Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: adhd-add
Läst 4723 ggr
kristina130
1

Ny här med ADHD/ångest + medicinfråga

Hejsan!

Jag är en kvinna på 47 år som precis fått ADHD-diagnos, efter att i nästan 30 års tid ätit medicin mot ångest/dep. Har ätit Medikinet i nästan 4 veckor nu, är uppe på 25 mg/dag, men behöver nog öka litet till.

Jag undrar, ni som äter medicin mot ADHD blir ni också katastroftrötta när medicinen lämnar kroppen. Jag tar en dos på morgonen, vid 8-tiden och en dos vid 11-tiden, sedan när klockan är halv 2 på dagen så tvärsomnar jag en timme, då är det som om batteriet är slut. När jag har medicinen i kroppen känner jag mej pigg och fokuserad, men när den lämnar kroppen är jag helt urlakad. Är jobbigt att känna sej trött resten av dagen, känner ni också så???

Kram

Sophie&Segra
1

Jag äter också Medikinet (Också 25mg).. I början var det så för mig också..

Men nu har det övergått till att när medicinen släpper, så blir jag seg i huvudet, kan inte koncentrera mig för fem öre, blir otroligt lättirriterad och kan bli arg för minsta lilla. Jag blir otroligt känslig, och om något går minsta lilla fel så kan jag bryta ihop o börja störtgråta. Med andra ord, så som allt var innan jag började med medicinen, haha.

Jag tar mina mediciner vid 9 på morgonen (10mg) och vid 3 på eftermiddagen (15mg).
Men känner att jag behöver öka dosen, då eftermiddagarna börjar bli jobbiga för mig.. Har fått allt svårare att koncentrera mig, får absolut ingenting gjort, men jag påbörjar allt som ska göras - gärna samtidigt.. Men inget blir slutfört.

Jag äter även Sertralin (50mg) sen flera år tillbaka.
Men som sagt, i början när jag åt Medikinet vart jag hur pigg som helst och jag tyckte att det var en mirakelmedicin för jag kunde slutföra saker, kunde fokusera och koncentrera mig som jag aldrig kunnat förut. Jag kunde titta på TV och prata i telefon, samtidigt! Herregud, det hade ALDRIG hänt innan!

Men, så fort den började lämna kroppen vart jag heeeelt slut, totalt utslagen, precis som du skriver..
Men det blev bättre med tiden och alla "nivåer" jämnade ut sig.

En fråga bara, varför tar du medicinen så tidigt? Alltså andra/sista dosen redan vid 11?

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

indra-bus
0

Hej o välkommen hit!!

Jag har oxå ADHD men äter Ritalin för de ;)

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

kristina130
0

Tack för svar.

Tikaani; - Från början gorde jag 4 timmars uppehåll mellan 1:a och 2:a dosen, men då hade redan den första gått ur kroppen och den andra gjorde ingen nytta. Men, med 3 timmars uppehåll emellan så klarar jag att hålla mej vaken från 7 till ca 14.30 innan jag MÅSTE sova. Jag har Medikinet i tabletter, alltså den korttidsverkande varianten, finns visst i depå också.

Jag äter även 20 mg Paroxetin på morfgonen + 1,5 mg Xanor ( depot ) morgon och kväll.

Tänkte om man kanske kunde få en dos till vid 14-tiden så att man minstone klarar att hålla sej vaken till 17.30. Men, jag kan ju hoppas på att det blir bättre då, att det är övergående det jag känner.

indra-bus:- Har provat Ritalin, men fick sån hjärtklappning när de gick ur kroppen trots att det ska vara samma ämne i dem.

mixadfamilj
0

Jag har börjat om med concertan efterom jag gjorde uppehåll vid graviditet och amning så jag håller på att trappa upp den nu.

tar 54 mg på morgonen vid 8-9 snåret och sen 18 mg runt 14 tiden .
Blir fruktansvärt trött när det går ned och om jag har för mycket runt omkring och inte kan vila så blir jag nästan sluddrig i skallen och talet med .
Ska se om Ritalin ska sättas in som jag kan ta vid behov när det blir så här..för jag vill inte så gärna gå upp mer i concertan .
Sen så verkar concertan inte så pass länge som den ska göra heller för jag känner av tröttheten efter drygt 4-5 timmar redan

Sophie&Segra
0

Säger bara en sak.. Be om att byta till kapslarna.. Dom äter jag.. Det jag beskrev i början när jag tog Medikinet var just när jag åt tabletterna.. Men jag stog inte ut.. Och då bytte vi över till kapslarna.. Och nu fungerar allt perfekt.. Förutom eftermiddagarna då, men det har ju nog med dosen att göra..

Glömde skriva att jag hade bytt från tabletter till kapslar av just den anledningen.. Obestämd

kristina130
0

Tack!!!

Ska be min sköterska om att få göra det, vore ju toppen om effekten satt i litet längre och kanske inte blev lika stark när den går ur.

Sophie&Segra
0

Nej precis.. För det var det som vart problemet.. Att det tog verklien STOP på alla sätt och vis (både fysiskt och psykiskt) när medicinen gick ur korppen..

Men med kapslarna får jag istället en jämn dag, visst känner jag när dom har lämnat kroppen.. Men det är inte förens vid 8-9 på kvällen.. Och det är SÅ skönt att kunna ha en "jämn" dag utan att "dö" mitt på dagen!

Jag rekomenderar verkligen att du byter, för sådär går det ju inte att man har det i längden!
Hoppas det löser sig för dig!! :)