog så att folk tror att man måste vara extremt bråkig elr extremt hyper utåt för att ha ADHD. Dom vänner/bekanta som inte vill lyssna eller bryr sig egentligen säger att nee du kan inte ha det men dom vänner som lyssnar på mig på rikgit och bryr sig om mig säger inte så. Dom lyssnar på mina argument. Och ni här på Bokstavsfolk avfärdar mig inte heller.
Ja precis håller med dig. Sjävlklart har man olika personligheter trots ADHD. Haha tänk va knäppt om alla ADHD människor vore helt lika varandra 
Ja det var ju precis det som hade hänt. Dom hade tappat bort mig i kön men nu är det fixat 

Suck, det är skit att bli borttappad, tror jag var det en sväng också. Tur att du kan ringa och tjata lite själv.
# 13
Ja verkligen skit. Här har jag fått vänta och vänta och så har inget hänt med remissen.
Ja det känns bra att kunna använda envisheten till något bra 
Tycker dock det är lite jobbigt att ringa okända men det blir bättre och bättre eftersom jag ringt en hel del läkare prg av mitt knäproblem också.
Vi kan ju nästan starta en internetutredning om ADHD….
Bara beskriva vad man känner, tänker med mer.
Sedan är det någon här på iFokus som letar upp någon sida, eller känner igen sig själv.
Sedan är diagnosen klar….*Skrattar*
Tänk om det kommer fungera något som det i framtiden.
Att man kommer inte få träffa läkare med mer, allt kommer ske via webben :P