Frustrerad...
Ni som har hittat rätt dos (och rätt sort) av ADHD-medicin, hur upplevde ni insättning och upptrappning av medicinen?
Jag började med Concerta i mitten av april och har bara ökat dosen två ggr, första gången från 18-36 mg på morgonen och andra gången la vi till en 18 mg vid lunch.
Den enda effekt jag har känt av hittills är att tröttheten i kroppen har minskat, tidigare drabbades jag ofta av "trött-attacker" då jag inte ens orkade sitta upp. Jag har fortfarande den där jobbiga inre rastlösheten och kaoset i hjärnan. Nu blir jag bara mer och mer frustrerad på att kroppen och hjärnan inte samarbetar. Det känns som att rastlösheten ökar nu när jag har mer ork i kroppen. Jag känner mig "splittrad" och söker ständigt efter snabb tillfredsställelse men får ingenting gjort pga kaoset i hjärnan, ingenting fungerar, jag blir bara mer frustrerad.
Är det något ni känner igen? I så fall, blev det bättre efter dosökning/medicinbyte?
Känner mig inte mer rastlös och har inte gjort det heller. Snarare att rastlösheten sakta gått nedåt vid varje dosökning, när jag kommit upp i högre doser vill säga.
Jag skulle helt klart gett det en chnas och ökad dosen mer, du äter ju en relativt låg dos fortfarande så att inte medicinen ger tillfredsställande effekt ännu är ju inte så konstigt.
Det är först när jag började äta 108 mg Concerta på morgonen som rastlösheten blev betydligt bättre för mig och kaoset blev mindre. Koncentrationsförmågan blev bättre tidigare, men inte förrän nu är den så bra den kan bli för mig.
Har märkt att det inte alltid är så lätt att få till det med ADHD medicinerna, det var en mardröm i början. Det skiljer väldigt mycket från person till person,för vissa verkar det funka jättebra med väldigt låg dos och andra behöver betydligt mer om det ska fungera. Har två st 40mg-kapslar ritalin+ fyra st 10mg snabbverkande tabletter Ritalin. Jag blev väldigt nedstämd o kände mej deprimerad fick ångest o krypningar ,rastlös o nervös i början när dosen var för låg. Det minskade av att öka dosen,men det var först när jag fick både kapslarna tillsammans med snabbverkande tablett i lagom dos som det blev riktigt bra. Även om dom innehåller samma verksamma ämne blir effekten olika.
~ mayolica ~
Tack för era svar!
Jag hoppas att jag får höja dosen snart igen, jag vill ju veta om det hjälper. Jag blir galen av att allt ska ta sån tid! Det känns meningslöst att stanna på en dos i flera veckor när jag inte känner av någon direkt effekt. Det där med att vänta är ju inte min starka sida.

Ja det verkar gå väldigt långsamt
ofta höjer dom varje vecka i början,men läkarna tycks ha väldigt olika uppfattning om hur det ska vara. Du får ta kontakt med läkaren och säga till att du behöver öka.
~ mayolica ~