Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3416 ggr
[Varulv]
0

Hur är du intelligent?

Utvecklingspsykologen Howard Gardner har introducerat begreppet multipel intelligens, som jag tycker känns väldigt bra och användbart.

Gardner vill se nio olika slags intelligenser:

• Lingvistisk (språklig)

• Musikalisk

• Visuell/Spatial

• Kroppslig/Kinestetisk

• Social (intrapersonell)

• Självkännedom (interpersonell)

• Logisk-matematisk

• Naturintelligens

• Existentiell

Nu är frågan den, i vilka avseenden som just du anser dig intelligent, och vilka av intelligenserna som du känner dig mindre begåvad i…? ObestämdFlört

Personligen känner jag mig intelligent i:

• musikalisk
  • visuell/spatial
  • logisk-matematisk

Jag känner mig o-intelligent i:

• kroppslig/kinestetisk
  • social
  • självkännedom

Medelmåttigt intelligent skulle jag tro att jag är i:

• lingvistisk
  • natur
  • existentiell

Glad

[Pappsing]
0

Oj, jag har aldrig tänkt på att dela in min intelligens såhär.
Men såhär på rak arm, kan jag ju säga att min språkliga intelleigens är rätt så hög.
Även den matematiska.
Den sociala och kroppskännedomen….njae, jag känner ju av min kropp och mina känslor väldigt bra.
Men om man räknar in motorik i kroppskännedom, vilket jag anar lite att man gör, så är det inte så bra.

Musikalisk är jag, spelar både gitarr och piano…sjunger gör jag gärna…bra på det?
Njae, träffar rätt ton då och då…men skoj är det att sjunga…*skrattar*

Zaphix
0

Efter att ha läst på lite.. :)

- Natur
- Kroppslig
- Lingvistisk

är nog dom som jag känner mig mest intelligent i.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JohannaEkroth
0

Någorlunda: Musikalisk, tyvärr har jag inte fingrar som gör som jag vill…

Någorlunda: Visuell/Spatial

Intelligent: Logisk-matematisk

Urusel på språk och kroppsligt, det är min svaghet.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Varulv]
0

#3 Då är jag nog din "far" ändå, Höstlegenden - vi är ju till synes intelligenta på precis samma sätt, du och jag… ObestämdFlört

Men om vi tänker efter, så har vi nog åtminstone en sak gemensamt med Zapphix och det är naturintelligens. Te minstingens är vi säkert minst "normala" i det avseendet… ObestämdGuld i mun

Så, Zaphix, jag är då förmodligen inte din "far" (som jag själv tänkte mig) utan mera din "farbror" då i så fall - precis som du föreslog i "släktskapstråden". Flört

JohannaEkroth
0

Vad menas med naturintelligens?

[Varulv]
0

Egentligen vet jag det inte så noga.

Men som jag svarade Knaprig, så tänker jag mig att just den intelligensen har att göra med hur samhörig man känner sig med naturen, i alla dess uppenbarelseformer såsom: växter, djur, geologi, stjärnhimlen, solen, månen, årstiderna, vattnet, luften, ljuset, mörkret, dygnsrytmen, värmen, kylan, tecknen, "väsendena", skogsfolket, dofterna, ljuden, intrycken, förmågan att leva med och klara sig i naturen, kanske…

Obestämd

Knaprig
0

hehe kul att vi frågade samma sak :)

Zaphix
0

#4: Det är underligt hur det kan bli så att jag alltid har rätt i slutändan. ;)

Min och Dackes blogg

Labolina_73
0

Obestämd ingen aning….. absolut inte logiskt / matematiskt iaf….

men et andra är jag osäker på vad det exakt menas med… måste söka och läsa lite..

//Linda

[Varulv]
0

#8 Har antagligen göra med din höga natur-intelligens… ObestämdFlört

(Intuition, du vet…! Glad)

Labolina_73
0

Alla är intelligenta, fast på olika sätt - en självvärdering kring multipla intelligenser

(21,1%)

Visuell-spatial intelligens

(15,8%)

Musikalisk-rytmisk intelligens

(15,8%)

Intra-personell intelligens

(10,5%)

Kroppslig intelligens

(10,5%)

Matematisk-logisk intelligens

(10,5%)

Natur intelligens

(10,5%)

Verbal-lingvistisk intelligens

(5,3%)

Social intelligens

vet inte men så blev mitt resultat..

[Pappsing]
0

tack för länken

JohannaEkroth
0

Såhär blev min:

Alla är intelligenta, fast på olika sätt - en
självvärdering kring multipla intelligenser

(18,4%)

(16,3%)

(16,3%)

(14,3%)

(12,2%)

Natur intelligens

(12,2%)

Social intelligens

(6,1%)

Kroppslig intelligens

(4,1%)

Zaphix
0

Min och Dackes blogg

[Varulv]
0

Och min blev såhär (tack, Labolina_73, för att du letade fram testet! Glad):

(18,2%) 

(18,2%) 

Natur intelligens

(16,4%) 

(14,5%) 

(12,7%) 

(12,7%) 

(5,5%) 

Social intelligens

(1,8%) 

Kroppslig intelligens

Skriv ut sida  |  Cookies   |  Copyright 2005   |  Powered by i.web™ by Intervex AB

[Varulv]
0

#16 Se där, det var ju som jag anade, att "natur-intelligensen" finns med i min repertoar också. Att den verkar vara så markant, var dock en nyhet för mig.

Samt att den matematisk-logiska även den tycks så utpräglad. Kanske kan ha med struktureringsförmågan att göra? Denna vet jag ju sen tidigare är starkt utvecklad.

Att sociala intelligensen är låg hos mig, det var ju ingen nyhet.

Men att kroppsintelligensen är  s å  svag, det visste jag inte!

