Är du musikalisk?
Är du musikalisk?
Bekänn gärna samtidigt din diagnos (AS, AD[H]D el. dyl.), om du svarar på frågan!

Nä inte ett dugg men det skiter jag i utan sjunger med i låtarna ändå. 
#1 Du kanske är väldigt musikalisk men inte hör det själv? Jag tror många gånger att andra hör bättre än en själv om man är musikalisk eller inte.
Dessutom spelar det ingen roll - GILLAR man musik och att sjunga, då ska man göra det. 
Jag älskar musik, kan inte leva utan det. Älskar att sjunga, dansa, lyssna på musik.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Min mamma och syster säger att jag inte kan sjung. 
Näe, inte ett dugg. Spelade fiol som barn, men efter ett tag sa läraren att jag nog borde sluta.. Det lät nog rätt illa.
#4 #5
Jag blir ledsen och arg när jag läser om hur man sårar varandra och bedömer. Sång och musik är inte enbart till för den som lyssnar och ska inte behöva bedömas eller låta fint.
Det är en fantastiskt upplevelse att sjunga och göra musik. Alla SKA få göra det utan att man ska vara "bäst".
Tävling i musik är helt meningslöst egentligen, för vi är alla individer och det går inte att säga vad som är bäst…
ALLA som kan prata kan sjunga. Hur det låter, det bedömer kulturen man omges av eller hur dömande människor är.
Fan alltså, om alla barn fick lära sig att all sång är fin på något sätt - då skulle sång vara mer avslappnat…
En lärare ska lära barn att spela, inte bedöma talangen. Väldigt få barn kan från början, det är ju därför man ska lära sig. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Då ska jag vara så nördig som jag är:
Vad betyder musikalisk?
I de flesta fall menar man någon som har en fallenhet för gott gehör och med bra motorik. "Han bara sätter sig vid pianot och spelar en låt vi känner igen!"
Men det blir det inga bra låtar av.
Jag blev utdömd som omusikalisk i tredje klass. Ingen ifrågasatte hur det var med blockflöjt för en kille som älskade rockmusik. Piiip piiip piiip. Jag var nog mera pang, skrik och krasch!
Jag har sedan spelat i band, gett ut skivor och turnerat t.ex. i England. Skrivit flera hundra låtar. Ja de flesta är skit men ändå!
Men:
Musikalisk i den första bemärkelsen? Nej högst medelmåttig. Men med en otroligt stor kärlek till musik och en ADHD (med Aspergers drag) hjärnas besatthet så…
Gitarristen (typ duktig) Johan Norberg skrev en gång en krönika om hur bra det var att musik inte var som hockey för hade det varis så hade Per Gessle aldrig fått lira.
Så… Ja och nej.
pEr
#6: Tycker också att det är rätt hemskt, men det lät nog jäkligt illa när jag gnisslade med fiolen..
Värre var det för mamma när hon var barn, hon var så dålig på att sjunga att läraren inte lät henne vara med på musikundervisningen. Hon tilläts dock vara med i luciatåget, men bara på villkoret att hon inte sjöng utan bara mimade.
Behöver jag säga att mamma aldrig sjunger?
Jag tycker att jag är duktig inom musik.
Spelade blockflöjt som liten och övergick sedan till tvärflöjt. Efter ett par månader med tvärflöjtslektionen ville läraren att jag skulle delta i en uppvisning. Efter uppvisningen fick jag frågan hur många år jag hade spelat :P
Sen tröttnade jag på tvärflöjten…
Provade på gitarr men hade bara vilja att lära mig låtar som jag själv gillade.
Sång tycker jag däremot är kul och fick även höra att jag var duktig från sångpedagogen och andra. Resulterade i ett stipendium på gymnasiet.
Tycker det huvudsakliga är att man tycker det är kul med musik om man gillar det!
Sen vad andra tycker, om man är bra eller inte kan ju skifta från öra till öra och man kan ju vara bra på olika sätt/saker inom musiken 
#8 Sånt får mig att gråta. Jag skulle vilja få alla människor att älska sina egna röster och våga sjunga - för det gör gott för både kropp och själ.
Det är faktiskt vetenskapligt bevisat att människor som sjunger i kör är mindre sjuka.
Sången påverkar antagligen hormoner som skapar välbefinnande i kroppen, och sång har ju med andning att göra också - vilket också kan göra att kroppen får mer syre, när man andas rätt och slappnar av. 
