Vilken form av hjälp?
Jag blev medlem här innan min utredning skulle dra igång (AS & ADD) och nu har jag kommit en bra bit in på vägen…
Har lite frågor som kommit upp…
Eftersom jag äter antidepp har jag hört att jag inte kan få medicin för ev. ADD (eller ADHD som det tydligen är isf..) Vad kan man få för annan hjälp för just sina ADHD-problem? Typ koncentration, inre rastlöshet hela tiden, skolan och sånt?
Ni med ADD/ADHD som går i skolan, hur klarar ni er? Får ni någon form av särbehandling? Tips?!
Fick sagt till mig att jag snarare har ADHD trots att jag inte alls är "hyper" på ngt vis eftersom det kan vara en inåtvänd form av diagnosen… någon som har det så? Hur är det för er?
Har ni med liknande problem några tips för att kunna somna? Kan bara somna jättesent… för är så rastlös inombords, nästan panikartat.
Har ni med AS några tips för att klara av sociala situationer som typ telefonsamtal, jobbansökan m.m?
Vilken hjälp får man för AS?
Tack för svar!!

Försöker svara så gott jag kan på de frågor jag kan, har själv nyligen fått diagnoserna ADHD & autism.
- Eftersom jag äter antidepp har jag hört att jag inte kan få medicin för ev. ADD (eller ADHD som det tydligen är isf..) Vad kan man få för annan hjälp för just sina ADHD-problem? Typ koncentration, inre rastlöshet hela tiden, skolan och sånt?
Beror helt på vilken typ av antidepp du äter, jag äter själv sertralin och fick igår utskrivet Concerta som jag ska börja ta imorgon. Finns ju så många olika antideppmediciner så en del kan fungera ihop med adhdmediciner medan andra kan krocka, men det där har de koll på på psykiatrin.
- Fick sagt till mig att jag snarare har ADHD trots att jag inte alls är "hyper" på ngt vis eftersom det kan vara en inåtvänd form av diagnosen… någon som har det så? Hur är det för er?
Jag är inte heller så där utåtriktat hyperaktiv som en del med ADHD är utan jag har en mer inåtvänd hyperaktivitet, alltså att jag helatiden måste på något sätt sysselsätta hjärnan för annars stänger den av och jag somnar även om jag inte är trött.
- Har ni med liknande problem några tips för att kunna somna? Kan bara somna jättesent… för är så rastlös inombords, nästan panikartat.
Det där känner jag så väl igen, är själv en nattuggla och morgontrött som få. De tips jag kan ge förutom sömntabletter är att försöka kliva upp i någorlunda vettig tid och hålla igång både fysiskt och mentalt under dagen, speciellt tung fysisk aktivitet gör att jag får lättare att somna på kvällen för då är jag lugnare inombords. Och att inte vila under dagen för det är rena döden för nattsömnen.
Har jag en inre oro då jag laggt mig så jag inte kan somna så brukar det hjälpa att jag läser en bok då det för mig är väldigt avslappnande och hjärnan kan gå ner på lägre varv istället för att speeda på i 190 knyck.
Önskar dig lycka till 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack för svaren:)
Jo känner igen det där med att hjärnan hela tiden måste stimuleras… blir jättetrött annars och somnar också xD
Ang medicinen äter jag Venlafaxine… Sertralin var skit för mig hah:P

#2 Haha, jag hade venlafaxin innan men den blev jag jätte sjuk av 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Har ni med AS några tips för att klara av sociala situationer som typ telefonsamtal, jobbansökan m.m?
Övning, Träning och åter Träning är mitt råd. Och då talar jag av egen erfarenhet. Idag har jag inga stora problem med sådana saker, men att få bukt med samma förr, i min ungdom, framstod som oöverstigliga hinder för mig då. Men genom att ta små små steg i taget, så märker man själv sina förbättringar. Men det går långsamt - dock ändå framåt…!

Vilken hjälp får man för AS?
Man får lagstadgad hjälp via den neuropsykiatriska avdelningen inom landstinget. Bäst är att höra med dem om detta.