saker du ALDRIG gjort?
jag funderar ofta vad det är som skiljer mig från nån utan diagnos.och kom på en sak eller flera saker men i alla fall..kom på en sak jag ALDRIG gjort som jag ser att många många utan diagnos gör.så nu vill jag ha eran hjälp med att komma på flera "vardags-saker" som NI ALDRIG GJORT som då verkar vara sånt vi människor "ska" göra.
Jag har ALDRIG läst eller köpt tv-tidningen.Eller läst i tex "vardagstidningar" såsom expressen om kvällens tv-programm.
Och det uppfattar jag att man "ska" göra.Det gör man lixom naturligt.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Jag läser tv tidning, expressen, aftonbladet, sigtunabygden, skvallerblaskor mellan varven.. Barnsligt förtjust i kalle anka, fantomen, åsa nisse, lilla fridolf, kalle anka pocket, 91 an.. Kanske tabu då man är vuxen att läsa serier..
Jag har inte läst FASS.. Måste ju ta ngt kommer inte ihåg ngt nu jag inte gör som andra gör..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag köper aldrig tidningar för jag läser dem inte utom när jag kanske sitter och väntar hos t.ex läkaren, dessutom så har jag inte råd med det.
Har aldrig uppfattat att TV tidningen är ngt för folk utan diagnoser?
Jag har ingen diagnos och läser den inte. HAr ingen än i alla fall.
Mamma har ingen diagnos och läser aldrig den.
Jag kollar TV-tidningen om jag känner för att se på TV, vilket händer max nån gång per år.
Jag vill veta i förväg om det är lönt att försöka titta, och då är det väldigt smidigt att ha kollat på vad som går på kanalerna först förstås. Jag är mycket för informationssamlande.
Jag använder dock ingen TV-tidning, utan kollar på nätet.
Ja, jag kollar på nätet jag också.
Jag har aldrig ätit skaldjur. Inte ens petat på ett.
Nu är jag iofs vegetarian, men i mina 15 första år i livet var jag det inte men ändå aldrig varit i kontakt med skaldjur.
Köper inte Tv-tidningen, varför skulle jag det när tv.nu finns.

# 3
nej jag själv uppfattar det så,,,, att det " hör till " det man "normalt" gör att tex köpa tv-tidningen å läsa den / planera. *och jag själv uppfattar och tycker att många av oss med NPF diagnos ej gör sånt som dom utan diagnos gör till vardags. och sen vet jag att det skiljer så mkt mellan oss med NPF diagnos oxå.
Tror inte man ska stirra sig blind på sådana små detaljer.
Vad är normalt resp onormalt.
Onormalt definerar jag den som tex mördar m.m
Jag anser mig inte vara onormal eller göra onormala saker jämfört med andra.
Det här med diagnoserna ser jag mer som en personlighet och jag skulle inte vilja vara utan den.Vill inte vara så menlös som tex. grannen heller.
Tja lite tankar från mig:)

Det här är väl saker som snarare är personliga än npfiga. Alla är olika, även vi med med neuropsykiatriska funktionshinder. Jag har aldrig druckit alkohol men det är jag säker på att det inte har att göra med min ADHD. Snarare vem jag är.

hhmm…njjjaa… delvis har vi alla rätt här.Men det finns ändå saker som hör "till" det normala sånt som människor gör men ingen tänker på.Och sen kan man gilla eller ogilla ordet normalt,men det är det som används i bla dessa sammanhang.
jag har gått på kurs via KS ang ahdh.och även där tar man upp såna här liknelser.Att dom med diagnos brukar vara så här/göra så här.Dom utan diagnos brukar vara så här/göra så här.Och sånt har man fått fram genom att bla titta på vad som är normalt för olika sorts grupper.
Men det är helt ok om ingen förstår vad jag menar.Det brukar bli så här för mig och det brukar ta tid innan jag får fram vad jag menar.
Sen är vi alla olika med olika personligheter med eller utan diagnoser.
Förstår hur du menar Svea men avskyr all klassificering.Inte konstigt om allmänheten ser udda på oss om experterna säger så…grrrr