Jennix jag tycker du har så rätt i det du säger. Man får många gånger höra att österländsk musik är dålig att de inte kan sjunga med mera. Men det är ju en fråga om kultur, i deras kultur låter deras musik så och hos oss som den gör här. Sedan är det en fråga om tycke och smak. Alla kan om de vill och sedan passar olika röster i olika samanhang.
Älskar själv musik, både lyssna, spela och sjunga, sedan hur det låter är en annan femma. Men att få ton på tvärflöjt och fiol första gången man provar kankse är musikaliskt, vad vet jag.
Japp, jag är musikalis, spelar gitarr och piano.
Sjunger gör jag gärna, men kanske mindre bra, om man frågar folk som hör mig sjunga..*skrattar*
Frågar du mig själv, så sjunger jag riktigt bra.
För att svara vad jag har för diagnos: Jag har ADHD, atypisk autism, med drag av Asperger
Har väl varit ganska musikalisk. Spelat trummor, el bas, sjungit och spelat keyboard. Speciellt keyboardet var jag duktig på att höra en låt och sedan spela melodin på gehör.
Sjunger gör jag hela dagarna. En del säger att jag sjunger bra, men det tycker inte jag. Men det viktiga är att jag tycker det är kul :)
Tack alla för goda svar! 
Jag ställde ju en kort och rak fråga, men fick "slingrande" svar… 
Om jag själv skulle svara på min fråga så blev svaret: Ja, jag anser mig musikalisk, ty jag har förmågan att leva i musikens värld. Vilket jag är mycket glad för. Alla kan inte det, nämligen. Och de, som inte kan det, de borde då svara "nej" på frågan.
Förstår samtidigt - av era svar att döma - hur mycket komplex av olika slag som samhället uppenbarligen har gett oss, vi som trots allt har en potential för musikalitet.
Kan bara som ett exempel i raden erinra mig själv i småskolan (ja, "lågstadiet" hette "småskolan" på den tiden): då skulle alla "sjunga upp". Många blev väldigt osäkra i den situationen däribland jag. Själv kunde jag inte frambringa någon vidare sång alls, och fick således betyget "B" i "sång" (som "musik" hette där och då) ("B" det var i princip som "IG" fastän "B" faktiskt fortfarande höll sig inom de "godkända" betygen, men det gavs mycket sällan - bara i princip i undantagsfall).
Men genom hela livet har jag älskat musik i alla dess former. Blev en hejare på munspel; gick och lärde mig spela blockflöjt med bra resultat; älskade att sjunga tillsammans med andra; fann stor tillfredsställelse i att sitta och improvisera vid ett piano; lärde mig "klinka" på gitarr; tog sedermera lektioner i klassisk gitarr; har alltid varit en hängiven musiklyssnare alla genrer.
Vaddå jag omusikalisk!? 
#14 Precis som du själv skriver, musikalisk kan för vissa betyda en talang eller en förmåga att vara bättre än andra, eller en kvalitetsbestämning och för andra kan det handla om graden av hur mycket man älskar musik.
Eller? 
#15 Jo, "musikalitet" kan såklart betyda en hel massa saker. Vad just jag var ute efter just i min trådfråga var nog i allmänhet det, som jag nyss uttryckte som "förmåga att känna mening i musikens värld".
Känner man spontant utanförskap, så är man kanske omusikalisk (men behöver givetvis inte vara det ändå - utanförskapet kan ju vara exempelvis socialt betingat…).
Men annars så är man musikalisk - enligt min definition här.
Vad jag vill komma till är att jag tror att de allra flesta människor är rättså musikaliska. Och att det fantastiska med musik är, att den bygger bryggor mellan mänskliga divergenser, helt enkelt bagatelliserar olikheter. Musiken kommer i centrum, och skapar därmed mänsklig gemenskap - och till och med kanske i förlängningen fred på jorden…
#16 Jag tror precis som du att musik egentligen är en del av allas liv. Men det klart, det är ju från mitt perspektiv. 

Är absolut inte musikalisk, mer eller mindre tondöv, kan inte sjunga en enda tonart som folk visste existerar och har ingen taktkänsla. Men jag lyssnar gärna på musik och "sjunger" med i låtarna även om det låter för hemskt. 
Jag har ADHD & autism.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ja, jag är musikalisk, jag förklarar ofta bättre med en låt än om jag skulle skriva själv. Jag sjöng när jag var yngre, kom 4:a i en sångtävling… dock berodde nog det en hel del på att bandet inte kunde låten och jag hörde varken mig själv eller musiken.
Jag ska snart sjunga upp för en kompis som är med i ett band och har jag tur så låter det inte så jävligt som det gör om jag spelar in mig på telefonen.
Jag har AS och ADD
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor