Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 9191 ggr
AnneN
1

Sköldkörteln & concerta

Var igår till psykiatrin och fick då recept på Concerta, idag läste jag på fass.se om concertan och där står det att man inte ska ta det om man har problem med sköldkörteln.

Problemet är att jag har hypothyreos (= underfunktion av sköldkörteln) och äter levaxin.

Jag ringde sjukvårdsrådgivningen för att fråga om detta, men enda han där kunde svara på var att Concerta och levaxin inte krockar med varandra. Men det jag vill veta är varför det står i Fass att man inte ska äta Concerta om man har problem med sköldkörteln!

Någon som har erfarenhet/kunskap om detta?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[mossquinnan]
1

Önskar jag kunde Men tyvärr!

AnneN
3

Efter att ha ringt till sjukvårdsrådgivningen, medicinavdelningen och akutpsykiatrin och ingen kunnat svara på min fråga så blev jag less och googlade istället.

Efter lite sökande så hittade jag info om att men inte ska ta Concerta om man han överproduktion i sköldkörteln eller giftstruma och fick detta även bekräftat av apotekspersonalen, så för mig som har underfunktion i sköldkörteln skulle det tydligen inte vara några problem. Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Blomman09
0

Hej
Idag är första dagen med intag av Concerta (lägsta dosen. ) Känner mig trött och lite illamående. Hur lång tid tar det för kroppen att vänja sig? Äter också Levaxin så nu undrar jag om man kan ta båda medicinerna.?
Mvh en som är orolig

Lona
0

#3: Hej!
Ett sent svar men ja, du kan ta Concerta och Levaxin tillsammans.
Tänk på att alltid berätta för läkaren om ni äter annan medicin, det gäller även naturläkemedel!
Man kan också fråga farmaceuten på apoteket om man är osäker. 🙂

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com