Dags för lite omprövningar, eller kanske mera: modifieringar, av ens intelligensuppfattning, således…! Flört

Zaphix
0

Inte så omfattande test, jag hade inte ens med social intelligens. Och jag tror ändå att jag är reletivt socialt intelligent, inte helt off iaf utan troligtvis rätt medel.

Dock var det ju lite intressant att se att jag var rätt specifik i mina intelligenser i testet, inte så många utspridda procent utan mer centralt runt kroppslig och natur.

Min och Dackes blogg

Knaprig
0

Testet visar ju inte hur bra man är på något utan bara hur mycket just du är lagd åt ett visst håll.

Tex kunde 2 personer som får 20% på matematisk intelligens, ändå vara otroligt olika bra på just att tex räkna.

Med andra ord, får man högt på tex naturintelligens på det där testet så får man lägre på dom andra. Det innebär alltså inte att man inte kan räkna eller umgås med folk :)

Karmatarerskanise
0
[Pappsing]
0

När jag bara läser frågan "Hur är du intelligent?"
Så får jag sådana svar i huvudet som "Genom att vicka på min högra stortå, i takt med "I will allways love you"
…som om frågan är…HUR man gör något…
:P

[Varulv]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 Jag får, genom dina testresultat Zaphix - vilka som du ju påpekar är utpräglat kroppsligt-natur-orienterade - Elsa Beskows "Solägget" (vilken förresten är hennes självbiografi) omedelbart i huvudet! Flört … :

Kanske var du som huvudfiguren i den sagan när du var liten…? ObestämdFlört

Zaphix
0

#22: Haha, ja. Nästan.

Rätt träffande beskrivning på min barndom faktiskt.

Kanske är därför jag mår som jag mår idag, för att jag inte dansar tillräckligt. Ska kanske ta tillvara på min kroppsliga intelligens mer,

Min och Dackes blogg

[Varulv]
0

Du sa det själv. Ta nu det faktumet på allvar, att du ju levde upp den där kvällen då du var ute och dansade! Glad

Men ta även din natur-intelligens på mera allvar, vill jag gärna ge dig som råd! Utforska mera, vad "natur-intelligens" i sanning kan innebära f'nånting! - och försök, om du kan, att ge det mera utrymme än kanske hittills i ditt liv! Flört

Zaphix
0

#24: Ska försöka.

Just nu är det nog mest hästen som stimulerar min naturintelligens, men å andra sidan så visar han mig väldigt mycket som jag annars inte skulle ha sett eller känt till. Dock är min förhoppning att jag ska ägna mindre tid åt honom framöver, så då kan jag nog utforska mer av min naturintelligens.

Min och Dackes blogg

LenaR
0

Som Knaprig säger, det visar mer vilken läggning man har, inte hur intelligent man är inom något område. Matte t ex var nästan mitt enda starka ämne i gymnasiet, men det intresserar mig så lite nu för tiden så det hamnade i botten.

(16,7%)

Kroppslig intelligens

(15%)

(15%)

(15%)

(11,7%)

Natur intelligens

(10%)

(10%)

Social intelligens

(6,7%)

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Varulv]
0

#25 Låter som en bra framtidsstrategi för dig Zaphix, skulle jag förmoda. Flört

(Fast hästen är nog iaf en bra "naturupplevelse" ändå… Obestämd - men inte enbart, förstås, då kan det nog bli lite för ensidigt…)

[Varulv]
0

#26 Kan hålla med dig, LenaR. På en fråga om jag gillade musikundervisningen i skolan, svarade jag "nej" (eller rättare, kryssade inte i) - trots att jag älskar musik och vet att jag är rättså musikalisk. Bara en sån sak feljusterar ju hela undersökningen!

För övrigt tycker jag att det är ett intressant faktum att du framstår som så jämn inom alla intelligenser, LenaR. Allt medan andra visar på en mer polariserad struktur.

LenaR
0

#28 Jo det ser ganska jämnt ut… Men inte särskilt mycket mer än andras, än så länge?

Det är ju som du säger Varulv, en fråga kan råka ställa till resultatet. T ex har jag ingen stor cd-samling fast jag älskar musik. Däremot har jag rätt mycket partitur hemma, men det frågar de inte efter! Tungan ute Och jag älskar att läsa populärvetenskapliga skrifter medan "riktig" vetenskap tråkar ut mig, så kanske jag fått för högt resultat på matematik/logik och för lågt på musik.

Lite intressant är det ändå! Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Varulv]
0

#29 Ha ha…! Ja, jag svarade också "nej" på den frågan om cd-samling. Ok, vi har ett gäng cd-skivor här hemma, men dessa har mest kommit till av olika slumper. Så någon "medveten samling" vill jag definitivt inte se cd:arna som. Däremot har jag ett antal hyllmeter gamla lp-skivor, vilka jag samlade på mig under ett flertal decennier… (men dem frågade de minsann inte om…!)

Visst, denna "undersökning" har stora brister och skulle tveklöst underkännas i varje vetenskapligt sammanhang. Men ändå - precis som du säger - den ger ändå rätt bra hintar om ens "begåvningsprofil" - även om det kanske inte - som Knaprig och du påpekade - egentligen torde handla så mycket om "intelligens", utan snarare om intresserintning.

AnneN
0

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Varulv]
0

#31 Lite intressant finner jag - rent personligen - din profil, AnneN. Den är ju så olik min. Ändå är vi väl ganska så lika själsligen efter vad jag har förstått… ObestämdFlört

AnneN
0

#32 Kanske är det den där naturintelligensen som vi har gemensamt som gör att vi kan vara ganska lika?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Varulv]
0

Bra tänkt! Ja, så är det förmodligen… ObestämdGlad