# lunar va bra att du förstår! känns bra att nån gör det.
jag kan oxå bli förbannad och sur på hur man ser på människor på detta sätt. och nu tänker jag inte försöka förklara hur jag menar.orkar ej.har haft 2 långa dagar av julstök i from av att inhandla allt,laga allt,osv osv osv.helt slut e jag.
men jag kan säga ifrån och argumentera emot när jag får chans till det med bla läkare osv.och jag förstår varför dom ser på detta så här.och visst det e väl ok.men dom måste oxå kunna se det från mitt håll.meningen är att vi ska hjälpa varandra till nått bättre.meningen är att det finns flera sätt att se på saker och ting att det finns flera lösningar på problem och att alla vi människor är olika och alla kan vi bidra med nått .alltså måste oxå läkare mfl lyssna på mig med.
ibland lyckas jag få fram vad jag menar.ibland misslyckas jag.men jag försöker i alla fall.och jag försöker oxå att inte låta såna här saker stjäla den lilla energin jag har.det är inte alltid värt det.
åter igen…tycker jag…
Jag har aldrig ätit/hämtat mat på en pizzeria. Jag är uppvuxen med egna hemlagade pizzor och ser ingen anledning till att börja köpa då familjereceptet är väldigt gott.
Sedan har jag aldrig gått i skor med någon klack över huvud taget.
Och jag har ridit rätt mycket i mina dagar, men aldrig med sadel. Tycker sadlar helt enkelt verkar väldigt obekväma.
Jag har aldrig gått i klackskor som #13 säger.
Jag har heller aldrig:
- smakat en droppe alkohol
- Rökt
- Snusat
- Varit vaken en HEL natt (rekord är till 5 på morgonen).
- Sovit till 1 på dagen (har som högst sovit typ till 11).
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#14 Dina två sista punkter låter ju riktigt bra :) För mig är det tvärt om.
Jag har aldrig åkt på utlands semester. Mesta utomlands är London över dagen för att köpa ett par skor :) (bor nära skavsta )
Känner heller ingen längtan efter dessa resor till Thailand eller charterresor mm.
Istället är drömmen en vildmarks semester på Island eller att åka transibirika järnvägen :)
Aldrig snusat (trotts att jag varit olydig och provat annat)
Aldrig varit på skidsemester eller åkt skidor utför
Jag har alltid hatat ytligt bekanta som man "måste" umgås eller höra av sig till…har typ 4 tjejkompisar jag verkligen gillar å som jag kan vara mig själv med=)
Är social bara lite kinkig
Hmm..va ville jag säga med detta då??,ja just det…har aldrig haft många kompisar.
Men jag har ingen diagnos(än)
Jag har aldrig provat knark, kommer aldrig att göra det heller.
Jag har aldrig hoppat fallskärm, kommer nog inte göra det heller.
Jag har aldrig blivit biten av en vithaj, inget jag strävar efter att göra heller.
Jag har aldrig gått på krogen och supit mig redlös, kommer jag aldrig göra heller.
Jag har aldrig sett en hel porrfilm, såg någon glimt när jag var liten, men såg inte det intressanta med det.
Jag har aldrig pussat en annan man, ser ingen vilja i att göra det heller.
Jag har aldrig….detta kan pågå läääänge.
Så jag slutar att skriva på den här "Jag har aldrig-tråden".
Det finns väl egentligen inget som man kan säga att "normala", gör som vi med diagnos INTE gör.
Så jag bara skrev ner lite av det jag aldrig gjort :P
Jag har aldrig;
-Åkt moppe
-Tagit droger
-Varit sambo
Finns antagligen massa andra saker jag inte gjort men kommer inte på fler just nu.
Jag har aldrig varit den lydiga typen haha:-)))
Sorry e på bushumör i dag