Centralstimulerad medicin
Hur vanligt är det att dessa är beroendeframkallande ?
Inte alls vanligt om man äter ordinerad dos (däremot kan man ju få fysiska abstinensbesvär en tid efter att man slutar äta dem om man ätit dem länge, typ huvudvärk, osv.). Börjar du däremot knarka dem är det betydligt mer beroendeframkallande.
Läst nånstans att folk har dem för skola etc och när dem inte tar får dem sug..
#2 Jag tvivlar starkt på att det stämmer vid ordinerad dos, men det har säkert hänt någon. Dock om man gör som vissa studenter gör, tar tredubbla dosen eller så för att plugga, då kan man ju känna sug efter ett tag, det är ju trots allt en amfetamin. Jag äter dock inte mediciner då jag inte har ADHD. Någon annan som har andra erfarenheter?

Risken för ett beroende är minimal vill jag säga snarare tvärtom.
Finns flera forsknings rapporter på att medicinering av mentylfenidat minskar risken för att hamna i ett missbruk.
Men finns även forsknings rapporter som visar motsatsen.
Förr fick man inte medicinera med stimulerande om man hade haft missbruks problem.
Men idag säger man tvärt emot.
Jag själv är gammal missbrukare men sedan jag började medicinera med Concerta har jag varken känt ngt behov av varken narkotika eller alkohol.
När jag missbrukade Amfetamin så tog jag 1 gram vid varke tillfälle och det är nästan 2 månaders medicinering med Concerta.
Amfetamin är en direkt verkande drog som går ut i blodet väldigt snabbt tar ca 5 min Kokain har en omedelbar effekt- Så det ger en kick och ett rus,
Däremot medicineringen som är Mentylfenidat har en långsam verkande effekt plus att det är en depå tablett som utsöndras under 12 timmar.
Så man får inte denna snabba effekt som ger ett rus så det är väldigt olika verkan på mentylfenidat som medecin och Amfetamin som drog.
Ngn skrev att medicneringen ger en fysisk absitenens besvär men helt felaktigt Central stimulernade droger ger inte fysiska absitinens besvär det är enbart Opiater som ger fysiska abstinens besvär. Däremot ger det psykiska absitnens besvär.
Mn mentylfenidat ger inte ens detta utan man får tillbaka sina ADHD problem som kan vara jobbiga värre kan även ge en depresion när man slutar men inte mer.
Man kan jämföra det med att ta en lättöl om dagen eller att man dricker en flaska vodka om dagen.
En lättöl om dagen ger inga absitnens besvär men dricker du en flaska vodka om dagen ja då får du abstinens besvär när du slutar.
I dag medicinerar man dom flesta interner på våra anstalter med ADHD medecin och resultatet blev att Våldet gick ner till 0 % på dessa anstalter plus att missbruket av narkotika gick ner radikalt.
Mn mycket omdebaterat i dag inte för effekternas skull utan för att det är så kostsamt ekonomiskt.
Men hur mycket pengar sprar inte samhället på att missbruket och kriminaliteten blir mindre.
Lasse
Lasse
Dem har inte medicinen utskrivet.. Glömde skriva det..
Jag är det. Jag har Ritalin 10 mg, hemma vid behov. Kan inte hålla mig ifrån dem trots biverkningarna som kommer på eftermiddagen.
När jag slutade med concertan tvärt och då låg jag på 72 mg om dagen och hade gjort väldigt länge så kände jag inte av något alls i fråga om abstinens fysiskt .
Däremot så har jag dragits med rätt svåra biverkningar nu när jag börjat med den igen..känns lite som om kroppen känner igen det och reagerar negativt emot den på något sätt .
Första gången jag startade med concertan hade jag inte några biverkningar alls förutom lite huvudvärk .
Väldigt bra paraleller du skrev där Lasse ..det tankesättet ska jag låna av dej när man ska försöka förklara hur medeciner för(mot) ADHD fungerar och hur pass starka/svaga dom egentligen är .