Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 3623 ggr
indra-bus
0

Målvakt

Jag tittar nu på vm o började fundera på om de inte krävs lite ADHD för att ställa sig i mål o kasta sig handlöst efter en boll som kommer stenhårt eller framför fötterna med dobbar på.

Jag stod i fotbollsmålet när jag var ung. O jag var facktiskt duktig. Men lite halv galen o ingen inpuls kontroll

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Zaphix
1

Njaa.. Krävs för mycket koncentration för det, måste ju hela tiden vara fokuserad på spelet.

Jag var också fotbollsmålvakt som ung, inte för att jag var bra på det eller gillade det, snarare för att ingen annan ville vara det och jag var ännu sämre ute på plan än jag var i målet..
Sjukt tråkig uppgift faktiskt, men kändes ju bra att vara behövd iaf, även om jag missade att ta de flesta skotten.

Fotbollsmålvakt krävs det nog inte att man är halvgalen för att vara, däremot bandymålvakt krävs det att vara helgalen för att vara. Stenhårda bollar, hårda slag, blåmärken så fort man får bollen på sig, ett otal brutna fingrar och mycket lite skydd. Dessutom ett väldigt stort mål jämfört med bollens storlek..

All heder åt bandymålvakter, men det är nog nåt som inte stämmer i huvudet när man ställer sig i ett stort mål och vet att folk kommer skjuta slagskott med en stenhård boll mot en som man förväntas blockera.

Att få en fotboll sparkad på en är nog en rätt angenäm upplevelse i jämförelse med att få en bandyboll sjukten på sig.

Men att blanda in ADHD i det är nog lite fel tror jag.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Karmatarerskanise
0

Nja, kan inte riktigt se varför man skulle ha ADHD för att vara målvakt. Ser inte sambandet.

HannaM
0

Speciell måste man nog vara för att fortsätta i alla fall, uttalar jag mig nu som av och till står i handbollsmål=). Dom flesta handbollsmålvakter är lite egna faktiskt. Kanske för att man är lite mer "ensam" än dom andra lagspelarna eftersom man står där som sista utpost i ett område som bara man själv har rätt att beträda. Kanske för att det kräver en hel del av psyket att våga stå kvar och för att hålla fokus uppe en hel match och inte låta det faktum att man en dag på top ändå släpper ungefär hälften av bollarna förbi sig påverka en negativt.

Men ADHD.. nah. Visst kan man ha det som målvakt men jag tror inte det är så att vi är överepresenterade på den positionen.

indra-bus
0

Fast man måste inte vara fokuserad hela tiden. Men när ett anfall bygs upp blev jag hyper fokuserad.

O en bandy målvakt har ju hjälm. O blå märken o brutna fingrar ben o avslitna ledband får man.

Karmatarerskanise
0

Även människaor utan diagnoser kan fokusera? Så jag förstår fortfarande inte vad ADHD skulle ha med saken att göra. Eller vad skador har med saken att göra?

Zaphix
0

Målvakter måste ju ha fullt fokud på spelet hela tiden. Der rimmar illa med ADHD.

Däremot är vi med ADHD ofta inte så riskmedvetna, så ni utsätter oss för fsrligs situstioner såsom att ställa sig i ett bandymål där man får ett rejält blåmärke om du fåt bollen på dig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

indra-bus
0

Jag menar inte bokstavligt att alla målvakter har ADHD. Men tanken kom upp i går då den enda jag känner som gillar fot boll har oxå ADHD o har varit målvakt.

O jag har inget problem att konentrera mig på saker jag vill eller är intreserad av. Då blir jag tvärt om hyper fokuserad. Om jag tex läser något för mig intresant så så försvinner tid o rum. Min dotter kan fråga något men jag hör inte.

Så om jag tex tappar något tungt en kruka så sätter jag upp foten som att rädda en boll hinner inte att tänka att de gör ont. Eller när jag jobbade i vården kastade jag mig på golvet o tog imot en tant som ramlade. osv.

Ja menar att de är nog en fördel att inte ha någon inpuls kontroll om man e målvakt.

De är ju mitt största problem med adhden avsaknaden av den gorde mycke farligt stolligt när jag var yngre en pojk flicka som sällan såg risker med saker.

Alla hjärnskakningar jag haft o ben brutna tror jag har med de att göra ;)

Men jag lungnade ner mig när jag fick barn..

JohannaEkroth
0

Jag har inte ADHD men AS och jag är bollrädd. Har stått i mål, men varit livrädd för att få bollen i ansiktet eller någonting…

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

indra-bus
0

Nu glömde jag att skriva att min dotter som har adhad o AS inte stämmer in i min "teori" Hon var så boll rädd att hon inte vågade vara med på gymnastiken..

Men med mina speciella problem lösningar botade vi de med att när jag satt i soffan o sorterade strumpor så kastade jag dem löst i mot henne ( hon var med på de) Sen köpte vi en plast boll o kastade gris osv. Hon lär aldrig bli någon målvakt men är inte liv rädd längre o kan vara med på gympan Skrattande

Undrar om någon "notmal" mamma hade börjat kasta strumpor på ungen Obestämd