Boksortering
Idag gjorde jag slag i saken och sorterade om mina böcker i bokhyllorna.
Har ett gäng böcker och har alltid haft dille på att ha ordning på dem. Men sedan jag flyttade hemifrån har jag inte riktigt lyckats. minns inte hur jag gjorde som barn riktigt för att bli nöjd.
Jag vil ha dem indelade i kategorier, fantasy, barnböcker, tonnårsböcker och där blir det ju även indelat i olika kategorier så som exempelvis skräck. Sedan har man ju alla faktaböcker som dleas in i lämpliga kategorier så som svamp, geologi, djur, historia mm.
Men där kommer det stora problemet vill ha dem i storleksordning med
med den största boken först sedan blir de mindre och mindre.
Ser int eklokt ut enligt mig om de inte står i storleksordning. Men står de i storlksordning så hamnar de ju huller om buller inom kategorierna osm jag har, det tycker jag nästan är en värre.
Har ni månne något bra tips på hur jag kan lösa mitt problem, i en optimal värld eller vad man ska säga så skulle man ha ett stort stort rumm med många många bokhyllor så man kan få ha sina kategorier i storleksordning.
Men då blir jag troligen knäpp på att det blir så mycket outnyttjat område 
Det ska inte vara lätt när det är svårt och man har sina principer som man försöker få ordning på.
Kan ju tilägga som lite kuriosa att jag stälde upp alla barn och ungdomsböcker just för att barn i olika åldrar som kommer på besök ska kunna titta i och läsa dem. Men problemet är ju bara att när de petar på böckerna och min ordning så får jag ont i magen. Jag vill kasta mig över dem och hänga som en hök över dem för att de ska vara rädda om dem och ta hand om böckerna så som jag vill och att de sedan ska hamna på exakt rätt platts.
Men nu får jag skylla mig själv som ställt fram dem och se det som någon form utav terapi. Men fy vad det känns i kroppen och oj vad jobigt det är att inte lyda sina instinkter utom intala sig att det är ok.
Hmm… 
Åt mina bonusbarnbarn har jag lagt Elsa Beskow-böckerna längst ner i bokhyllan, så dem kan de ta fram själva och bläddra i. Men en del rariteter har de fått vänja sig vid att jag förvarar "heligt". Således kommer de till mig emellanåt och ber på sina bara knän: "Kan du inte läsa den där sagan om…?!" Och så sneglar de uppåt i bokhyllan där de vet att boken står.
Och jag läser ju så gärna!
…Men de tröttnar snart nog… 
Apropå detdär andra du funderade över, att kunna sortera efter storlekar men ändå ha likartade böcker nära varann, så erinrar jag mig plötsligt, att jag ritade en bokhylla, byggd på den idén, en gång. Håll gärna till godo!
(se bild!)
Aaa häftigt att någon mer har funderat över det problemet och tillochmed vart så kreativ att rita en bokhylla. Underbart 
Ja det kan ju vara det som är lösningen, gör ju mycket själv så varför inte snickra en bokhylla.
Get going!
vet jag!
Wow snygg bokhylla! Ser ut som ett sagoslott med de där prylarna högst upp.
Hoppas du får fler svar, jag är också nyfiken på detta
Jag har också behovet att sortera in efter kategori, men även efter storlek. Eftersom en Billy-bokhylla har 6 hyllplan om man bortser från det översta, så har jag gjort såhär: Valt lite olika mellanrum så att två är större och där får jag plats med typ faktaböcker om djur, geografi- och astronomiböcker och stora sagoböcker. Ett plan är späckat med faktaböcker och då står de största ute i kanterna och de minsta i mitten, de är framflyttade så att de står på samma "avstånd" från kanten.
På ett mindre plan har jag romaner och faktaböcker om Ryssland och andra världskriget OCH faktiskt Dostojevskij-romaner samt lite ryska Lexikon och historieböcker. Ett hyllplan fylls av sagoböcker och romaner, på ett hyllplan har jag samlat alla pocketböckerna + några inbundna (alla Paulo Coelho-böckerna). Och på en hylla har jag lite gammal rysk kurslitteratur, Harry Potter-böcker och relaterade HP-saker. En hylla står det just nu DVD-filmer, gamla CD-singlar samt datorspel i.
Detta kan tyckas vara en salig blandning, men det ser bra ut och känns lugnt i mitt huvud. Som sagt har jag ställt de stora böckerna i kanterna och sedan har jag ställt serier i utgivningsordning - första till vänster.
Dock så längtar jag efter en bättre lösning, där det är mer sorterat efter kategori, men det skulle också betyda att jag behöver en till hylla, och att vissa hyllplan inte kommer vara fyllda.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Ni ska veta, zatanica och MissInAction, att ni inte är ensamma uti historien om att tänka på och fundera över dessa spörsmål.
En första enkel lösning (som jag för övrigt själv tillämpar) är att ha en hylla längst ner för folianter (böcker med avvikande stort format). Dessa förvaras då liggande.
Folianter har så kallat folio-format dvs. över 35 cm höga. Andra ("klassiska") format är:
- kvarto - 26-35 cm höga böcker
- oktav - t.o.m. 25 cm höga
- duodes - mindre än oktav
Ja, det var för dessa format jag designade bokhyllan!
