De verkar ha hittat sin plats
Jag bor i lägenhet i ett område med många lägenhetshus och en gång i veckan (eller så är det varannan vecka, jag är osäker) kommer det ett gäng med en sopsäck och såna där plocka-skräp-pinnar och städar upp på gårdarna häromkring. De är ca. fem stycken och jag är rätt säker på att de jobbar för Samhall eller något liknande för de ser alla ganska "udda" ut. En ser t.ex. ut att ha down syndrom, alla går ganska udda också. Jag skriver inte så för att vara fördomsfull, utan för att beskriva att detta är inte "vanliga" människor i ett "vanligt" arbete. Men de går alltid och skrattar och skojar och verkar ha så roligt. De verkar glada och trivas med det de gör. Jag måste erkänna att jag är lite avundsjuk på dem, de verkar liksom ha hittat sin plats, i alla fall där och då.
Jag ville bara dela med mig av detta, jag vet inte riktigt varför.
Verkar härligt att de gilar varandra och det dom gör.
Åhh ja jag håller med Hera..jättefint och jag blir glad för deras skull..Och du kommer säkert åxå hitta din plats CajsaBajsa:-)))
Jag ser de här personerna från Samhall här där jag bor med.
De plockar skräp från gården, här där vi bor.
En annan sak som de gör, är att städa trapphusen….
Men jag har märkt att flera gånger, så fuskar de.
De städar inte ändå upp på översta våningen.
….vi bor överst…
Så vi ser ju var det är städat och inte städat.
Här ser personera från Samhall inte direkt glada ut.
Men å sndra sidan, man kan ju inte begära att de ska gå runt och le hela tiden…..
Det finns ju fördomar i samhället om att vissa sysslor är lågstatusjobb. Men det du påvisar här nu, CajsaBajsa, är väl, att det finns individer, som stortrivs med den typen av jobb, ävenledes.
Själv skulle jag inte trivas med just de sysslorna du nämner, men erinrar mig en episod:
Under min utbildning var vi en gång på studiebesök på ett bryggeri. Nere i hallen satt bland annat a v s y n a r e vid ett löpande band och synade de färdiga produkterna (flaskorna); de satt mest alldeles stilla. Så, då och då, sträckte de ut handen och greppade en flaska, som de ställde i en back. Då hade det varit något fel på den flaskan.
Jag minns mina årskurskamraters reaktion: "Fy för ett sädant jobb; det borde vara förbjudet med en slik enahanda tillika förnedrande arbetsuppgift!"
Men jag tänkte i mitt stilla sinne jag, att tja - ett sådant jobb skulle jag faktiskt kunna tänka mig…! Och det står jag fast vid, än i dag.
#5 Precis
Alla är ju så olika. Man ska inte kalla någon annans jobb för förnedrande, det är ju förnedrande i sig.
Jag skulle nog tycka det var ganska trist att plocka skräp. Men skönt att promenera omkring utomhus med ett gäng glada personer och ha kul tillsammans.
Inget ont, som inte har något gott med sig, s.m.s. !