Analyserar människor
Hallå där allihopa, hoppas ni har fått en trevlig start på sommaren! :)
Kom och tänka på en sak nyss som jag tänkte dela med mig av.
Ända sedan jag var liten har jag blivit ljugen för etc, och har genom att jag har svårt att lita på människor utvecklat vanan att automatiskt analysera människor så fort jag träffar eller pratar med dem. Det går inte att ljuga för mig för jag vet exakt hur man läser en lögnares kroppspråk (även om jag såklart inte anmärker det. Vill inte vara otrevlig :) ) till exempel.
Funderar på om det har med min aspberger att göra? Jag har inga problem med den sociala biten när det kommer till min diagnos, och den är inte så tydlig (min utredning var väldigt lång och utdragen, och de behövde filma allting, och de säger att den inte märks nämnvärt) över huvudtaget. Kanske är det bara min personlighet som gör att jag tycker att psykologi är så facinerande? :)
Har spenderat den här första veckan på sommarlovet genom att läsa långa psykologiska artiklar om kroppsspråk och skriva en egen analys där jag läser av kroppsspråk etc. för att försöka komma fram till relationen mellan två personer i ett band (bromance eller mer än så?). Har bara börjat än så länge och den är redan 7 sidor i word, bokstavligen fyllda med text.
Jag analyserar dock allting jag gör, hittar djupa meningar i låtar och filmer som ingen annan snappar upp. Tycker det är otroligt intressant.
Gör någon annan också såhär? :)
Vänliga Hälsningar Lina
Jaa, lite så, faktiskt! Har inte tänkt på detta förut, men det ligger mycket i det du säger.
Och du skisserar ju även en trovärdig orsak till just aspergares beteende därvidlag. Vi är ju en väldigt utsatt grupp i samhället för just humbug och bedrägeri. Tacksamma offer för psykopater etc., vilka i egensyfte förstår att topprida vår blåögdhet.
Brända av sådana erfarenheter blir vi gärna nästan hyper-observanta på sådant, som du nämner, Onslow. Och genom att vi ofta är väldigt intelligenta, så tror jag att detta kan vara en bra och framkomlig strategi för oss (analyserandet och försöken att se motiven bakom beteenden).

Jag studerar jämt och ständigt människors kroppspråk och analyserar när dom pratar med mig, speciellt om man märker att dom ljuger eller undanhåller anledningen till att dom är trevlig mot mig helt plötsligt (t.ex att dom vill något, vill be om en tjänst osv).
Jag började studera människors kroppspråk i sen tonår, tror att det är mitt sätt att kompensera min svårighet att naturligt förstå sådant pga AS. Plus att jag tycker att det är jätteintressant, t.ex att folk, speciellt killar/män, får ett högre tonläge i rösten när dom ljuger. Märkte det först när min fd fästman fick ljusare och lite högre röst när han ljög haha.
Jag är nog åxå så som du beskriver i ts,fast jag har inte kallat d för analyserande utan att jag *känner av* d kanske är lite olika iofs..men oftast då jag starkt känner av folks vibbar så kan jag bli nyfiken och börja analysera saker i min lilla hjärna..iakta så där i smyg haha..ibland blir man ruskigt besviken..märker åxå direkt om folk ljuger och är falska..just psykopater har en speciell blick jag har genomskådat..
Jag har ju studerat kroppspråk, hållning, microuttryck och kan om jag vill avläsa människor jag träffar. Jag undviker det så gott jag kan
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Kära vänner! Här har vi kanske en nisch för oss i arbetslivet: inom tullen, polisen, butiksövervakning eller så…?