Ska jag så berätta hur jag ordnar böckerna i min egen bokhylla, så är ordningen tämligen intuitiv. Då hittar jag själv nämligen bäst! 
Mycket fascinerad över att man har energi att lägga ned på att sortera sina böcker sådär noga!
Jag oroar mig så mycket över allt annat att nåt som boksortering inte har någon plats i mitt huvud.
Enda mina böcker står sorterade i är författare, de som är skrivna av samma författare står bredvid varandra. Eller ja, endel ligger lite här och där i bokhyllan också förståss.
Har en bokhylla med böcker där mina favoriter får stå, sedan hamnar de nyutlästa där också. När bokyllan blir för full så hamnar de som inte är mina favoriter i en bananlåda i källaren.
Inte utan att jag avundas dig lite för din rationalitet, Zaphix! Men nu är det så, för min del, att som det samlar-freak jag är, så kan jag minst av allt göra mig av med böcker. Jag vill helt enkelt ha kvar de böcker jag en gång läst.
Och inte nog med det: jag kompletterar då och då mina boksamlingar med böcker jag för länge sen har läst men inte äger - genom att handla upp på antikvariat…
Men det är jag, det… 
ni har inte provat det som blev så trendigt för några år sen, att sortera efter färg på bokryggen? (hukar bakom skärmen, antar att det blir ramaskri
)
enligt en bekant som provat blev det ändå så att de mesta spänningsromanerna har svarta ryggar, poesi blå etc… så hon tyckte det gick ok att hitta ändå.
Jag är själv inte där… men just nu är det kaos i bokhyllorna…
- Tillräckligt bra är perfekt! -
#7: Jag har kvar alla mina böcker, i bananlådor i källaren.. :)
Men å andra sidan har jag inget behov av att titta på mina böcker, läsa vill jag såklart, men just själva ägandet av böckerna är rätt oviktigt.
Dom enda jag verkligen vill ha i lägenheten är min samling hästböcker, mest för att jag slår upp saker i dom så ofta.
Böcker har jag efter storlek (annat är ju så fult, enligt mig) men musikskivor och filmer har jag efter färg. Det blir jättesnyggt och för mig är det inga problem att hitta eftersom jag är en bild- och färgmänniska och kommer ihåg bättre hur en sak ser ut än vad den heter. Ska jag ha t.ex. Kalle och Chokladfabriken så vet jag att jag ska titta bland de vitröda. Det tokiga är att t.ex. Kill Bill 1 och 2 hamnar på helt olika ställen (eftersom den ena är helröd och den andra helgul), men det stör mig inte heller eftesom jag vet att det är så, så det är inga problem att hitta.
#6 Det kan vara ganska rogivande att sortera något enkelt när man har massor av oro tycker jag. Kaoset som kallas liv har man kanske ingen kontroll över, men böckerna i hyllan kan man i alla fall få ordning på, det känns lugnande. Så kan det vara för mig i alla fall.
#7 DÄr är vi ganska lika varulv, har inte hjärta att lägga bort böcker, alla ska stå framme även dem jag inte gillat. Även jag köper böcker som jag redan läst på loppisar och liknande.
Ja zapphix det vore skönt att kunna göra som dej och bara ha dem huller om buller, men icke jag provade.
Missinaction låter som vi är på ungefär samma nivå i sorterandet där 
#8 ingen aning om att det vart en trend, känns fel att sortera böcker i färg på något vis, men annat går att sortera efter färg.
Ja cajsabajsa, det där att det är rogivande att sortera kan jag hålla med om, då har man lixom kontroll på något.
Haha för det där med färger på filmer, är likadan, skulle jag ge mig på att sortera killens filmer skulle det bli så. Han kan nämligen fråga om jag sett en viss film. Ingen aning svarar jag och frågar hur framsidan ser ut. Han beskriver den och jag säger aha men varför sa du inte det från början den har jag sett. HAr ingen aning om vad mina cd skivor heter men jag har stenkoll på vilka omslag de har och vart i hyllan de står.
Kul att tråden bdrog så mycket folk det trodde jag inte.
Tror jag fått lite inspiration till att få ordning på fakta hörnan nu, det är den som spökar mest.
Helt OT men ja, mina gamla Mr Music-skivor håller jag stenkoll på. Tar jag fram en och tittar på omslaget så vet jag precis vilka låtar som ligger på skivan. Men jag kan tänka mig att många fungerar så 
Kluring om Ryssland
#12 Oj, jag visste inte att det fanns folk som verkligen lyssnade på Mr Music 
Ett tips från en som har samma "knäpp" som du.. 
IKEAS bokhyllor expidit är suveräna.. Om det inte blir så att man stör sig på att facken är så små..
Eller som jag ett tag.. Störde mig på att även om dom stod i storleksordning så var där en planka ivägen.. Men det la jag snabbt ner.. 
PS. Där har jag gjort så att, eftersom det finns så många fack.. Så har varje fack en egen kategori, samt att alla böckerna i den kategorin står i storleksordning.. Perfekt, för mig!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#12 Jag gjorde, mellan - 93-97! Ibland nostalgilyssnar jag fortfarande.
Kluring om Ryssland