Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1556 ggr
GoaGreta
0

Ta i hand och hälsa.

Med inspiritation från tråden om att se folk i ögonen så har jag undrat varför man ska ta i hand när man hälsar……………..det är ju jätteäckligt ju Rynkar på näsan varje gång jag inte kommer undan att hälsa tänker jag: undrar om han/hon tvättade händerna efter senaste toabesöket…………..äckligast är det när det gäller män, alla vet ju hur dom pinkar och håller "apparaten" i hand.

Eller petar i näsan och sen hälsar……………….ska man hälsa borde folk redovisa vad händerna har gjort senaste tiden.

Är det bara jag som är nojjig eller finns det fler?

[aspie]
0

Njae, jag kan oxå känna äckel när jag hälsa på vissa och då speciellt män. Jag får äckelkänslor av samma anledning som du, alltså tänker på samma sätt om vart händerna ev kan ha varit innan eller om de är rena o.s.v

Oftast så säger jag bara hej till folk och tar aldrig i handen, men i vissa situationer så är det ju bruklig sed som man lärt sig att man måste ta i hand och hälsa. Skrikandes 

Lika så kan det vara när jag skulle råka hamna hemma hos någon, speciellt gamla gubbar (och en del gammla tanter)Där det luktar unket, äckligt och fullt med orenheter som gammalt piss, gamla ruttnade unkna matrester efter fisk och gammalt kattpiss. Jag brukade hjälpa en gammal man att handla innan jag blev sjukare. Sist jag var hemma hos honom höll jag faktiskt på att spy av alla odörer, så jag var tvungen att saga jag hade bråttom hem innan jag la en "pizza" på hans golv. Tror du att jag bytte kläder och tvättade mig (skrubbade) när jag kom hem eller? Odören satt kvar i näsan  i minst ett par dagar sen. Kändes nästan omöjligt att bli av med kväljningskänslorna för det.

Det är tant aspie i ett nötskal Skrattande

Niklas
0

Från början kommer traditionen att ta i hand från att man ville visa att man inte bar vapen. Sen har det bara hängt med. På den tiden var det nog inte så noga var handen hade varit efter senaste tvätt. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[aspie]
0

#2 Åhh, så intressant! Förvånad Vad du vet mycket Niklas. Härligt att ha en allvetare som du här på forumetSkrattande

Niklas
0

Ha, nej någon allvetare är jag inte, men jag är lite nyfiken på olika saker och en del sitter kvar fortfarande. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[aspie]
0

#4 fortfarande intressant det du kan vännenSkrattande

Anne-Hedvig
0

#4 - En kreativ og nyfiken bokstav-mind! Sånn skal det være - alltid interessant å lære seg nye ting.

Jeg liker heller ikke å håndhilse på folk - særlig menn. Det er visst ikke store prosenten som vasker seg etter toalettbesøk. Jeg går rett bort og vasker hendene godt, så får de tenke hva de vil.

GoaGreta
0

Hej Anne_Hedvig.

Har funderat på hur jag ska lösa det med handhälsning när det inte finns tvål och vatten i närheten, men kom på att det finns ju våtservetter man kan köpa Skrattande

[Pappsing]
0

Underbart.,..just de här tankarna har jag haft då och då med.
"Undra om den här mannen tvättat händerna, efter att han kissat, eller haft mysig stund med sig själv?"
Just den tanken har jag med fått då och då….
Tycker det är ritkigt äckligt…

Jag hatar att ta i hand, men jag tar hellre i hand, än att krama folk jag inte vill krama.

En del kompisar känns det naturligt att krama när vi säger hejdå, eller hej till varandra.

Andra tar jag i hand…eller….näe, det är vanligast att det blir en kram, eller bara ett muntligt hej och hejdå..

HannaM
1

Hellre ta i hand än kramas som så många envisas med.. huuuu

Zaphix
1

Jag tar gärna i hand, ger mig ett tillfälle att kunna framställa mig som självsäker.

Fast jag inte är det då..

Ett handslag säger väldigt mycket om en person, det är lätt att utnyttja till sin fördel. Det ger ett bra intryck på folk om man vänligt och varmt ser personen i ögonen samtidigt som man ger ett fast handslag.

Jag är gärna den som inbjuder till att ta i hand, just för att jag tycker det ger ett trevligt intryck när andra gör det. Är vänligt och artigt att ta i hand med nya människor, visar att man är intresserad av personens närvaro.

Även om man beter sig konstigt under resterande tid med personen man tagit i hand med så har man åtminstone gett ett bra förstaintryck genom att erbjuda sin hand, och det är en bra start.

Jag gillar inte riktigt att kramas med folk och inbjuder väldigt sällan till kramar först, men inbjuder andra till kramar så kramar jag tillbaka.

