Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1843 ggr
[Varulv]
0

Läge för nytt parti?

Tidningen Folket (Socialdemokratisk Eskilstunatidning) presenterar i dagens nummer en insändare, som jag fann ovanligt vettig. Jag återger den därför i dess helhet:

"

NÄR FÅR VI SE PARADEN FÖR UNGA ARBETSLÖSA?

Jag såg att en vårdcentral är hbt-certifierad. Det är bra.

Först: Jag anser att alla människor är lika värda och jag försöker leva mot dem så, att respektera människan med olikheter som kön, ras, sexuell läggning och allt vad man brukar säga. Därför att jag vill bli respekterad för den jag är.

Hur kommer det sig att en stad som vår kan fokusera så enormt på vad som tycks vara ett problem. Pridefestivalen svämmar ju över alla gränser. Tidningarna är hysteriska och kommunen tycks plötsligt ha pengar.

Jag träffade häromdagen en pensionär som går på hbt-vårdcentralen och han får minsann ingen vård varken certifierad eller vanlig. Han har helt enkelt ett jätteproblem med att bli förstådd och accepterad. Med detta vill jag ha sagt att fokus bör ställas på andra grupper: ensamma mammor, fattigpensionärer, drogberoende, alkoholister, flyktingar och framför allt arbetslösa ungdomar.

När får vi se jätteparaden för dessa?

Hbt-personer som jag känner är framgångsrika, smarta, klarar sig bra själva och lever socialt bra, en del säger till och med att denna uppmärksamhet är pinsam!

HANS

"

Bra sagt, anser jag, en aspergare som har dragits med en del problem genom livet. Skulle gärna ansluta mig till en ovan skisserad parad!

- Kanske fler, som skulle?

Salish
0

Tycker också att det där var en jättebra text!

Zaphix
0

Vad betyder att den vårdcentral är hbt-certifierad..?

Om en hbt-person har halsfluss, får hen bättre vård där än på en vanlig vårdcentral?

Jag greppar inte riktigt vad det handlar om.

Sedan kanske det är just pride-rörelsen och liknande som gjort att hbt-personer blivit accepterade i samhället. Att behovet inte är lika stort nu har väl ingen större betydelse, allt som gör att människor får ha roligt är bra, och på pride verkar de ha det.

Vill man skapa en egen parad är det ju fritt att göra det, inget som stoppar.

Jag skulle gärna se en parad för oss med psykiska sjukdomar så att samhället kunde belysa oss lite, men jag är inte riktigt säker på att en sån parad skulle bli lika munter som pride-festivalen är. Upsslutningen skulle nog bli rätt kass också, ingen skulle ha energi till att gå på den.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
0

"Vad betyder att den vårdcentral är hbt-certifierad..?"

Svar: Vet faktiskt inte.

JohannaEkroth
0

Det betyder att den är positiv till homo- ,bi- och trans-personer

hbt=homo, bi, transsexuella. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Salish
0

…borde inte sånt vara självklart?

Zaphix
0

#4: Det förstår jag, men vad är skillnaden rent praktiskt?

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Äh, jag googlade:

http://www.slso.sll.se/SLPOtemplates/SLPOPage1____12010.aspx

Helt enkelt så som det egentligen borde vara på alla vårdcentraler, bra att någon tagit tag i det i alla fall.

Grunden för det verkar vara:

http://www.rfsl.se/public/Varfor_bemotande.pdf

Hälsan är ojämlikt fördelad
De flesta hbt-människor mår bra, men bland dem som inte mår bra är
hälsan generellt sett sämre bland homo- och bisexuella än bland övrig
befolkning.
Hälsan är generellt sett mycket sämre bland transpersoner än bland övrig
befolkning.

Källa: ”Diskriminering – ett hot mot folkhälsan” Statens folkhälsoinstitut, 2006

Och den ojämlika hälsan verkar främst vara psykisk:

Sammanfattnings-vis konstateras att det råder en tydlig ojämlikhet i hälsa mellan hbt-personer och den övriga befolkningen, och att denna ojämlikhet är mest markant när det gäller den psykiska ohälsan.

http://www.nck.uu.se/Kunskapscentrum/Kunskapsbanken/Publikationer/S%C3%B6k+publikationer/?id=370&librisId=&swepubId=

Ifall nån annan än jag skulle vara intresserad av att veta förståss.. :)

Även om jag fortfarande inte hittat vad det betyder rent praktiskt..

Min och Dackes blogg

[CajsaBajsa]
0

Kan vårdcentralerna inte bara vara ohälsa-certifierade? Så att det är självklart att alla med ohälsa får den hjälp de behöver och blir lyssnade på, då kommer det ju lösa hbt-personernas ohälsa likväl som någon annans. Och borde det inte vara hhbt? Eller ska vi glömma bort hetro nu bara för att det varit norm tidigare?

Jag tyckte också det var en riktigt bra text! Det vore grymt om det kunde läggas ner mer resurser på ALLA som inte blir lyssnade på och betrodda och tagna på allvar, varesig man känner sig som det andra könet eller har ont utan att det syns.

[Varulv]
0

Ja - anledningen till att jag tyckte det var bra skrivet var väl just det, att man möjligen kan tycka att hbt-perspektivet har fått så väldigt mycket uppmärksamhet (vilket är bra i och för sig!) medan andra icke-integrerade grupper i samhället tycks komma än mer i skymundan.

Och det var just det som insändarskribenten påpekade.

Vilket jag alltså tyckte var bra! Glad