omplacering av hund. OT
hej,, jag har bara en liten snabb fråga..
varför ses jag som en oseriös hundägare bara för att jag inte vill sälja/lämna tillbaks min hund till uppfödaren vid en eventuell omplacering?
jag anser inte att det är det bäste för min hund så varför ses det som oseriöst eller att det skulle vara det bäste för honom när jag inte tycker att det är så.. han är snart 2 år och jag har haft honom sedan valp.
plötsligt får man höra att det pratas massor om mig, vilket jag inte alls tror är sant utan ett sätt för uppfödaren att få mig i dålig mood och kanske då sälja tillbaka honom till henne..
varför ska det vara sånt jäkla skitsnack alltid och jämt när det handlar om djur?
//Anna
Ja du det var en bra fråga, personligen tycker jag ju det är bättre att man själv hittar ett hem åt sitt djur om man nu tvingas ta det beslutet. Det är ju ändå jag som känner djuret och vet vart den skulle få det bäst, dessutom så minskar man ju ett stress moment. Då ska djuret alltså först ryckas upp från det den känner till en uppfödare den inte minns och sedan åter ryckas upp för vidare omplacering, nej det är bara grymt.
Det finns säkerligen bra uppfödare av djur med, har tyvärr inte stött på allt för många.
Många verkar tyvärr tro att de står över alla andra människor och har alla svaren och gör allt rätt.
Har själv dålig erfareneht då det gäller katter, men det kan vi ta en annan gång. Kan ju bara nämna att det gälde att hon inte ville inse att vår hane var en hona och att hon gjort fel (troligen mutat veterinär på något vis som skrivit in fel kön i papprerna för han ville inte alls prata med oss och tjejer var tydligen svårare att sälja)
När katten senare förolyckades och hon fick reda på det anklagade hon oss för att vara dåliga männsikor och djurplågare och drog oss i skiten för alla hon kände. Men som sagt en annan historia.
Tycker du gör helt rätt om du själv vill omplacera hunden, det är ju inget lätt beslut och då vil man ju göra det lilla man kan för sin vänn.
Du anses som oseriös av uppfödaren, vilket jag kan förstå - men det betyder inte att ALLA tycker det, eller att du ÄR oseriös.
Hen ser det väl så, eftersom de vill ha koll och kontroll på vart hunden hamnar. Jag förstår detta, men som jag ser det så skulle jag bedöma ägaren utifrån annat än bara detta.
Alla utgår ju ifrån att de har rätt, det gör väl både du och uppfödaren då?
Men du kan bara fundera på vad du tycker är bäst för hunden och så gör du det. 
Ingen kan ju veta innan vad som kan bli bäst heller.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
vilket du kan förstå?
jag har ingenting emot att uppfödaren vet var hunden hamnar, men jag vill inte att han flyttar till henne då jag inte ser en kennel som ett alternativ för honom.
Uppfödaren kommer med hot om en det ena en det andra om att hon ska få tag i honom så han ska bo hos henne, varför vet jag inte eftersom jag känner ju honom faktiskt bäst och jag vet att han inte skulle trivas i en kennel med många hundar, och det borde väl vara viktigast för henne att veta att han får det bra?
Nåja,
Ja, jag förstår hur hon eller han kan se det så. Läs inte in något annat i det jag skriver nu, för jag har ingen aning om vem du är eller vem uppfödaren är.
Jag förstår att man kan känna så, när man fött upp en kull. Det betyder inte att man håller med eller accepterar det.
Att förstå betyder att man kan förstå hur en annan person kan tänka.
Jag försöker förstå hur du tänker och hur hon/han kan tänka. Jag tycker jag förstår er båda åsikter.
Hade du varit uppfödare så hade du kanske tyckt att du förstår bäst vad som är bra för hundar?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#4 jo men visst är det så.. men man kan ju inte dra alla hundar över samma kam,, alla är ju olika individer och jag vet att flytta till en kennel inte är bäst för just honom, som individ.
jag förstår absolut att hon vill veta (om det vore fallet) var han kommer att bo, men nu är det ju inte så. hon slåss ju med näbbar och klor för att jag ska lämna honom hos henne och om jag inte gör det är jag oseriös och ser inte till hundens bästa som alltid är att få flytta tillbaka till uppfödaren,, (hennes ord) Där håller jag inte med,
Nu är det en sån där förståelse-sak, känner jag. Ville du verkligen veta hur man kan tänka annorlunda än du eller ville du bara ha stöd för hur du tänker? Ibland när jag läser så tänker jag på ett annat sätt, och folk blir ofta arga. Jag känner att du verkar bli irriterad på mitt svar, och jag inte har svarat som du villle? DU frågade varför du anses som oseriös, och jag försökte förklara att uppfödaren känner så, och att jag förstår varför men inte att det ÄR så att du är oseriös för det. Hopps du förstår hur jag menar…

Hej,
oj vad jag känner igen mej i det du skriver,, som att jag skulle skrivit det själv nästan.. men skillnaden är väl att jag har en tik och hon är inte 2 år. hm lite läskigt,, nästan som att vi skulle ha samma uppfödare,, men så kan det ju inte vara såklart.. hur som helst så känner jag med dej.
jag tycker att du ska göra det som känns bäst för dej och det du vet är bäst för din hund. Sedan underätte din uppfödare om var hunden bor och även förklara för den nya köparen.
Nu förstod jag inte om du skulle omplacera din hund eller inte men om du gör det är det ett jättesvårt beslut att ta som bara du kan göra, vill du ha hjälp och råd av din uppfödare är det ju såklart helt ok,, det är en rätt du har,, men absolut ingen skylldighet.
Själv är jag ju kattuppfödare och skulle mer än gärna göra vad jag kan för att hjälpa mina kattköpare om det inte skulle fungera på ett eller annat vis, men jag måste ju lyssna till det dom vet om katten och det dom säger eftersom det är dom som känner katten bäst och i ditt fall,, du känner ju din hund bäst.
Jag undrar varför skulle det vara bäst om hunden får flytta tillbaka till uppfödaren? Jag har oxå fått höra det men jag förstår det verkligen inte..
ok om det är en liten valp,, men nu är ju din hund 2 år,, varför skulle det då vara det bästa? jag fattar verkligen inte det om jag ska vara ärlig… :-/
lycka till iaf,,
mvh Linda