Känner dock att själva tanken bakom kramar är trevligt, att man har den typen av vänrelation med en person att man kramar den är trevligt. Det är trevligt att folk känner att de vill krama mig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[mossquinnan]
0

Jag har inget direkt i mot att ta i hand då jag hälsar på en person..iaf inte om d är första gången:-) inget direkt kanske var fel att skriva..jag har inget imot det *L*

[Pappsing]
0

Med tanke på den enorma bakteriemängd, som finns i en persons hand…..så tycker jag att det är läbbigt att ta folk i hand.

Sedan ser jag många män, sticka ner handen i byxan och rätta till sin snopp då och då…under dagen.
Tvättar de händerna efter det?
Nope, det innebär att att nästa person, som tar den här mannen i handen, har indirekt tagit i mannens snopp.

Sådant man kanske inte tänker på, när man tar en person i handen.
Men jag gör det….kanske mest jobbigt för mig.
För jag kan ju inte fråga varje man jag tar i handen.
"Har du tvättat dina händer, efter att du har petat på din snopp idag?"

[mossquinnan]
1

Haha d ska jag börja fråga alla i fortsättningen innan jag tar dem i handen..ursäkta…! men du har väl inte grävt dig i skrevet innan du tar mig i handen *S*

D e lite fobi och ingen sådan heller kan jag tänka mig

Själv unviker jag offentliga toaletter,och har svårt tom att ta i handtagen in där..skulle d krisa sig rejält tar jag typ halva toarullen och gör en stoa tol av papper..eller sitter nån meter ovanför..dra i spolspaken gör jag åxå med skydd runt tassen *S*

[mossquinnan]
0

D e lite fobi och ingen rolig sådan kan jag tänka mig skaré stå!!

[Pappsing]
0

*skrattar*
Det där med att lägga papper på ringen…det gör jag med….
Helst två-tre lager.
Pga man inte vet vad som legat eller ligger på ringen.
Jag har som vana att sitta när jag kissar, tycker det är bekvämast..då slipper man lägga energi på att försöka sikta rätt med mer.

När det sedan gäller att ta i handtag, jag brukar med ta papper i handen, som jag diskret slänger in mot toaletten igen, efter att jag har tagit i handtaget.

Så, där är du inte ensam..tror säkert att vi är fler som gör så. :P

Har du även tänkt på att alla lukter, är egentligen små molekyler av den substans som luktar.
Så när en person fjärtar….så är det små molekyler bajs, som färdas i luften.
Efter jag insett detta, har jag väldigt svårt att gå på en offentlig toalett, där någon nyligen varit…..

[Varulv]
1

Lustigt och lite underhållande att "lyssna" till er alla! Glad

När det gäller mig, kan jag säga, att jag inte har tillstymmelse till bacillskräck. För mig finns egentligen inga orenheter, utan all materia etc. är naturlig.

Ett stycke hundbajs som ligger på gräsmattan är ju egentligen ett hundbajs bara den allra första tiden, sedan övergår det ju gradvis till att omvandlas till bra och näringsrik mull för växterna att få nytta av. Och så är det ju med det mesta.

All materia bryts ned hela tiden, i ett ständigt kretslopp.

Kanske är denna grundinställning också en grund till att jag (som är aspergare) i grund tycker det är så onödigt att städa. Varför ska man det, när det inte behövs!? är min sanna inställning.

Och varför ska man egentligen tvaga sin kropp? Den är ju självrenande! Huden har fullt med porer, ur vilka svett flödar (mer, eller mindre). Svetten sköljer hela tiden bort de orenheter, som (av tillfälligheter) har hamnat på hudens yta. I synnerhet när man arbetar med kroppen, och svettas mera ymnigt. Varje svettning innebär en reningsprocess - en "självtvättning".

… Och när jag skakar hand med någon, så får ju vederbörande äran att ta hand om den bakteriekultur, som jag nyss fick äran ta hand om av toalettdörrshandtaget… Flört Och själv renas jag kanske därmed i liten mån (förutom den korsbefruktning som äger rum av att även jag får mottaga en annan bakteriekultur, av den jag skakar hand med. Således jämnas allt ut; vi lever med våra bakterier, i den värld vi lever i…

Internettan
0

#16:

Ha ha! Så kan man också se det.

Själv har jag ingen bacillskräck heller. Det jag inte ser har jag inte ont av. Och det jag inte får ont av det spelar mig ingen roll. Tänk om man skulle gå och oroa sig för alla kvalster på huvudkudden eller av alla bakterier vi har inne i tarmarna eller på vår hud osv osv. Det går ju bara inte.

När det gäller handskakning så gillar jag det inte. Det blir för nära. Jag klarar av det men undviker det om jag inte måste. Kramar är ännu värre. Ser ingen som helst poäng med dem om det inte handlar om mina egna barn eller så. Känns bara som att man står och trycker sig intill varandra en vill bestämd tid för att sedan dra sig isär. Usch!

"Every point of view is a view from a point."